توضیحات محصول
پاورپوینت هنر در تمدن اسلامى
قسمتی از متن پاورپوینت
هنرهای اسلامی
اقوام و ملل جهان در آشنايى با هنر و بهره ورى از آن تقدّم و تأخّر دارند.
ايرانيان و روميان، سده ها پيش از ظهور اسلام با هنر آشنا شده بودند و هر يك از اين دو قوم، همزمان با ظهور اسلام، سنتهاى هنرى چند صد ساله داشتند.
نخستين عربهاى مسلمان، نگاه خود را بر آثار هنرى جهان هنگامى انداختند كه يك دسته از سپاهيان آنان در مشرق، كاخ رها شده پادشاه ساسانى را در تيسفون تصاحب كرد و دسته ديگر در بيزانس پيشروى كرد و صحراى سينا را در نورديد و به سال ١٨ق به مصر رسيد و شهر اسكندريه را در اختيار گرفت.
ويژگى منحصر به فرد اسلام و نيز عاملى كه موجب گسترش جهانى آن شد، آميزشى است كه از عناصر قومى و جهانى در آن حضور یافته است.
اسلام، آغوش خود را به سوى همگان باز كرد و برابرى و برادرى عموم مؤمنان را در پيشگاه خداوند، از هر نژاد و ملتى كه بودند، اعلام کرد.
در نتیجه اين روش، ميراث هنر اسلامى عبارت بود از شيوه آميخته صدر مسيحيّت و بيزانسى همراه با بازتابهايى از صورتهاى هنرى یونانی (هلنى) و رومى و مجموعه وسيعى از سنتهاى ايرانى.
عربستان پيش از اسلام، از نظر هنرى سواى خط عربى كه بالقوّه آمادگى پذيرش زينتهاى هنرى را داشت، و بعدها، از سده سوم تا نهم هجرى، آن زينتها را يافت، از درون مايگى چندانى برخوردار نبود.
شعر و سرود بيشترين هنر عرب بوده است تا آن كه فتوحات مسلمانان آنان را با ديگر مظاهر هنر آشنا ساخت و موجب شد تا آن چادرنشينان ناگهان ديده بر كاخهاى ايرانيان و كليساها و پرستشگاههاى يونانيان و روميان با آن همه گوهرهاى درخشان و موزائيكهاى زرين و ظروف شيشه اى و سفالهاى نقاشى شده و عاجهاى كنده كارى شده و ابريشمهاى بافته شده گشودند.
از پايان سده اول هجرى فرمانروايان مسلمان، در نواحى مسخر شده، ساخت مسجدها و كاخهاى با شكوه را آغاز كردند و كوشيدند تا آثارى بزرگتر و با شكوه تر از بناهاى دوران پيش از اسلام به وجود آورند.
بيشتر نخستين معماريهاى اسلامى در كشاكش روزگار شكل و هيئت اصلى خود را از دست داده است؛ زيرا سازندگان آنها كه استادكاران ايرانى، مصرى، شامى و رومى بوده اند عادت داشته اند كه شـيو ه هاى معـمول خـود را در سـاخـتن آن بنـاهـا به كار برند.
از اوايل سده دوم هجرى به بعد كه كم كم سنتى معين و مشخص در هنر اسلامى به وجود آمد و رو به كمال گذارد، ناگزير، آن ويژگى هاى قومى و ملّى را از بناهايى كه نياز به تجديد داشتند مى گرفت و همه را بر سنّت هنر اسلامى منطبق مى ساخت.
معمارى اسلامى در هيئت و شكل سه نوع بناى عمده به ظهور رسيد:
۱- مساجد؛
۲- مدارس؛
۳- آرامگاه ها
«مسجد جامع دمشق» که بین سالهای ۸٧ تا ٩۶ق و روزگار «ولید» بر جای پرستشگاه ژوپيتر (خداى خدايان روم) ساخته شد، و در شمار كهن ترين بناهاى اسلامى است؛ ديوارهايى پوشيده از موزائيك كارى شيشه اى به روش خاص بيزانس داشت.
يك بناى ديگر آغاز عهد اسلامى، كاخ هشام بن عبدالملك (حك: ۱۲۵- ۱۰۵ق) است که (سراى زمستانى) خوانده مى شد و در بيابانى خالى از سكنه و سوزان در نزديكى اريحا برافراشته شد و باغ «خربة المفجر» (جایی که آب برآید) آن را در میان گرفته بود و بیشتر آن، در زلزله سال 131ق ویران شد. بی شک بايد ايرانيان كه به داشتن باغها و كاخها پرآوازه بودند، در ساخت خربة المفجر همكارى كرده باشند.
يك سال پس از مرمت گرمابه كاخ خربةالمفجر، خلافت امويان برافتاد و عباسيان كه از پشتيبانى ايرانيان برخوردار بودند، دارالخلافه را از دمشق به بغداد بردند و براى اين مقصود صد هزار كارگر در مدت چهار سال كار كردند تا بغداد بتواند شكل يك پايتخت باشكوه را به خود بگيرد.
- بغداد به شكل دايره اى ساخته شد و مركز شهر را حصارى درميان گرفته بود كه درون آن حصار، كاخهاى سبز گنبد خلفا همچون كاخهاى شاهنشاهان ايران برافراشته گرديد.
- ايرانيان در ساختن اين شهر و فراهم آوردن اسباب و اثاثيه زيباى آن، نقش عمده داشتند.
- زيگموند و لنتفرد، فرستادگان شارلمانى، بغداد عهد هارون الرشيد را زيبا و ديدنى، و خليفه و بزرگان دربار را مردمى با فرهنگ و كاخ خليفه را جايگاه فراهم آمدن دانش پژوهان و دانشمندان سرزمينهاى مختلف دانسته اند.
مسجد جامع سامرا:
بزرگترین مسجد جهان اسلام از نظر مساحت بوده و در طی سالهای852-848 میلادی (235-231ق) به دستور المعتصم و المتوکل عباسی ساخته شد.
این مسجد به دلیل داشتن مناره حلزونی که پیچ حلزون آن بر خلاف چرخش عقربه های ساعت به بالا می رود، منحصر به فرد است و بعضی ساختار این مناره را الهام گرفته از برج بابل می دانند.
ارتفاع مناره 52 متر و مساحت کل مسجد 38000 متر مربع می باشد و گنجایش حدود 8000 نمازگزار را دارد.
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید