دانلود جزوه روشها و فنون راهنمایی در مشاوره با فرمت pdf ودر ۱۹۲ صفحه
روشها و فنون راهنمایی در مشاوره «4»
فهرستمطالب
فصل اول: مقدمات مشاوره راهنمایی9
انواع راهنمایی10
شرایط و خصوصیات راهنما و مشاور 11
ویژگیهاي شخصیتی و رفتاري 12
ویژگیهاي شغلی مشاور(صلاحیتها) 13
نکات مهم در انجام مصاحبه 13
تعریف فنون مشاوره 14
تعریف مشاوره از نظر پاترسون14
اهداف مشاوره و روان درمانی 14
رابطه یاورانه 15
اصول و فنون مشاوره 17
راهنمایی 20
اصول اساسی راهنمایی 20
مدلهاي اولیه راهنمایی 21
هفت اصل اساسی مدل بروئر 22
پرونده تحصیلی و فنون راهنمایی 28
30 « فنون راهنمایی و مشاوره »: فصلدوم
تعریف راهنمایی30
فنون راهنمایی 33
اصول و روش هاي مشاهده 34
مشکلات مشاهده35
-2 واقعه نویسی 35
نتایج و فوائد واقعه نویسی36
محدودیت هاي واقعه نویسی 36
شکل هاي مختلف مقیاس درجهبندي 38
خطاهاي درجه بندي رفتار 39
-4 پرسشنامه39
اَشکال مختلف پرسشنامه 40
-5 شرح حال نویسی 41
انواع شرح حال نویسی 41
-6 فهرست مطابقه (چک لیست) 42
تعریف بعضی از اصطلاحات گروه سنجی 44
«5» روشها و فنون راهنمایی در مشاوره
روشهاي گروه سنجی 44
روشهاي تهیه گروه نگار 45
-8 آزمون (تست)46
انواع آزمونها 46
شرایط اساسی آزمونها 47
-9 مصاحبه48
انواع مصاحبه48
نکات مهم در انجام مصاحبه مشاورهاي و درمانی 49
انواع مصاحبهی مشاورهاي 49
اختلالات مهم دو روش مستقیم و غیرمستقیم 51
-3 روش انتخابی 52
مراحل روش انتخابی 52
سؤالات چهار گزینهاي فصل اول53
پاسخنامه بخشاول 57
سؤالات چهار گزینهاي بخشدوم 59
پاسخنامه بخشدوم 65
فصل سوم: مشاوره و راهنمایی از دیدگاه اسلام 67
تفاوت روان درمانی و مشاوره 67
هدفهاي راهنمایی 67
اهمیت مشاوره از دیدگاه اسلام و قرآن 69
نمونههایی از مشورتهاي اسلامی 70
در مشاوره72 « شیوههاي عملی »
اهمیت نظر کردن در اسلام73
وظایف و نقش مشاور 75
76 « تفاوتهاي فردي »
زمینههاي فعالیت مشاور مدرسه 77
وظایف شوراي راهنمایی مدرسه 79
وظیفه معلمان در برنامه راهنمایی و مشاوره 80
مصاحبهی مشاورهاي82
شرایط انجام مصاحبه مشاورهاي 83
شیوههاي اثربخشی در یک رابطه مشاورهاي 84
-1 صمیمت84
-2 اطمینان 84
-3 تصدیق و قبول84
-4 لطیفه گویی 84
-5 استفاده از تجراب شخصی 84
-6 شکل سؤال 84
-7 انعکاس گفتار 84
روشها و فنون راهنمایی در مشاوره «6»
-8 تست 84
سؤالات چهار گزینهاي بخشسوم 85
پاسخنامه سوالات 94
فصل چهارم: نظریه شناختی پیاژه 97
تعادل یابی97
مراحل رشد ذهنی 98
توانایی طبقه بندي کردن اشیاء103
توانایی ردیف کردن 103
استفاده از نظریه رشد ذهنی پیاژه در آموزش 103
سه اصل فرعی تداعی اندیشه ها105
برداشتهاي مختلف مکاتب رفتارگرایی و شناختی ازیافتههاي پژوهش106
روش کاهش گرایی و روش کل گرایی 107
عوامل کنترل کننده رفتار 107
نظریه شرطی سازي کلاسیک 108
ویژگیهاي مهم بازتابها 108
نظریه شرطی سازي رفتار کنشگر 109
فرایند شرطی کردن رفتار کنشگر 109
انواع تقویت 110
انواع تقویت کننده ها 111
نقش محرك در شرطی سازي کنشگر 112
