دانلود پاورپوینت فرهنگ سازماني با فرمت pptx ودر28 اسلاید قابل ویرایش
فهرست مطالب پاورپوینت فرهنگ سازماني
فرهنگ سازماني
مفهوم فرهنگ سازماني
اهميت فرهنگ سازماني
مؤلفه هاي فرهنگ سازماني
فرهنگ غالب و خرده فرهنگهاي سازمان
شيوهي پيدايش يک فرهنگ
حفظ و نگهداري فرهنگ سازماني
شيوهي فراگيري فرهنگ
مديريت و تغيير فرهنگ سازماني
ممکن است فرهنگ سازماني تحت شرايط زير تغيير کند:
رابطه فرهنگ سازماني با ساختار سازمان
دنيسون در مدل خود ويژگيهاي فرهنگي را اينگونه برشمرد
سازگاري وثبات و يکپارچگي
انطباق پذيري
رسالت
رابطه فرهنگ سازماني با فناوري اطلاعات و ارتباطات
قسمتی از متن پاورپوینت فرهنگ سازماني
فرهنگ سازماني عبارتست از الگوي منحصر بفرد از مفروضات ، و هنجارهاي مشترك كه فعاليت هاي جامعه پذيري ، زبان ، سمبل ها وعمليات سازمان ها را شكل مي دهد.
مقصود از فرهنگ سازماني، سيستمي از استنباط مشترك است كه اعضاء نسبت به يك سازمان دارند و همين ويژگي موجب تفكيك دو سازمان از يكديگر ميشود. كريس آرجريس، فرهنگ سازماني را نظامي زنده ميخواند و آن را در قالب رفتاري كه مردم در عمل از خود آشكار ميسازند، راهي كه بر آن پايه بهطور واقعي ميانديشند و احساس ميكنند و شيوهاي كه بهطور واقعي با هم رفتار ميكنند تعريف ميكند.
مفهوم فرهنگ سازماني
بهطور كلي سازمان، يك پديده فرهنگي است و هر سازماني داراي فرهنگ خاص خود است. بهعلاوه، از جمله استعاره هايي كه براي شناخت و تجزيه و تحليل سازمانها بهكار ميرود، استعاره فرهنگ است. با در نظر گرفتن استعاره فرهنگ براي سازمان، بر اهميت نقش سنّتها و آداب و رسوم، داستانها، افسانه ها، مصنوعات و نمادهاي سازماني تأكيد ميشود و به مدير، بهمنزله نماد سازمان توجه ميشود. همانطور كه براي افراد، شخصيت (بهمعني سلسله ويژگيهاي ثابت و پايدار) تعريف ميشود، براي سازمانها نيز ميتوان شخصيت تعريف كرد. فرهنگ سازماني بهمنزله شخصيت هر سازمان است؛ يعني سازمانها هم مانند انسانها ميتوانند محافظه كار، خلّاق، ترسو و ... باشند.
پاورپوینت فرهنگ سازماني
اهميت فرهنگ سازماني
فرهنگ بر فرآيند تصميم گيري و حل مسئله، انگيزش، رضايت و روحيه افراد، ميزان خلاقيّت و نوآوري تأثير دارد و در يك كلام، در مديريت چيزي مستقل و آزاد از نقش فرهنگ نميتوان پيدا كرد فرهنگ سازماني، نوعي احساس هويت را به اعضاي سازمان اعطاء ميکند. فرهنگ باعث ميشود که در افراد، تعهّداتي فراتر از منافع و علايق شخصي بهوجود بيايد. مديران سازمانها ميتوانند از طريق فرهنگ سازماني (قوي)، با قوانين نانوشته، بهوسيله هنجارهاي گروهي و مراقبتهاي ناشي از آن، اعمال و رفتار شغلي و اجتماعي كاركنان را كنترل كنند.
vيافته هاي صاحبنظران، مؤيد اين مطلب است كه موفقيت سازمانها در كنار سختافزارهايي مانند ساختار، راهبرد و سيستمها مستلزم نرمافزارهايي مانند كاركنان، مهارتها، سبكها و ارزشهاي كاركنان (فرهنگ سازماني) نيز هست. همچنين اجراي موفقيتآميز راهبرد در سازمانها، در گرو ايجاد تمهيدات فرهنگي لازم در آنها است و بدون موافقت و همراهي فرهنگ سازماني نميتوان تحوّلي در سازمان ايجاد كرد. بايد دانست كه ملاك قضاوت درباره فرهنگ سازمانها نيز ميزان همخواني و هماهنگي آن با مأموريتها و رسالت سازمان است.
اگر ارزشهاي مشترک اعضاي سازمان، با ارزشهايي که موجب افزايش اثربخشي سازمان ميشوند، مغاير باشند، فرهنگ بهصورت يک بدهي (مانع) پديدار ميگردد. به احتمال زياد، چنين وضعي هنگامي پيش ميآيد که سازمان، در محيطي پويا قرار گرفته باشد.
پاورپوینت فرهنگ سازماني
مؤلفه هاي فرهنگ سازماني
در صورتيكه فرهنگ سازماني را سيستمي از استنباط مشترك اعضا نسبت به يك سازمان بدانيم، اين سيستم، از مجموعهاي از ويژگيها (مؤلفه هاي) اصلي تشكيل شده، كه سازمان به آنها ارج مينهد، يا براي آنها ارزش قائل است. اين ويژگيها، عبارتند از:
1. نوآوري فردي؛ ميزان مسئوليت، آزادي عمل و استقلالي كه افراد درون يك سازمان دارند.
2. ريسكپذيري؛ ميزاني كه افراد تشويق ميشوند تا ابتكار عمل به خرج دهند، دست به كارهاي مخاطرهآميز بزنند و بلند پروازي كنند.
3. جهت دهي (يارهبري)؛ ميزاني كه سازمان هدفها و عملكردهايي را كه انتظار ميرود انجام شود ؛ مشخص مينمايد.
دیدگاه خود را ثبت کنید