فهرست مطالب
مقدمه
هدف CRM
اجزای مدیریت ارتباط با مشتری
معیارهای مورد استفاده در سنجش موفقیت CRM
ضرورت مدیریت ارتباط با مشتری
انواع سیستمهای CRM
شرایط مدیریت ارتباط با مشتری
چرا سازمان ها از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کنند؟
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری چگونه بر سازمان ها تاثیر می گذارد؟
چرا سازمان ها به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نیاز دارند؟
ویژگی های یک سیستم خوب و موفق مدیریت ارتباط با مشتریان
مشتریان چه چیزی را می خواهند؟
ایجاد یک راهکار مدیریت ارتباط با مشتری متمرکز بر مشتری
انتظارات مشتریان
مدیریت مشتری
دستیابی به یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری خوب
بخشی از متن
مقدمه
CRM مخفف عبارت Customer Relationship Management به معنی مدیریت ارتباط با مشتری است. مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM عبارت است از مجموعه گامهایی که به منظور ایجاد، توسعه، نگهداری و بهینهسازی روابط طولانیمدت و ارزشمند بین مشتریان و سازمان برداشته میشود.
اصطلاح CRM با مفهوم امروزی آن از دهه 1990 پدید آمد و در قالب یک راهبرد کسب و کار به منظور انتخاب و مدیریت ارزشمندترین ارتباطات با مشتریان تدوین شد. مدیریت ارتباط با مشتری به سازمان کمک میکند به شیوهای سازمان یافته، ارتباط با مشتریانش را مدیریت کند.
نمونه سادهای از CRM، یک بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات مربوط به مشتریان یک سازمان است که مدیریت و کارکنان فروش یا خدمات سازمان به کمک آن میتوانند، نیازهای مشتریانشان را با محصولات خود تطبیق دهند، نیازهای خدماتی آنها را یادآور شوند یا بتوانند مدیریتی صحیح بر زمان داشته باشد. بدین نحو که کاربران میتوانند فعالیتهای روزانه خود را به طور دقیقتر هماهنگ کنند.
بر اساس مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری، هر شخصی در سازمان میبایستی روی مشتری و اطلاعات مربوط به او متمرکز بوده و لذا اطلاعات مشتریان یک سازمان یا یک بنگاه اقتصادی، بایستی به طور کامل و یکسان در اختیار تمامی بخشهای مرتبط با مشتری قرار داده شود.
در این راستا، بخش بازاریابی در هر شرکت با تلاشی سازمان یافته میبایست در جهت جمعآوری و سازماندهی کردن اطلاعات مشتریان در درون مجموعه فعالیت کند. واحد فروش از این اطلاعات برای تماس با مشتری و ارائه خدمات و کالا به او استفاده میکند. همچنین این اطلاعات گنجینه ارزشمندی برای مدیران ارشد جهت تصمیم گیریهای کلان سازمان است.
هدف CRM
ایده اصلی CRM، کمک به بنگاهها برای استفاده از تکنولوژی و منابع انسانی در به دست آوردن دیدی بهتر نسبت به رفتارهای مشتریان، رقبا و بازار است. در صورتی که یک سیستم CRM بتواند مطابق با ایده بالا عمل کند، سازمان قادر خواهد بود:
دیدگاه خود را ثبت کنید