دانلود پاورپوینت معرفي سيستم هاي ترمز در خودروها با فرمت pptودر 25 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت معرفي سيستم هاي ترمز در خودروها
— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-
اسلاید ۱ :
تعاریف
îAnti-Lock Braking Syatem(ABS)
îELECTRONIC BRAKE DISTRIBUTION SYSTEM (EBD)
îELECTRONIC STABILITY PROGRAM SYSTEM (ESP)
îAcceleration Skid Control (ASR)
سیستم ترمز ضدقفل یا ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD
سیستم پایداری الکترونیکی یاESP
سیستم کنترل لغزش دراثرشتاب ASR
اسلاید ۲ :
مقدمه
امروزه با پیشرفت زیادی که در الکترونیک و کاربرد تراشه های نیمه هادی بوجود آمده است تحول بزرگی درهدایت خودرو و ترمزهای آن رخ داده است که استفاده از ترمزهای ABS یکی از انهاست .
استفاده از سیستمهای کمکی و تقویت کننده الکترونیکی و مکانیکی نیز برای هر چه بهتر کردن فعالیت ترمزها بر روی انواع خودروهای جدید به کار گرفته میشود این سیستمها با وارد آوردن اندک فشاری به پدال ترمز فعال شده و بهترین نتیجه را در اختیار راننده قرار میدهد .
همه کسانی که تجربه ممتد رانندگی با اتومبیل به خصوص در جاده های خیس و لغزنده را دارند به خوبی می دانند که در این شرایط چقدر کنترل خودرو مشکل است و تا چه اندازه خطر سر خوردن و به خصوص هنگام ترمزهای ناگهانی وجود دارد که کمترین نتیجه آن پرتاب خودرو به بیرون جاده است .
پاورپوینت معرفي سيستم هاي ترمز در خودروها
اسلاید ۳ :
هدف از ترمز ABS
هدف از طراحی ترمز ABS این بوده است که هنگام ترمزگیری کنترل خودرو حفظ شود با این نوع ترمز دیگر نیازی ندارید که پدال ترمز را پر کنید چندین بار فشار دهید و یا به جهت جلوگیری از قفل شدن ترمز مرتباً ترمز گرفته و آن را رها کنید چون سیستم به طور خودکار این کار را انجام می دهد .
تنها کافیست که پدال را به طور پیوسته و محکم فشار دهید و در این حالت ضرباتی در زیر پایتان احساس می کنید.
اسلاید ۴ :
ABSطرز کار ترمز
ترمزهای ABS در بیان ساده دستگاهی الکترونیکی هستند که در هنگام ترمزگیری باکنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار) هیدرولیک در کسری از ثانیه ارتباط لنت را با دیسک یا کاسه برقرار و قطع میکنند و تکرار سریع و مداوم این عمل باعث از میان رفتن حالت بلوکه کردن یا قفل کردن ترمزها میشود .
اهمیت این گونه ترمزها نیز بیشتر در سطوح خیس و لغزنده یا ترمزگیری در سرعتهای بالا بیشتر نمایان میشود .
در این گونه موارد راننده از کنترل کامل بر روی وسائل نقلیه خود برخوردار است .
اسلاید ۵ :
ABSترمزگیری صحیح با
در شرایط بحرانی (مواجه شدن با موانع) فورا پدال کلاچ را گرفته و با تمام نیرو به طور مداوم روی پدال ترمز فشار دهید .
در این زمان ABS شروع به کار کرده و شما قادر خواهید بود خودروی خود را در مسیر دلخواه هدایت کرده و از برخورد با موانع جلوگیری کنید.
دو قانون مهم هنگام ترمزگیری با سیستم ABS
فوراً کلاچ را بگیرید و با تمام نیرو روی پدال ترمز به طور مداوم فشار دهید . خودرو را در مسیر دلخواه هدایت کنید .
پاورپوینت معرفي سيستم هاي ترمز در خودروها
اسلاید ۶ :
ویژگی ترمز ABS
از ویژگیهای اصلی سیستم ABS این است که دائماً خود را به صورت الکترونیکی کنترل میکند . روی صفحه نمایش دهندهها مقابل راننده یک لامپ هشدار دهنده وجود دارد که روی آن کلمه ANTI-LOCK و یا ABSنوشته شده است. هر گاه اشکالی در عملکرد سیستم ABS ایجاد شود این لامپ روشن خواهد شد . هنگام روشن شدن خودرو این لامپ حدود سه ثانیه روشن خواهد شد که در این زمان سیستم مشغول کنترل کردن خود است . در صورت خاموش شدن لامپ سیستم عملکرد صحیح خود را داشته و در غیر این صورت روشن ماندن لامپ هشدار دهنده چه قبل از حرکت و چه هنگام حرکت خودرو راننده را از بروز اشکال آگاه خواهد کرد .
اسلاید ۷ :
ABS مزایای سیستم
سیستم ترمز مجهز به ABS قادر است وضعیت ایمنتری را برای خودرو ایجاد کند .
کاهش خط ترمز افزایش پایداری خودرو در جادههای لغزنده افزایش کنترل فرمان ،کاهش اثر شرایط متفاوت جاده بر روی لاستیکها ، کاهش مقدار لرزش لاستیک و سیستم تعلیق در ترمز و پایداری خودرو در جادههای ناهمگن به هنگام ترمز شدید از فواید این سیستم است .
نکات ایمنی
با این که سیستم ABS دارای ایمنی بالایی است، ولی وجود آن در خودرو نباید باعث سرپیچی راننده از رعایت مقررات رانندگی به خصوص سرعتهای غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله ایمنی و سرعت مناسب در پیچها شود.به عبارت دیگر بهرهمندی از سیستمهای ایمنی به معنای نادیده گرفتن ایمنی نیست. انجام تغییرات شخصی در خودرو (مثلا ترمز، بدنهها و یا چرخها) میتواند بر عملکرد سیستم ABS تاثیر منفی بگذارد.
اسلاید ۸ :
معایب سیستم ABS
تنها نکته منفی در مورد ترمز های ABS صدای نسبتا شدید آنها در هنگام ترمزگیری بر روی سطوح بسیار لغزنده است.این صدای لرزان که به درون کابین نفوذ میکند و زیر پدال ترمز حس و شنیده میشود رانندهای را که تجربه ترمزگیری در این شرایط ندارد به اشتباه میاندازد که احتمالا قسمتی از سیستم ترمز خودرواش در حال خرد شدن است و به همین دلیل راننده ممکن است به اشتباه از فشار پای خود بر روی پدال ترمز بکاهد.
پاورپوینت معرفي سيستم هاي ترمز در خودروها
افزایش طول ترمز گیری
اسلاید ۹ :
قطعات اصلی ABS
قطعات اصلی سیستم ABS به شرح ذیل می باشد :
واحد کنترل هیدرولیک
واحد کنترل الکترونیک
سنسور سرعت چرخ
اسلاید ۱۰ :
کنترل هیدرولیک
واحد کنترل هیدرولیک:
این مجموعه شامل ۸ شیربرقی می باشد که برای هر چرخ یک شیر برقی ورودی و یک شیر برقی خروجی وجود دارد . هر گاه در خودرویی تعداد شیر برقی ها بیشتر از ۸ عدد بود سایر شیر برقی ها مربوط به سیستمهای دیگر ترمز، نظیرسیستم ESP می باشد در ضمن به هنگام کارکرد سیستم ABS روغن با فشار توسط پمپ هیدرولیک به سمت مستر سیلندر بر می گردد لذا به منظور جلوگیری از نوسانات و لرزش لوله های ترمز هنگام باز و بست شیر برقی و همچنین ایجاد افت ناگهانی فشار از آکومولاتور استفاده می گردد .
دیدگاه خود را ثبت کنید