دانلود پاورپوینت فصل پنجم کتاب سازماندهی و طراحی ساختار علیاصغر پورعزت با فرمت pptx ودر 21 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت فصل پنجم کتاب سازماندهی و طراحی ساختار علیاصغر پورعزت
سازمان به مثابه سیستم عقلایی بسته
از مدارهای تصمیم قطعی و تخلف ناپذیر سود می جوید، یعنی :
بیشترین تاکید به مشخص سازی اهداف و رسمیت است.
مهمترین مبانی نظری آن، در میان نظریه های کلاسیک
یافت می شود.
به ارائه اصول جهان شمول و فراگیر متمایل است.
نظریه تصمیم گیری سایمون
تاکید اصلی سایمون بر آن بود که تصمیم گیری قلب اداره است.
تصمیم گیری از جنبه رفتاری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، تصمیم گیرندگان با نگاهی واقع بینانه بدیل هایی را انتخاب می کنند که اهداف آنها را در حد رضایت بخش محقق سازند.
انتقادات وارده به سایمون :
رویکرد رفتاری وی، صرفا به انسان در قالب سازمان محدود شده بود و عوامل اجتماعی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را نادیده انگاشته بود.
آرجریس اعتقاد دارد که سایمون، نقش دین، سنت، ایمان و عقیده را در فرایند تصمیم گیری لحاظ نکرده است.(رویکرد سایمون، رویکردی ایدئال و دست نیافتنی است.)
نظریه بوروکراسی وبر
بوروکراسی طرحی مناسب و آرمانی برای اداره واحدهای سازمانی بزرگ است.
مهمترین ویژگی های بوروکراسی وبر:
1- انجام فعالیت ها بر اساس قوانین و مقرراات مدون
2- سیستم ثبت و ضبط و بایگانی اثربخش
3- غیر شخصی بودن امور
4- تاکید بر ماهیت تخصصی کار اداری
5- استخدام مدام العمر و تبدیل بوروکراسی به دغدغه اصلی کارکنان برای امرار معاش
6- وضع قوانین جامع و واضح به عنوان قواعد شغلی
انتقادات وارده به بوروکراسی وبر :
1- جابه جایی اهداف
2- هویت انسانی تحت شعاع هویت سازمانی قرار می گیرد.
3- قوانین و مقررات اصل می شوند و به صورت نامناسب و کورکورانه به کار می روند.
4- نادیده گرفتن سازمانهای غیر رسمی و تاثیر آنها بر کارایی و عملکرد سازمان
5- باعث از خود بیگانگی کارکنان و مدیران می گردد.
نظریه اداری فایول
ارائه اصول جهان شمول برای اداره مطلوب سازمانها.
اصول 14 گانه فایول :
1- تقسیم کار 8- تمرکز
2- اختیار و مسئولیت 9- سلسله مراتب
3- انضباط 10- عدالت و برابری
4- وحدت فرماندهی 11- ثبات
5- وحدت مدیریت 12- ابتکار
6- تبعیت منافع فردی از منافع جمعی 13- روحیه جمعی
7- جبران خدمات نیروی انسانی 14- نظم
دیدگاه خود را ثبت کنید