فهرست مطالب
مقدمه
منشور برقراری ارتباط چیست؟
تعریف منشور برقراری ارتباط
اهمیت منشور برقراری ارتباط
مزایای منشور برقراری ارتباط
محدودیت های منشور برقراری ارتباط
روش ساخت منشور برقراری ارتباط
بخشی از متن
مقدمه
انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند که بسیاری از نیازها و باورهایشان با توجه به ارتباطات و رفتارها شکل می گیرد. از این روز نحوه رفتار و برقراری ارتباط امری مهم به شمار می رود که برای بهبود آن می توان از منشور برقراری ارتباط استفاده کرد و در این مبحث به کاربرد، نحوه استفاده، مزایا و محدودیت های آن می پردازیم.
منشور برقراری ارتباط چیست؟
ارتباطات در اصل مهم ترین بخش زندگی هر انسانی است که تاثیر زیادی در سایر قسمت ها هم دارد. برای مثال در کسب و کارها افرادی که در برقراری ارتباط قوی تر هستند معمولا موفق ترند. روابط انسانی کنش یا واکنش هایی هستند که که بین دو طرف نیاز یا پیامی منتقل می شود و امروزه روش های مختلفی برای این کار وجود دارد.
برای مثال هر روزه بسیاری از ما با شبکه های اجتماعی، تماس صوتی، تماس تصویری، ایمیل، پیام کوتاه، مکالمه و... به برقرای ارتباط با افراد دیگر مشغول هستیم. اما ممکن است تمامی این ارتباط ها کارامد نباشند به طوری که در انتها به هیچ نتیجه ای نرسیم.
افراد و شرکت های بسیاری برای بهبود ارتباطات موثر از ایجاد منشور برقراری ارتباط استفاده می کنند که تبادل اطلاعات را کارامد تر کرده و ارتباطی موثر برقرار شود. به همین دلیل می توان استفاده از این منشور را یکی از بهترین روش ها برای شناسایی بهترین راه های برقراری ارتباط، چگونگی استفاده بهینه از این روش ها و هدف افراد مختلف از برقراری ارتباط و... دانست.
در نتیجه استفاده از منشور برقراری ارتباط، می توان زمان اضافه ای که برای ملاقات با افراد، پاسخ دادن به پیام های شبکه های اجتماعی یا ایمیل ها صرف می شدند کاهش در عین حال کیفیت ارتباط ها را برای بهره وری بیشتر افزایش دهید. بدین ترتیب با صرفه جویی در زمان، انرژی و ایجاد روابط موثر می توان کارهای مهم تر و بیشتری انجام داد.
تعریف منشور برقراری ارتباط
این منشور در واقع سندی رسمی است که در آن روش ها و زمان های مناسب برای برقراری ارتباط اعضای تیم یا اصول ارتباط با مشتری ها (شفاف سازی لحن و سبک حرف زدن، تعداد پیام ها و..) مشخص می شوند. استفاده از منشور برقراری ارتباط باعث می شود حجم پیام ها و مکالمه های غیر ضروری کاهش یافته و با صرفه جویی در زمان بهره وری را افزایش می دهد. به طور کلی یک منشور برقراری ارتباط می تواند شامل این موارد باشد:
• مشخص کردن زمان هایی که پاسخ ایمیل ها ضروری است
• مشخص کردن مواقعی که می توان از «ارسال به همه» استفاده یا مواقعی که باید از این کار اجتناب کرد
• روش های برگزاری جلسات معمولی تیم، مشخص کردن افرادی که باید حضور داشته باشند، امکان شرکت در جلسات به صورت مجازی و از راه دور، مواردی که باید مکتوب شوند و...
• مشخص کردن راه و روش هایی اصولی برای برقراری ارتباط با عموم مردم یا مشتریان سازمان
• نحوه برقراری ارتباط اعضای تیم در شبکه های اجتماعی
• مواقع مورد نیاز برای برقراری تماس صوتی، ویدیویی و...
• نحوه برقراری ارتباط های رو در رو یا حضوری
به طور کلی تهیه منشور برقراری ارتباط با هدف بهبود وضعیت ارتباطات اعضای یک سازمان (مخصوصا در صورت دورکاری) انجام می شود و در ادامه روش هایی که برای برقراری ارتباط موثر تر هستند و نحوه بازخورد ها را بسنجید.
علاوه بر این می توانید از منشور تیم یا منشور پروژه هم (مخصوصا اگر در ابتدای تشکیل تیم هستید) استفاده کنید.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید