جزوه آمار و روش های کمی در کتابداری(قسمت دوم) با فرمت PDF ودر 389 صفحه
فهرست مطالب
کلیات روش تحقیق 17
دو رویکرد (پارادایم) در علوم رفتاري 17
رویکرد خردگرایانه 17
رویکرد طبیعت گرایانه 17
اصول علم 18
-1 جبرگرایی 18
-2 تجربه گرایی 18
-3 تکرارپذیري 18
-4 ابطال پذیري 18
-5 ایجاز 18
انواع شیوه هاي شناخت 18
-1 تجربه 19
-2 صاحب نظران (مرجع مطلّع) 19
-3 استدلال قیاسی 20
-4 استدلال استقرایی 21
-5 تمثیل 22
-6 شهود 22
-7 روش علمی 22
مراحل روش علمی 23
ویژگیهاي علوم انسانی 23
فرایند علمی 24
سطح تجربی 25
انوع نظریه 26
-1 نظریه استقرایی 27
-2 نظریه قیاسی 27
-3 نظریه صوري 27
-4 نظریه تجریدي 27
هدفهاي نظریه 29
خصوصیات نظریه 29
ملاكهاي ارزشیابی نظریه 29
مفهوم تحقیق 30
-1 کنترل دقیق 30
-2 نمونه گیري 30
مولفه هاي تحقیق از نظر جان بست 30
کلیات روش تحقیق 17
دو رویکرد (پارادایم) در علوم رفتاري 17
رویکرد خردگرایانه 17
رویکرد طبیعت گرایانه 17
اصول علم 18
-1 جبرگرایی 18
-2 تجربه گرایی 18
-3 تکرارپذیري 18
-4 ابطال پذیري 18
-5 ایجاز 18
انواع شیوه هاي شناخت 18
-1 تجربه 19
-2 صاحب نظران (مرجع مطلّع) 19
-3 استدلال قیاسی 20
-4 استدلال استقرایی 21
-5 تمثیل 22
-6 شهود 22
-7 روش علمی 22
مراحل روش علمی 23
ویژگیهاي علوم انسانی 23
فرایند علمی 24
سطح تجربی 25
انوع نظریه 26
-1 نظریه استقرایی 27
-2 نظریه قیاسی 27
-3 نظریه صوري 27
-4 نظریه تجریدي 27
هدفهاي نظریه 29
خصوصیات نظریه 29
ملاكهاي ارزشیابی نظریه 29
مفهوم تحقیق 30
-1 کنترل دقیق 30
-2 نمونه گیري 30
مولفه هاي تحقیق از نظر جان بست 30
ویژگیهاي تحقیق از نظر تاکمن 31
مراحل تحقیق از نظر تئودر کاپلو 32
انواع تحقیق با توجه به هدف تحقیق 33
-1 تحقیقات بنیادي 33
-2 تحقیق کاربردي 34
-3 تحقیق و توسعه 34
طبقه بندي مفاهیم 35
مفاهیم عینی 35
مفاهیم انتزاعی 35
روشهاي توسعه مفاهیم 36
مفاهیم نظري 36
مفاهیم تجربی 37
طبقه بندي متغیرها از نظر اندازهگیري 39
طبقه بندي متغیرها از نظر نقشآنها در تحقیق 40
متغیر مستقل 41
متغیر وابسته 41
متغیر تعدیل کننده 41
متغیر کنترل 42
روشهاي کنترل متغیرهاي مداخلهگر 43
انواع مقیاسهاي اندازهگیري 45
-1 مقیاس اسمی 46
-2 مقیاس رتبه اي (ترتیبی) 46
-3 مقیاس فاصلهاي 46
-4 مقیاس نسبی (نسبتی) 47
مسئله پژوهشی 48
روشهاي دستیابی به مسئله 48
منابع تعیین مسائل 49
-1 تجربه 49
-2 مطالعه پیشینه پژوهش 49
ملاكهاي لازم براي انتخاب و بیان مسئله از نظر کرلینجر و تاکمن 51
اشتباهات رایج در تنظیم موضوع تحقیق 51
فرضیه 52
نقشها و اهداف فرضیه 53
ملاكهاي تدوین فرضیه 53
فرضیه هاي استقرایی و قیاسی 55
تفاوت فرضیه، نظریه، قانون و اصل 56
طرح تحقیق به عنوان کنترل واریانس 57
آمار و روشکمی در کتابداري(قسمت دوم) «6»
فصل دوم: تهیه و تدوین فرضیه 58
نظر ون دالن 58
ویژگیهاي تدوین فرضیه 59
نظر تاکمن 59
مفهوم سازي و تعریف مفاهیم 60
مشخصات یکفرضیه خوب 60
61 « دونالداري » نظریه
منابع تهیه فرضیه 61
آزمون فرضیه 62
-1 قابلیت اعتماد علمی 62
-2 ارزش علمی 62
-3 ارزشمنطقی 63
-4 اظهار نظر گروهی 63
-5 مراجعه به موارد مشابه قبلی 63
جامعه آماري و نمونه گیري 63
نمونه گیري 64
تعریف و اهمیت نمونه 64
انواع نمونه و روشهاي نمونه گیري 65
برآورد دقیق پارامترهاي جامعه 65
نمونه گیري ساده تصادفی 65
نمونه گیري تصادفی سیستماتیک 65
نمونه گیري تصادفی طبقهاي 65
نمونه گیري ناحیهاي 66
نمونهگیري شاخصها و مقیاسها 67
نمونه گیري 67
مفاهیم اساسی در نمونه گیري 67
حجم نمونه 70
دو روش نمونه گیري 73
الف) نمونه گیري احتمالی 74
-1 نمونه گیري تصادفی ساده 74
-2 نمونه گیري سیستماتیکیا تصادفی منظم 75
-3 نمونه گیري طبقه بندي شده (قشربندي شده) 76
-4 نمونه گیري خوشهاي چند مرحلهاي 77
ب) نمونه گیري غیر احتمالی 78
-1 نمونه گیري تعمدي یا قضاوتی یا هدفمند 79
-2 نمونه گیري سهمیه اي 79
-3 نمونه گیري دسترس پذیر یا آسان 80
4 نمونه گیري زنجیرهاي یا گلوله برفی 80
توصیه هاي نهایی 80
شاخصها و مقیاسها 81
مقایسه شاخصها و مقیاسها 82
شاخص سازي 83
الف) انتخاب گویه ها 84
ب) ارتباط دومتغیري بین گویه ها 85
روشهاي اعتبار بخشی به شاخصهاي ترکیبی 86
-1 تحلیل گویه 87
-2 اعتباربخشی بِیرونی 87
مقیاس(طیف) 87
-1 مقایسه زوجی 88
مقایسۀ زوجی ناقصیا تصادفی 89
ارزیابی 89
-2 مقیاس فاصلۀ اجتماعی بوگاردوس 89
ارزیابی طیف بوگاردوس 91
-3 مقیاستورستون 91
-4 مقیاس لیکرت 93
روشتحلیل سنجه(به اصطلاح تبعیضگویه) 96
ارزیابی طیف لیکرت یا جمع نمرات 97
-5 طیف گاتمن 98
مفهوم بازنمایی کامل در طیف گاتمن 98
تئوري اجزاء اصلی گاتمن و مفهوم صفر عینی 101
-5 طیف اوزگود (برشقطبین) 103
جمعآوري اطلاعات 106
طرح تحقیق 106
هدفهاي تحقیق 106
واحدهاي تحلیل 108
اشتباه زیست بومی و کاهشگرایی 110
معیارهاي تعیین میزان اعتبار 112
-1 اعتبار معیار یا اعتبار پیشبینانه 112
-2 اعتبار سازه اي 113
-3 اعتبار محتوا 113
قابلیت اعتماد یا پایایی 114
-1 روش آزمون – آزمون مجدد 114
-2 روش دو نیم کردن 114
-3 استفاده از سنجه هایی تثبیت شده 115
-4 قابل اعتماد بودن دستیاران محقق (مصاحبه کنندگان، پرسشگران و کدگذاران) 115
عملیاتی کردن 115
سطوح سنجش 116
-1 سنجه هاي اسمی 117
-2 سنجه هاي ترتیبی 117
-3 سنجه هاي فاصله اي 117
-4 سنجه هاي نسبی 117
دو عنصر اساسی در تحقیق 118
منابع فرضیه ها 119
فرضیه جهتدار و فرضیه فاقد جهت 119
فرضیه صفر 120
فرضیه چند متغیره 120
انواع متغیر 121
شیوههاي مشاهده 123
تحقیق پیمایشی 123
کاربرد پیمایش 124
پرسشنامه 124
-1 زمینه یابی 125
-2 طرح نخستین 125
-3 آزمون مقدماتی پرسشنامه 126
-4 طراحی نهایی 127
انواع سوالات پرسشنامه 127
-1 پرسشهاي بسته 127
-2 پرسشهاي باز 128
-3 پرسشهاي دام 128
-4 پرسشهاي چند جوابی 129
-5 پرسشهاي فرافکن(غیر مستقیم) 129
-6 پرسشهاي شناسایی(زمینهاي) 129
-7 پرسشهاي جهت بخش 130
-7 پرسشهاي مشروط(تعیین صلاحیت) 130
-8 پرسشهاي قالبی 130
انواع سوالات پرسشنامه از نظر محتوي 131
-1 سوالات رفتاري 131
-2 سوالات مرتبط با طرز تلقیها 131
-3 سوالات آرزویی 131
-4 سوالات پیشنهادي 132
ساخت دهی و تنسیق پرسشنامه:(نحوه آرایشپرسشنامه) 132
رهنمودهاي طراحی سؤالات پرسشنامه 133
شرایط کلی پیمایش 136
-1 یکسانی مفاهیم 136
- 2 یکسانی فحوي یا زمینه 136
-3 یکسانی لحن 136
-4 یکسانی موقعیت 136
-5 یکسانی پرسشگران 137
-6 یکسانی پیشینه 137
اجراي پرسشنامه 137
سوگیري ناشی از پرسشگر(مصاحبه گر) 138
-1 وضعیت ظاهر و رفتار مصاحبه گر 139
-2 آشنایی با پرسشنامه 139
-3 دنبال کردن دقیق قالب جمله سوال 140
-4 ثبتدقیقِ پاسخها 140
-5 کندوکاو در پاسخها 140
ارزیابی سه شیوه مصاحبه 145
اعتبار (روایی) و پایایی (قابلیت اعتماد) 147
147 (VALIDATY) انواع روایی/ اعتبار
147(INTERNAL VALIDITY) الف) روایی درونی
147 (EXTERNAL VALIDITY) ب) روایی بیرونی
الف) روایی صوري 148
ب) روایی ملاکی 148
ج) روایی سازه 149
چهار شیوه تعیین روایی سازه 150
-1 تعیین همبستگی با سایر آزمونها 150
-2 تمایز سنی 150
-3 تحلیل عوامل 150
-4 همسانی درونی 150
آزمون 151 (VALIDATY) عوامل موثر بر روایی
151 (RILAIBILITY) پایایی
روشهاي تعیین پایایی 152
-2 پایایی بازآزمایی 152
-3 روشفرمهاي موازي یا همارز 153
-4 روشهاي همسانی درونی 153
الف) روشدو نیمه کردن آزمون (نصف کردن/تصنیف) 153
ب) روش کودر ریچاردسون 154
ملاكهاي یک طرح آزمایش 156
-1 کنترل 156
-2 تصنعی یا ساختگی نبودن 156
-3 مقایسه 156
-4 کسب اطلاعات کافی از دادهها 156
-5 دادههاي خالص 157
-6 عدم مشتبه شدن متغیرها در فرایند آزمایش 157
-7 معرف بودن 157
-8 امساكگري 157
-9 تکرارپذیري 157
الف) طرحهاي شبهآزمایشی 157
1 طرح پس آزمون با یکگروه کنترل 158
2 طرح پیشآزمون و پسآزمون با یکگروه 158
3 طرح مقایسه گروههاي ایستا 159
ب) طرحهاي آزمایشی 159
1 طرح پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل 160
2 طرح پس آزمون با گروه کنترل 161
3 طرح چهارگروهی سالومون 161
طرح چهارگروهی سالومون 162
طرحهاي گسترش یافته از طرحهاي آزمایشی 162
1 طرح پیش آزمون و پسآزمون چندگروهی 162
2 طرح پس آزمون چند گروهی 163
ج) طرحهاي نیمه آزمایشی 163
1 طرح گروه کنترل نابرابر 163
طرحهاي آزمایشی واقعی بر اساستحلیل عاملی اندازه گیري هاي مکرر 164
روش اجراي طرح چرخشی 165
کنترل در روش آزمایشی 166
1) انتساب تصادفی 166
2) همتا کردن تصادفی 166
3) انتخاب همگن 166
4) تحلیل کواریانس 167
5) استفاده از آزمودنیها به عنوان کنترل خودشان 167
عوامل موثر بر روایی (VALIDATY) درونی طرحهاي آزمایشی 167
عوامل موثر بر روایی بیرونی (VALIDATY) طرحهاي تحقیق تجربی 169
طرحهاي تک آزمودنی 170
طرح تک آزمودنی، مدلی براي تحقیق بالینی 170
فرایند تحقیق بالینی 170
انواع طرحهاي تکآزمودنی 171
گروه سنجی 172
نقاط قوت و ضعف روشآزمایش 172
تحقیق همبستگی 173
مزایا و معایب تحقیق همبستگی 174
روش علّی – مقایسهاي (پسرویدادي) 175
شرایط لازم براي استنابط روابط علّی (در روشعلّی مقایسهاي) 176
روشهاي کنترل محدود در تحقیق علّی- مقایسه اي 177
تشابهات و تفاوتهاي روشعلی- مقایسهاي و همبستگی 178
نارساییهاي تحقیق علّی مقایسه اي 179
تحلیل محتوا 179
مراحل تحلیل محتوا 181
پایایی کدگذاري در تحلیل محتوا 183
محدودیتهاي تحلیل محتوا 184
روش فراتحلیل 184
خصوصیات فراتحلیل 185
منابع خطا در فراتحلیل 185
محدودیتهاي فراتحلیل 186
کارکردهاي (مزایاي) فراتحلیل 187
مقایسه روش کیفی با روشکمی 187
تحقیق کیفی 187
تفاوتهاي تحقیق کیفی و کمی 188
ویژگیهاي عمومی تحقیق کیفی 189
موضوعات قابل مطالعه با تحقیق کیفی 189
پایایی و اعتبار تحقیق کیفی 190
انواع مثلث سازي دادهها 190
اعتبار بیرونی در تحقیق کیفی 190
نمونه گیري در تحقیق کیفی 191
محدودیتهاي تحقیق کیفی 192
انواع روشهاي کیفی 192
منابع مورد استفاده در پژوهشتاریخی 193
نظرات مخالفان و موافقان روشتاریخی 194
اقدام پژوهی (پژوهشدر عمل) 195
پیشفرضها و شرایط مناسب براي اقدامپژوهی 196
مراحل اقدام پژوهی 196
مزایا و معایت پژوهش در عمل (اقدامپژوهی) 197
مطالعات موردي 198
ملاحظات اخلاقی 199
آزمایش پدیدههاي انسانی 200
آزمایشهاي طبیعی 201
نحوه انتخاب آزمودنیها در آزمایش 201
-1 نمونه گیري احتمالی 202
-2 انتخاب تصادفی 202
-3 همانند سازي 202
بحث اعتبار در تحقیق آزمایشی 203
اعتبار درونی آزمایش 204
اعتبار بیرونی آزمایش 206
گروههاي کانونی 208
نقاط قوت و ضعف روشآزمایش 208
تحقیق میدانی 209
کاربردهاي مشاهده(تحقیق میدانی) 210
موضوعهاي مناسب براي تحقیق میدانی 211
شاخصهاي تحقیق میدانی(انواع موارد مشاهده) 212
نقش مشاهده گر در تحقیق میدانی 213
انواع مشاهده 215
-1 مشاهده همراه با مشارکت 215
-2 مشاهده پذیرا 215
-3 مشاهده ساخت یافته و ساخت نیافته 215
تداركورود به میدان تحقیق 216
مصاحبه کیفی 217
ثبت و بایگانی مشاهدات 218
تحلیل دادههاي کیفی 219
تحقیق بدون مزاحمت 223
تحلیل محتوا 223
موضوع هاي مناسب براي تحلیل محتوا 224
واحد تحلیل و نمونه گیري در تحلیل محتوا 224
کدگذاري در تحلیل محتوا 226
تحلیل آمارهاي موجود 232
مسأله اعتبار در تحلیل داده هاي موجود 234
تحلیل تاریخی- اسنادي 235
مسائل و مشکلات پدیده هاي تاریخی 236
امتیازات پدیده تاریخی 237
ارزشیابی منابع در پژوهشتاریخی 239
-1 انتقاد بیرونی 239
-2 انتقاد درونی 240
تحقیق ارزشیابی(ارزیابی، کاربردي) 242
موضوعهاي مناسب براي تحقیق ارزشیابی 243
246 ( تستهاي طبقهبندي شده ( 1
پاسخنامه 261
274 ( تست هاي طبقه بندي شده( 2
پاسخنامه 277
278 ( تست ها ي طبقه بندي شده ( 3
پاسخنامه 285
286 ( تست ها ي طبقه بندي شده( 4
پاسخنامه 287
288 ( تستهاي طبقهبندي شده ( 5
پاسخنامه 308
326 ( مجموعه تست سالهاي اخیر ( 1
330 ( پاسخنامه تست سالهاي اخیر ( 1
337 ( مجموعه تست سالهاي اخیر ( 2
341 ( پاسخنامه تست سالهاي اخیر ( 2
347 سوالات آزمون سراسري سال 90
352 پاسخ سوالات آزمون سراسري سال 90
355 مجموعه تست روش تحقیق 1391
359 پاسخنامه مجموعه تست سال 91
مجموعه تست و روش تحقیق 362
پاسخنامه روش تحقیق 378
منابع 389
دیدگاه خود را ثبت کنید