فرق محرك فراخوان و محرك تمیزي 112
سؤالات چهار گزینهاي فصل چهارم 113
پاسخنامه سؤالات چهارگزینهاي فصل چهارم115
فصل پنجم: نظریه یادگیري گشتالت 116
تعریف مفهوم گشتالت 116
تعریف یادگیري در نظریه گشتالت116
تعریف بینش 116
ویژگیهاي یادگیري از راه بینش از نظر هیلگارد و باور117
قوانین سازمان در نظریه گشتالت117
استفاده از نظریه گشتالت در آموزش118
نظریه یادگیري معنی دار 118
انواع مشمول کننده ها 119
استفاده از نظریه یادگیري معنی دار در آموزش 120
پیش سازمان دهنده 120
انگیزش و یادگیري معنی دار 121
نظریه خبرپردازي یادگیري (جزء نظریه شناختی) 121
حافظه حسی و حافظه کوتاه مدت 122
راههاي مختلف براي معنی دار کردن مطالب 123
«7» روشها و فنون راهنمایی در مشاوره
نظریه یادگیري اجتماعی 124
یادگیري مشاهدهاي 125
مراحل یادگیري مشاهدهاي 125
یادگیري نهفته 126
تقویت و تنبیه جانشینی 126
فرق انگیزه و انگیزش 127
فرق بازتاب و غریزه 128
نقشپذیري 128
نیاز و سائق 128
طبقه بندي مازلو ازنیازها 128
نظریه برانگیختگی129
رابطه برانگیختگی و انگیزش 129
برانگیختن و یادگیري 129
انگیزش بیرونی129
تاثیر موفقیت و مکتب تحصیلی برانگیزش و یادگیري 130
فنون ایجاد انگیزش در یادگیرندگان130
ویژگیهاي استنباطهاي علی از نظر واینر133
مفهوم درماندگی آموخته شده 134
استفاده از نظریه انگیزش نسبت دادن در آموزش 134
اصول کلی آموزش 134
آموزش نمایشی135
امتیازهاي روش آموزشی نمایشی 135
روش اکتشافی هدایت شده 136
روش سخنرانی136
فنون موثر روش سخنرانی 137
نحوه سخن گفتن 137
بحث انتقادي روش سخنرانی 137
مقایسه اثربخشی روش بحث گروهی و روش سخنرانی 139
مراحل برنامه تغییر رفتار 139
انتخاب وابستگیهاي رفتار 140
روشهاي افزایش رفتار 140
انتخاب تقویت کنندههاي مناسب 140
یادگیري ازراه مشاهده یا سرمشق گیري 141
تقویت تفکیکی و شکل دهی رفتار142
روشهاي کاهشدادن رفتارهاي نامطلوب 146
مشکلات ناشی از تنبیه 147
روش آموزش مفاهیم و اصول 148
طبقه بندي مفاهیم از نظر برونر وهمکاران 148
روشها و فنون راهنمایی در مشاوره «8»
مفاهیم عینی و انتزاعی (گانیه) 149
روش آموزش مفاهیم (مبتنی بر مدل عمومی آموزش) 150
تفکر آفرینش و تفکر بازآفرینشی 152
حل مسئله به عنوان انتقال یادگیري152
نظریه عناصر مشترك 153
دیدگاههاي تازه درباره انتقال یادگیري 154
روش آموزش حل مسئله 154
آفرینندگی 156
روش آموزش آفرینندگی 157
دي چکوو کرافورد158
روش آموزش براي یادگیري درحد تسلط159
مراحل آموزش براي یادگیري در حد تسلط 160
آموزش برنامهاي161
مراحل تهیه آموزش برنامهاي 162
اشاره ها 162
انواع اشارههاي مضمونی 163
ارزشیابی تراکمی (تلخیص) 165
ارزشیابی ملاکی وارزشیابی هنجاري 165
عوامل موثر درایجاد ارزشیابی هنجاري166
عوامل موثر در ارزشیابی ملاکی166
سوالات چهار گزینهاي فصل پنجم168
پاسخنامه 171
مجموعه تست روشها و فنون راهنمایی در مشاوره 172
پاسخنامه مجموعه تستروشها و فنون راهنمایی و مشاوره 182
مجموعه تست186
پاسخنامه 190
منابع: 193
دیدگاه خود را ثبت کنید