دانلود پاورپوینت مقدمه ای بر مدیریت دانش با فرمت pptx ودر 101 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت مقدمه ای بر مدیریت دانش
كليات
سؤالاتي كه بايد برايشان در سازمان پاسخي يافت:
هدف اصلي از اين نوشتار دستيابي به درك دانش موجود در سازمانهاست.
مي خواهيم بدانيم دانش در زندگي و كار روزانه چگونه نماد پيدا ميكند؟
چه تفاوتي با داده ها و اطلاعات دارد؟
چه كسي از آن بر خوردار است؟
چه كسي از آن استفاده مي كند؟
منظور ما از دانش چيست؟
چه كاري مي بايست در مورد دانش انجام دهيم؟
به چه امور كليدي فرهنگي و رفتاري مي بايستي توجه شود تا بتوان از دانش به طور مطلوب استفاده كرد؟
مهارتها و نقشهاي اصلي دانش چيست؟
ماهيت يك بر نامهء موفق علمي چيست و چگونه دريابيم كه چنين بر نامه اي موفق بوده است؟
از چه معيارها و سنجشهايي براي ارزشيابي دانش استفاده كنيم
تاريخچه
تام استوارت در 1994 طي مقاله اي در مجله فورچون، اين مسئله را به شركتها يادآوري كرد كه به آنچه ميدانند بيش از آنچه دارند (سرمايه مادي) اهميت دهند.، يعني به « سرمايه فكري »
پس از وي، پيتر دراكر دانش را به عنوان پايه هاي رقابت در جامعه فرا سرمايه باوري معرفي كرد.
اقتصادداني به نام استنفورد پال رومر دانش را تنها منبع بي پاياني ناميد كه با استفاده بيشتر، حجم آن بيشتر مي شود.
در 1995، دو تن از دانشگاهيان ژاپني به نامهاي نوناكا و هيروتاكا تاكه اوچي كتابي به نام «شركت دانش آفرين» منتشر كردند كه به صورت نقطه عطفي در مطالعات گسترش دانش و استفاده از آن در شركتهاي ژاپني درآمد. در همان سال، دوروتي لئونارد بارتون كتابي به نام «سرچشمههاي دانش» (درخصوص بررسي آخرين مطالعات مربوط به نقش دانش در توليد محصولات) به چاپ رساند.
در سالهاي اخير، كتابهاي متعددي در زمينه تشويق مديران به مديريت دانش – بدون ذكر چگونگي انجام آن – چاپ و منتشر شده است. شركتهايي نظير داوكميكال واسكانديا و مشاوراني مانند مك كنيزي، ارنست و يانگ و مشاوران آي، بي، ام،«مديران ارشد علمي» و «مديران سرمايه علمي» را به استخدام در آوردهاند تا بر سرمايه علمي شركتها نظارت كنند. آنها به پساندازها، پيشرفتها و افزايش توليد ناشي از سازماندهي علمي و مديريت دانش اشاره داشته اند.
در شركت دارويي سوئيسي هافمن – لاروش يك مبتكر مديريت دانش در سالهاي 94-1993، روند گسترش كاربرد داروهاي جديد و مدارك پيچيده جمعي را كه مي بايستي به موسسه ملي دارو و مقامات سياستگذاري اروپايي ارائه مي شد تا داروي جديد مورد تاييد آنها قرار ميگرفت و به بازار عرضه ميشد، دگرگون ساخت به دليل ابتكار او، تاييد و استفاده از داروهاي جديد طي فقط چند ماه (بسيار كمتر از سابق) صورت مي گيرد. اين بهبود رويه باعث يك ميليون دلار صرفه جويي به ازاي هر روز عدم تاخير در كسب مجوز شد.
در 1996، پنج گروه پيشگام جراحي قلب از 5 مركز نوين پزشكي در انگليس، طي تجربه اي گروهي، عمليات انجام شده در اتاقهاي عمل يكديگر را مشاهده كرده و اطلاعاتي در مورد روشهاي موثر خود مبادله كردند. در نتيجه، 24 درصد از نرخ مرگ و مير ناشي از عمل جراحي در زمينه رفع گرفتگي در شريانها كاسته شد و 74 مورد از مرگهاي قابل پيش بيني، هرگز اتفاق نيفتاد.
پاورپوینت مقدمه ای بر مدیریت دانش
مفهوم دانش
داده ها
داده ها، رشته واقعيت هايي عيني و مجرد در مورد رويدادها هستند. از ديدگاه سازماني، دادهها به درستي يك سلسله معاملات ثبت شده منظم تلقي شده اند. وقتي يك مشتري وارد جايگاه بنزين شده و باك خودروي خود را پر مي كند، در واقع معامله اي اتفاق افتاده كه به نوعي مي تواند به عنوان « داده » توصيف شود. زمان انجام معامله، حجم كالاي خريداري شده و مقدار پولي كه بابت آن پرداخته مي شود، هر يك، داده اي خاص به شمار مي آيد. اين داده ها، فاقد هر گونه اطلاعاتي درباره علت انتخاب اين جايگاه بنزين توسط مشتري و مراجعه بعدي او هستند.
سازمانهاي نوين، معمولا داده ها را در يك سامانه فناوري ذخيره مي كنند
پيتر دراكر به عنوان يكي از نويسندگان معروف متون مديريتي، يادآور شده است كه اطلاعات يعني « داده هاي مربوط و هدفدار » به بياني ديگر از نظر او داده ها به تنهايي « مربوط » و « هدفدار » نيستند.
شركتها، مديريت داده ها را از نظر كمي بر حسب ظرفيت، سرعت و هزينه ارزشيابي مي كنند
نگهداري سوابق و بايگاني، نقطه كانوني فرهنگ داده به شمار مي آيد و مديريت موثر داده ها در موفقيت آنها نقش به سزايي دارد. البته اين وضعيت به دو دليل نا درست است : اول اينكه داده ها را مي توان مواد خام عناصر مورد نياز براي تصميم گيري به شمار آورد، البته داده ها نشانگر ربط، بي ربطي و اهميت خود نيستند، اما به هرحال براي سازمانهاي بزرگ اهميت زيادي دارند، چرا كه مواد اوليه ضروري براي خلق اطلاعات به شمار مي آيند.
اطلاعات
نوعي «پيام» به شمار مي آيد. پيام مورد نظر ما معمولا به شكل مدركي مكتوب يا به صورت ارتباطي شنيداري يا ديداري نمود مي يابد. اطلاعات از يك « فرستنده » ارسال شده و به وسيله « گيرنده » دريافت مي شود.
واژه اطلاعات به معني «شكل دادن به بينش و ديد دريافت كننده اطلاعات» است. به اين معني كه « تنها گيرنده مي تواند مشخص كند كه دريافتي هاي وي واقعا اطلاعات بوده و او را تحت تاثير قرارداده است.»
پاورپوینت مقدمه ای بر مدیریت دانش
ابزار
در سازمانها، اطلاعات از طريق شبكه هاي نرم افزاري و سخت افزاري جابه جا و توزيع مي شوند، شبكه ارتباطي سخت، قسمتهاي مشخص و قابل ديدن دارد : سيمها، آنتن هاي ارسال، آنتن هاي ماهوارهاي، پست خانه ها، نشاني منازل و جعبه پست هاي الكترونيكي،نمادهاي ارتباط سخت افزاري هستند. شبكه ارتباطي نرم،كمتر قابل رويت است.
معيارهاي سنجش كمي مديريت اطلاعات، شامل مبادلات و ارتباط ميشود . مثلا پست الكترونيك چند مشترك دارد؟ و كاربران «لوتوس بوتز» چند نفر هستند؟ چه تعداد پيغام در مدت زماني مشخص مبادله ميشود؟
دیدگاه خود را ثبت کنید