توضیحات محصول
پاورپوینت سیر تحول شهرنشینی و شهرگرایی بعد از اسلام
قسمتی ازمتن پاورپوینت
مقدمه
ورود اسلام به ایران ،فتح شهرها و اداره آنها به دست حاکمان مسلمان، جهان بینی و ذهنیت جدید نسبت به فرد و اجتماع را در شهرها متبلور میکند.
این تصور که انسانها برابرند و برتری حقیقی، نزد خداوند به تقواست، مناسبات جدیدی را میان گروههای اجتماعی جاری میسازد.
حیات دیوارقلعه های حکومتی حافظ طبقات برگزیده بود و نماد جدایی آنها از عامه مردم، پایان میگیرد.
مهمترین حادثه شهری در سده های نخستین ظهور اسلام در ایران را تغییر مفهوم شهر از "محیط محصور طبقاتت برگزیده و در جوار آن مقر مردم عامی" به " مکانی برایزیست برادران برابر که عزت آنها نه ذاتی که اکتسابیی است" و عدالت تجلی یافته در سازمان فضایی آنها باید جستجو کرد.
در این دوره یکی از شاخص های سازمان فضایی ، مجموعه های نیمه مستقل عمومی جدید است: مسجد جامع ،بازار، میدان، و محله هایی که حاوی برتری نسبت به یکدیگر نیستند
قرون اولیه
در اين مرحله به دليل تأثيرات به جاي مانده از نظام شهرنشيني دوران ساساني، اصول قبلي حاکم بر تفکرات اين نظام همچنان پا برجاست.
الگوي حاکم بر اين مرحله به دو گونه ساخت شهري منجر مي گردد:
1.. شهرهاي نوساز که نشانه قدرت و وحدت سياسي امپراطوري اسلامي مي باشند، مثل شهر اوليه بغداد که به دستور منصور خليفه عباسي بنا ميشود.
2.. شامل شهرهايي است که با ايجاد مسجد و بناهاي جديد رنگ و بوي اسلامي به خود مي گيرند مانند اصفهان و ري.
قرون میانی
در اين زمان، در کنار آرامش سياسي و رونق اقتصادي، هنر ايراني در قالب معماري ساختمـانها شکوفا مي شود و عناصر اصلي زيبايي شناسي شهري را به وجود مي آورد
در زمان حکومت غازان خان، الجاتيو و ابوسعيد، شهرسازي شيوه نوين را پذيرا شده و شهرهايي چون مراغه، تبريز و سلطانيه بازسازي و يا احداث مي شوند.
در اين زمان شهرهايي چون سمرقند، بخارا و هرات از اهميت ويژه اي برخوردار مي شوند و يکـي از نمـــونــه هـاي قابل توجه از نظر لحاظ نمودن مباحث امروزين برنامه ريزي شهري، به نام ترمه است.
قرون متاخر
در اين مقطع .نقطه عطف ديگري در تاريخ شهرسازي و شهرنشيني ايران اتفاق مي افتد و آن تغييـــر اســاسي ساختار شهرهاي ايران با گشايش شبکه هاي ارتباطي، ساختار فضاهاي عمومي متمايز از اماکن مذهبي و ايجاد ابنيه زيبا از حيث جنبه هاي معمارانه، رونق شهرنشيني و همچنين احداث دو عنصر اصلي طراحي شهري يعني ميدان و خيابان به همراه بازارها و کاروانسراهاي شهري است.
اوج اين اقدامات در عهد صفوي خصوصاً هنگام سلطنت شاه عباس اول است
مکتب جديدي که براساس الگوي آرماني صفويه از تفکر به اجرا در مي آيد، تلفيقي دقيق و روشن را از وضع مطلوب عرضه مي دارد.
با انقراض حکومت صفويه، فعاليت هاي شهرسازي نيز از رونق مي افتد و هيچ يک از حکومت هاي افشاريه، زنديه و قاجاريه نمي توانند تأثيري در نظام شهرسازي ايران داشته باشند.
در زمان قاجاريه با انتقال پايتخت به تهران، فعاليت هاي اندکي در خصوص احداث ميادين (سبزه ميدان، توپخانه و غيره) انجام مي گيرد که در مقايسه با فعاليت هاي عظيم شهرسازي دوران صفويه کم رنگ است.
انواع سبکهای به وجود آمده بعد از اسلام:
1- قرن 1تا 4 هجری : سبک خراسانی( دیلمیان )
2- قرن 4 تا 7 هجری : سبک رازی (سلجوقیان، خوارزمشاهیان تا حمله مغول )
3- قرن 7 تا 11 : سبک آذری(ایلخانیان تا ترکمانان )
4- 11 قرن تا اواسط 13 هجری : مکتب اصفهان(صفوی تا اواسط قاجار )
1- سبک خراسانی
در قرن اول تا چهارم هجري ، كه با حكومت سامانيان در خراسان مقارن بود نهضتهاي مختلف علمي، ادبي، آموزشي ، مذهبي ، تصوف و غيره به دلايلي چون از ميان رفتن نظام كاستي، آميخته شدن تمدنهاي مختلف ، اجازه برخورد آزاد آراء و انديشهها از سوي حكومت و توليد قابل توجه كاغذ در چين ، رشد مي يافت و سبك خراساني در زمينههاي مختلف از جمله شهرسازي ظهور پيدا كرد.
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید