دانلود پاورپوینت آلودگي صوتي و نويز در خودروها با فرمت ppt ودر 40 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت آلودگي صوتي و نويز در خودروها
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
چكيده:
امروزه با قرار گرفتن آلودگي صوتي در زمره آلودگي هاي محيطي ما و تاثيرات منفي آن بر زندگي بشر و نيز تردد خودروها به عنوان يك منبع آلودگي از نوع آلودگي صوتي نوع غير ثابت در سطح شهر ها و جاده ها مي باشند.لذا ما در اين بحث پارامترها و بخش هاي توليد كننده پارازيت و ارتعاش صوتي در خودروها را بررسي كرده و نيز طراحي هاي لازم براي كاهش و نيز به حداقل رسانيذن اين آلودگي هاي صوتي در خودرو ها را انجام مي دهيم .ابتدا ميزان آلو.دگي صوتي بخش هاي جداگانه خودرو را كه توليد ارتعاش و نويز كرده و نيز هر يك از قسمتهاي مولد آلودگي صوتي را بر حسب d.b (دسي بل ) توليد مي كنند را اندازه مي گيريم.
در ادامه خواهيم ديد كه بعضي از اين آلودگي ها تحت تاثير شرايط جاده اي و عوامل طبيعي مانند باد تغيير خواهند كرد و پارامترهاي راحتي سرنشين در خودروها كه هدف ما از بررسي بحث مي باشد را تحت الشعاع قرار مي دهد.
پاورپوینت آلودگي صوتي و نويز در خودروها
اسلاید 2 :
بخش اول:
بررسي عوامل توليد ارتعاش ، نويز و صدا در خودرو(NVH)
اسلاید 3 :
مقدمه
اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست بر این است که در چند سال اخیر سرو صدا نیز از نظر آلودگی محیط زیست در ردیف سایر آلوده کننده ها ، همچون آب و هوا قرار گرفته است میزان سر و صدا نیز همانند آلودگی هوا به نسبت ازدیاد تمرکز جمعیت افزایش می یابد و به خصوص زندگی ماشینی و توسعه صنعتی و استفاده از امکانات تکنولوژی میزان سر و صدا را افزایش می دهد . استفاده از وسایل نقلیه نظیر هواپیما ، خودروی مسافر بری ، خودروی باربری، موتورسیکلتها و سایر منابع صدا اعم از کارخانجات تولیدی و غیره گواه این واقعیت هستند که آلودگی صدا در برخی موارد خطرناک تر از آلودگی هوا می باشد .
اسلاید 4 :
صدای موتور Engine noise) : )
مهمترین و اصلی ترین منبع تولید صدا در خودرو موتور می باشد .
منابع صدای موتور :
1- صدای احتراق
2- صدای انژکتور سوخت
3- صدای مکانیکی
4- صدای ورودی و خروجی
5- صدای فنهای خنک کننده
6- صدای incilleries از قبیل ژنراتور یا کمپرسور
اسلاید 5 :
کاهش صدای مکانیکی و احتراق :
یک تغییر ساختمان به کار بردن ورقه های فولادی یا پلاستیک با چگالی بالا که می تواند تغییرات زیادی در صدای تابش شده ایجاد کند . یک واشر بین درپوش و بدنه وجود دارد که بر مجموع صدای تابش شده موثر است . انرژی ارتعاشی قالپاق سوپاپ با یک محکم کننده مرکزی کم می شود .
مخزن روغن فولادی متهلک کننده (ساختمان سه لایه ای فولادی ) کاهش می دهد انرژی را در مخزن بدون اثر گذاشتن به انرژی منتقل شده و کاهش انرژی محفظه میل لنگ موتور آب خنک بی صدا تر از موتور هوای خنک با همان قدرت می باشد . چون آب دوتا عمل انجام می دهد :یکی به عنوان عایق می باشد و دوم اینکه جاذب است . یعنی ارتعاشات بوجود آمده در محفظه احتراق را جذب می کند
پاورپوینت آلودگي صوتي و نويز در خودروها
اسلاید 6 :
صدای چرخدنده (Gear Noise):
اگر هر جفت چرخدنده کاملا ثابت و از نظر جا معادل و دندانه ها درست باشند با روغن کاری خوب سرعت زاویه ای ثابت خواهد بود و صدای مینیمم، انحراف از حالت ایده ال باعث ارتعاش و صدا می شود . فرکانس چرخدنده ساده میله هرزگرد:
که n سرعت دورانی (دور در دقیقه ) و N تعداد دندانه های چرخدنده می باشد .
گیربکس هایی که شامل بیش از یک جفت چرخدنده هستند با فرکانس مساوی برای هر جفت . فرکانس دنده های سیاره ای :
تعداد دندانه های چرخدنده رینگی، سرعت دورانی چرخدنده ها و سرعت دورانی قفسه .
اسلاید 7 :
جیر جیر چرخدنده (Gear rattle) :
زوجهای چرخدنده تحت برخی حالتهای راندن بی باربین دنده ها جیر جیر ایجاد می شود.
جیر جیر چرخدنده ها نشانه ارتعاش در گیر بکس می دهد که این ارتعاش به تمام چرخدنده ها محرک و سپس به بدنه خودرو منتقل می شود .
اسلاید 8 :
روش های کاهش صدا در مجموعه چرخدنده :
بعد از بررسی صدای دنده های محرک و مسئله سطحهای مهم در برخی راه حل ها برای کاهش صدا به صورت زیر ارائه شده است :
1- بهبود پوسته
2- تولید بهتر چرخدنده ها
3- تغییرات برای چرخدنده ها
4- میرایی
5- عایق کردن
پاورپوینت آلودگي صوتي و نويز در خودروها
اسلاید 9 :
تایر ها :
صدای ناشی از تایر ها رقابت زیادی را درمیان سازندگان تایر ایجاد نموده اند . در این میان تولید کنندگان تایر راه حل هایی را در هرچه بی صدا کردن تایر ها بکار برده اند .
کاهش صدای تایر :
یکی از عوامل مهم و اساسی در کیفیت تولید صدای تایر بر روی سطوح صاف طرح و الگوی تایر می باشد .
برداشت جزیی شیار های افقی به صورت کاستن از پهنای شیار و یا کاستن از عمق آن منجر به ایجاد ضایعات کمتری در حالاتی مانند ترمز گیری و شتاب خواهد داشت لیکن در این صورت اصلاحات کوچکتری نیز در وند سطح صدای خارجی پدید خواهد آمد . یک روش در بکارگیری شیارهای باریک استفاده از تعداد بالای آنهاست . از مزایای این روش می توان به کوچکتر بودن قطعات آج و سختی کمتر انها اشاره نمود که این قطعات کوچکتر در اثر کاهش شدت برخورد با سطح جاده صدای کمتری را ایجاد می کنند .
اسلاید 10 :
بخشدوم:
بررسي فركانس هاي طبيعي بدنه خودرو ، عوامل آسايش و راحتي در خودرو و بررسي رزنانس و تشديد ارتعاشي
دیدگاه خود را ثبت کنید