پاورپوینت سیر اندیشه ها در شهرسازی فرانک لوید رایت با فرمت ppt ودر 30 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت سیر اندیشه ها در شهرسازی فرانک لوید رایت
متولد 1859 آریزونا،آمریکا
- دو سال تحصیل مهندسی در دانشگاه ویسکانسین(1887-1885)
کار به مدت کوتاهی در کارگاه جوزف لیمن سیلزبی کسی که او را با سبک شینگل آشنا کرد.
عشق به مناطق روستایی تحت تأثیر مزرعه پدربزرگش در اسپرینگ گرین
1887سن 18 سالگیاستودیوی آدلر و سالیوانپروژه سالن کنفرانس شیکاگو
جذب اصول سالیوان فلسفه بی تکلف و ساده پدران بنیانگذار آمریکا ، فردگرایی مورد تأکید هنری دیوید ثورو و طبیعت گرایی تامس جفرسون و آثار معماران ساحل شرقی آمریکا مانند هنری هابسون ریچاردسون ،بروس پرایس ، چارلز فولن مک کیم ، ویلیام راترفوردمید و استنفورد وایت
فرانک لوید رایت
سه تأثیر مهم دیگر جاذبه تلفیق و تقاطع ترکیب های هندسی که آنها را برای نخستین بار دربازیچه های دوران کودکیش یافته بود.
اولویت قایل شدن برای پلانهای ساده کمال استادکاری ملهم از سبک شینگل
جذبه و گیرایی سرزمینهای بیگانه و ریاضیات متعالیمعماری سنتی ژاپنی که آن را در غرفه ژاپن درنمایشگاه بین المللی کلمبیایی در 1893 درشیکاگو دیده بود.
فرانک لوید رایت
عشق به طبیعت نفی شهرهای بزرگ و طرفداری از حومه ها
1893 ایجاد دفتر کار شخصی در اوک پارک در حومه شیکاگو
آرمان معماری ارگانیک ضد کلاسیک گرایی و ضد اروپایی گری
در اصول معماری ارگانیک رایت همه شکلها باید از نظر رابطه با محل استقرار ، مصالح ساختمانی ، روند ساخت و اهدافشان همگام با طبیعت بوده ، ترکیب و سیمای معماری باید متاثر از مشخصات و چگونکی توپوگرافی منطقه باشد
فرانک لوید رایت
اولین پروژه با سبک رایت1894 ، خانه وینسلو در ریورفارست در ایلینویز
بامهای بیرون زده ، تأکید بر خطوط افقی و نمای غیر متقارن
ادغام خانه و طبیعت در خانه های مرغزاری
خانه ویلیتس در هایلند پارک ایلینویز 1902
1909 متوجه عدم امکان تحقق رویای یک دموکراسی فردگرایانه از طریق رمانتیک جلوه دادن فقر معنوی حومه ها گردید.
پس از ترک خانواده اش اقدام به یک مسافرت در اروپا نمود.
در 1910 یک نمایشگاه بسیار مهم و تاثیر گذار از کارهای او در برلین برگزار شد. بازگشت از این سفر آغاز دوره جدیدی در معماری او را رقم زد.
1922 – 1916 اقامت شش ساله در ژاپن و بحرانهای شخصی عمیق او موجب پدید آمدن تغییری اساسی در معماری او شد.
اولین نشانه های این تغییر خانه هولی هوک در لوس آنجلس (1920 – 1917) متناقض با اصول خانه مرغزاری
دهه 1930 رواج خانه سازی بوم آور نخستین آنها خانه ویلی در مینیاپولیس ایلینویز 1934 خانه های کوچک منفرد، هزینه های اندک، دارای تنوع و بهره مند از قدرت تخیل
با وجود کنار گذاشتن خانه های مرغزاری به دلیل اهمیت دادن به پلان اقتصادی تر دنبال کردن دو اصل «یک سبک فردی برای هر فرد مشخص » و «زبان و بیان مناسب برای هر مکان خاص »
در ساختمان موزه گوگنهایم رایت به طور آشکار از آرمان اصلی معماری ارگانیک دور شده است.
در مورد معماری خود بیشتر از نفی عوامل سخن گفته مستقل ساختن معماری از قید هر نوع قوانین تحمیلی خارجی از هر جهتی که باشد، آزادی از هر نوع «استاندارد» تجارتی یا «آکادمیک» که زندگی را به صلیب می کشد . او با علم به این خاصیت نفی کننده فرهنگ خود به آن لیبرالیسم آرتیستیک نام می دهد.
برونو زوی تنها موضوع جدی که می توان درباره رایت مورد بحث قرار داد تصور فضایی اوست. برنهام و اکثریت معماران شیکاگو ، نئوکلاسیسیم را که از هر جهت در حیطه کنترل آنها بود، انتخاب کردند و استفاده از آن را به مراجع جدید اداری نیز توصیه نمودند. در مقابل رایت و عده معدود دیگری (مثل المزلی و گریفین ) راه نامحدود معماری تجربی و ضد کلاسیک را انتخاب کردند و سعی می کردند که آن را در حاشیه دنیای تجارتی و اداری به مرحله اجرا در آوردند.
دیدگاه خود را ثبت کنید