دانلود پاورپوینت اثر بخشی سازمانی با فرمت ppt و قابل ویرایش در ۲۳ اسلاید
قسمتی از متن پاورپوینت اثر بخشی سازمانی
مقدمه
Òیکي از شاخصهاي قضاوت و شناخت انسانها، بررسي اهداف و خواستههاي آنان است.
Òاهداف نمادهايي هستند که بيانگر مرتبه و درجهي تکامل افراد است. لذت بخشترين تجربه بشر در زندگي، دستيابي به اهداف مورد توجه وي و در نهايت کسب موفقيت در زمان معين است.
Òمعمولاً افراد مايلند كه در جهت حصول به اهداف از قبل تعيين گرديده تلاش نمايند از اين رو اهداف سازمان محركه هاي مهمي براي كاركنان و معياري براي اندازه گيري كارايي آنان خواهند بود.
اهمیت اثر بخشی سازمانی
هر رشته ای در علوم اداری به نحوی ، مدیران را در اثر بخش کردن سازمان هایشان کمک می کند. برای مثال بازاریابی ، مدیران را در جهت افزایش درآمدها و سهم بازار راهنمایی می کند. مفاهیم رشته مالی مدیران را در بهینه سازی وجوه سرمایه گذاری در سازمان یاری می دهد، مفاهیم مدیریت تولید و عملیات رهنمودهایی را در زمینه طراحی کارآمد فرآیند تولید ارائه می کند .اصول حسابداری ،مدیران را به اطلاعاتی که می تواند کیفیت تصمیمات اتخاذ شده توسط آنان را افزایش دهد ، مجهز می کند.
در جستجوی یک تعریف
اولین دیدگاهی که نسبت به اثر بخشی ارائه شد( که احتمالاً در طی دهه 1950 مطرح گردید) بسیار ساده بود. اثر بخشی به عنوان میزان یا حدی که یک سازمان اهدافش را محقق می سازد ، تعریف شده بود.
تعریف هدف سازماني
Òهدف سازماني نوعي وضعيت مطلوب است كه سازمان قصد رسيدن به آن را دارد.
Òهدف سازماني نمايانگر يك نتيجه يا نقطه نهايي است.
انواع اهداف در سازمان ها
Òبعد اول:
É
Òهدفهای رسمی(ماموریت):
Òعبارت است از بیانیه های رسمی که به بصورت آرمانی و ذهنی طراحی شده و بیشتر برای جلب رضایت عموم می باشد
Òهدف های عملیاتی :
Òمقاصد حقیقی سازمان را منعکس می کند. (وظایف و فعالیتهای عملی انجام شده در سازمان)
انواع اهداف در سازمان ها
Òبعد دوم:
Òهدف های کوتاه مدت:
اهدافي هستندکه سازمان سعي دارد تا ظرف حدود يک يا دو سال به آنها دست يابد
Òهدف های بلند مدت:
اهدافي هستند که سازمان سعي دارد تا در مدت حدود سه تا پنج سال به آنها برسد.
معیارها و مقیاسهای اثر بخشی سازمانی
اثر بخشی کلی :
ارزیابی کلی که تا حدزیادی از معیارهای متعددی بهره می جوید معمولاً از طریق ترکیب نمودناسناد عملکرد گذشته با بدست آوردن ارزیابی های کلی و یا اینکه از طریق قضاوتهای اشخاص بصیرو مطلع نسبت به عملکرد سازمان، اندازه گیری می شود.
بهره وری :
معمولاٌ به عنوان مقدار یا حجم محصولات و یا خدمات عمده ای که توسط سازمان ارائه می گردد ، تعریف می شود. و می تواند در سه سطح اندازه گیری شود؛ سطح فردی، سطح گروهی و سطح سازمانی که ازطریق مراجعه به اسناد و ارزیابی های موجود ویا ترکیب آنها مورد سنجش واقع می شود.
کارآیی:
نسبتی استکه مقایسه ای را بین برخی از جنبه های عملکردواحد با هزینه های متحمل شده جهت تحقق آن نشان می دهد.
سود :
مبلغ درآمد حاصل از فروش منهای کل هزینه و تعهدات ایجاد شده است. معمولا ً نرخ برگشت سرمایه و درصد بازدهی فروش کل را می توان معادل سود دانست.
کیفیت:
کیفیت محصول یا خدمات عمده ای که بوسیله سازمان ارائه می شود ممکن است شکلهای عملیاتی متعددی را به خو بگیرد که بوسیله نوع محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان تعیین می شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید