توضیحات محصول
پاورپوینت سيستم هاي پيچيده
قسمتی از متن پاورپوینت
چكيده
امروزه تفكر استراتژيك به عنوان برگ برنده در عرصه هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي شناخته مي شود و تأكيد فراواني مي شود كه مديران ارشد براي كارآمد شدن بايد به ابزار مهمي به نام تفكر استراتژيك مجهز شوند. اين مقاله به دنبال بررسي نقش تفكر استراتژيك در پيچيدگي ساختاري سازمان و تأثير اين عوامل بر يكديگر است.
مقدمه
ساختار سازمان راه يا شيوه اي است كه به وسيله آن فعاليت هاي سازماني تقسيم، سازماندهي و هماهنگ مي شود. يكي از عوامل مؤثر در موفقيت سازمان ها، چگونگي طراحي ساختار سازماني است و درمحيط متغير و متحول امروز، مديران بايد به طور مستمرساختار سازماني خود را با شرايط محيطي تطبيق دهند .
سازمان ها سيستم هاي پيچيده اي هستند كه پديده هاي ظهور يافته تلقي شده و از ويژگي غيرخطي بودن و حلقه بازخور برخوردارند.
تعريف سيستم پيچيده
سيستمي كه داراي عناصر و اجزا بسيار بوده و به شيوه هاي چندگانه و گاهي اوقات نامشخص با يكديگر در تعاملند
پيچيدگي به ميزان تفكيكي كه در سازمان وجود دارد اشاره مي كند. براي تعيين بعد پيچيدگي يك سازمان بايد ميزان تفكيك افقي، عمودي و تفكيك از لحاظ جغرافيايي آن سازمان را مشخص كرد.
سازمان هاي پيچيده از سيستم هاي فرعي مختلفي تشكيل شده اند كه براي اثربخش بودن اين سيستم هاي فرعي ارتباطات، هماهنگي و كنترل ضروري است.
ارزيابي ساختار سازماني
مديران ارشد بايد هرچند وقت يك بار ساختار سازماني را مورد ارزيابي قراردهند تا ببينند ساختار موجود مناسب نيازهاي در حال تغيير است يا خير .
براي اينكه مديران ارشد بتوانند تشخيص دهند كه براي سازمان خود چه ساختاري مناسب است و چگونه بايد تجديد سازمان كرد، بايد از يك قدرت دروني برخوردار باشند تا بتوانند با توجه به محيط و آينده نامطمئن، انعطاف پذيري سازمان را بالا ببرند كه اين قدرت دروني همان تفكر استراتژيك است.
نشانه هاي ضعف ساختاري
سازماني كه نتواند جوابگوي نيازهاي محيط خود باشد ، يكي از سه نشانه ضعف ساختاري را در خود مشاهده ميكند:
- تصميم گيري با تأخير انجام مي شود يا بدون كيفيت است:
مديران ارشد سازمان با انبوهي از بار اضافي و مسأله روبرو مي شوند كه از عهده همه آنها برنمي آيند و تفويض اختيار و واگذار كردن مسئوليت بر مديران رده پايين تكافو نمي كند . علت ديگري كه باعث پايين آمدن كيفيت تصميمات مي گردد، اين است كه اطلاعات لازم به افراد ذي ربط داده نمي شود و اطلاعاتي كه در سلسله مراتب اداري (افقي و عمودي) رد و بدل مي شود به گونه اي نيست كه تصميمات مناسب و معقولي داشته باشد.
- سازمان ها نمي توانند در برابر تغييرات محيط واكنشي مناسب نشان دهند:
يكي از دلايلي كه باعث مي شود سازمان نتواند ابتكار عمل به خرج دهد، اين است كه دواير سازمان از نظر افقي هماهنگ نيستند. پي بردن به نيازهاي مشتري به وسيله دايره بازاريابي و شناسايي پيشرفت و تغيير فناوري به وسيله دايره تحقيقات بايد هماهنگ باشد. ساختار سازماني بايد به گونه اي باشد كه مسئوليت هاي دواير مختلف به صورتي دقيق مشخص شود كه شناسايي تغييرات محيط و داشتن ابتكار عمل از آن جمله است.
فهرست مطالب
چكيده
مقدمه
تعريف سيستم پيچيده
ارزيابي ساختار سازماني
نشانه هاي ضعف ساختاري
تفكر استراتژيك
تفكر استراتژيك از ديدگاه ميتنزبرگ
ظهور و تكامل تفكر استراتژيك
ساختار سازمان
ابعاد سازمان
سازمانهاي پيچيده
مدل ها و ويژگيهاي تفكر استراتژيك
مدل مينتزبرگ
مدل ليدكا
مدل گري هامل
مدل پيتر ويليامسون
مدل گلدمن
مدل مفهومي
منابع
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید