فهرست مطالب
مقدمه
مشتریمداری؛ مهمترین رکن پایداری کسبوکارها
تأثیرگذارترین اصول مشتریمداری
چرا رضایت مشتری مهم است؟
راههای مشتریمداری در فضای مجازی
سخن نهایی
بخشی از متن
مقدمه
امروزه مشتریان هر کسبوکاری مانند گذشته تنها محدود به یک محله خاص نیستند بسیاری از کسبوکارها بهصورت زنجیرهای و یا اینترنتی وارد میدان رقابت شدهاند تا با ارائه محصولات و خدمات باکیفیت مشتریان را به سمت کسبوکار خود جذب کنند. در حقیقت عملکرد مالی یک تجارت تا حد زیادی به توانایی آن در جذب و حفظ مشتری بستگی دارد و این مشتری است که حیاط و بقای تجارت و کسبوکار را تضمین میکند.
با توجه به رقابتی شدن کسبوکارها و افزایش قدرت انتخاب مشتریان حفظ مشتری و مشتریمداری مهمترین اصل برای کسبوکارها شده است. اگر یک مشتری از محصولات و خدمات کسبوکار شما راضی باشد آن را به اطرافیان خود معرفی میکند و بدون دریافت کمترین هزینهای برای کسبوکار شما بازاریابی میکند؛ اما هر مشتری ناراضی میتواند نارضایتی خود را به دیگر افراد از طریق رسانههای اجتماعی و وبسایتها به اشتراک بگذارد و باعث از دست دادن بخش بزرگی از مشتریان شما شود.
بنابراین باید بهمنظور موفقیت و رشد کسبوکار و تجارت خود بر روی اصل مشتری مداری تمرکز کنید در غیر اینصورت به صورت تدریجی از بازار حذف خواهید شد. بنابراین مهم است صاحب هر بیزینس و کسبوکاری که هستید برای برندینگ و جذب مشتری و همچنین حفظ مشتریان وفادار، اصول مشتری مداری را یاد بگیرید.
در این مطلب، سعی داریم تمام نکات و اصول مشتریمداری که به شما در جذب و حفظ مشتری و همچنین کسب درآمد بیشتر کمک میکند را مطرح کنیم. اما بهواقع مشتری مداری چیست؟
مشتریمداری؛ مهمترین رکن پایداری کسبوکارها
رکن اصلی هر کسبوکار و تجارتی، مشتری است بنابراین مهم است که حقوق مشتری خود را در نظر بگیرید حقوق مشتری تنها ارائه محصول به مشتری در ازای دریافت پول نیست بلکه شما باید بهعنوان فروشنده، اصول احترام به مشتری را نیز رعایت کنید و با او تعامل دوستانه داشته باشید تا تجربهای مثبت در او ایجاد کنید. در نتیجه مشتری ترغیب میگردد تجربه خرید و استفاده از خدمات شما را تکرار کند و به شما وفادار بماند.
بهعبارتدیگر شما باید بهعنوان یک سازمان مشتریمدار ضمن احترام به مشتری، نیازها و انتظارات مشتری خود را درک و برآورده کنید و علاوه بر تأمین نیازهای امروز مشتری برای نیازهای آینده او نیز برنامهریزی کنید. شما باید مرتب رفتار مشتریان را ارزیابی و رصد کنید و با توجه به این ارزیابیها با ارائه خدمات مناسب و جذاب یک حس خوبی در مشتری ایجاد کنید تا مشتری به خرید از شما ادامه دهد و به مشتری دائمی شما تبدیل شود.
برخلاف مشاغل محصولمحور که تمرکزشان بر روی توسعه محصول و فروش است، یک شرکت مشتریمحور بر مشتریان خود متمرکز است و به صورت مداوم نیازها و خواستههای مشتریان خود را شناسایی و سپس محصولات یا خدمات خود را برای رفع این نیازها یا حل مشکلات مشتریان، توسعه میدهد. اما برای اینکه یک استراتژی موفق برای مشتریمداری و کارآمدی کسب و کار خود داشته باشیم باید اصولی را رعایت کنید، بیایید این اصول را با یکدیگر بررسی کنیم.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید