دانلود پاورپوینت کتاب روانشناسی یادگیری دکتر حسین زارع با فرمت ppt و قابل ویرایش در۲۴۱ اسلاید
قسمتی از متن پاورپوینت کتاب روانشناسی یادگیری دکتر حسین زارع
اهداف کلی درس:
آشنایی با نظريه هاي يادگيري
با تأكيد بر ديدگاه هاي رفتاري و شناختي
فصل اول
تعريف يادگيري
« هدف هاي آموزشي »
دانشجو بعد از مطالعه اين فصل باید بتواند :
-يادگيري را تعريف كند
-واژگاني كه در تعريف يادگيري آمده است را تشريح كند
-با توجه به رويكرد شناختي ، يادگيري را تعريف كند
-تفاوت بين حافظه ، تفكر و يادگيري را توضيح دهد
-مهمترين ويژگي نظريه هاي علمي را تشريح كند
“ تعريف كيمبل از يادگيري “
- يادگيري عبارت است از تغيير نسبتا پايدار در رفتار بالقوه يادگيرنده كه در نتيجه تمرين تقويت شده رخ مي دهد
مهمترين واژگان تعريف يادگيري:
-تغيير
-رفتار
-نسبتا پايدار
-بالقوه
-تمرين يا تجربه
-تقويت
آيا يادگيري بايد به تغيير رفتار بيانجامد؟
پاسخ اسكينر : يادگيري عين تغييرات رفتاري است و حتما بايد به تغيير قابل مشاهده بيانجامد
پاسخ اكثر نظريه پردازان: يادگيري يك متغير رابط است كه واسطه بين تغييرات رفتاري و تجربه است .
در نتيجه هميشه يادگيري مشهود نيست
چه تغييراتي به يادگيري منتهي مي شود؟
1- تغييراتي كه پايدار است
2- در نتيجه رشد نباشد
3- در نتيجه عواملي همچون خستگي و اثر دارويي نباشد
4- در نتيجه تمرين و تجربه باشد
5- در نتيجه حالات موقتي زودگذر نباشد
آيا يادگيري و عملكرد با هم متفاوتند؟
بله
-واژه بالقوه در تعريف يادگيري به همين موضوع اشاره دارد
-يادگيري مي تواند بالفعل نباشد
-اگر بالفعل باشد عملكرد را نشان مي دهد
-مثلا ممكن است كسي شنا را ياد بگيرد اما تا زمانيكه در استخر قرار نگيرد شنا را نشان نمي دهد ( عملكرد ).
ملاك يادگيري تمرين و تجربه است
-هر رفتاري كه به مقدار بيشتر تحت تأثير تمرين و تجربه باشد ارزش بيشتري براي يادگيري دارد
-رفتار بازتابي و غريزي يادگيري نيست
-رفتارهايي همچون مهاجرت پرندگان ، لانه سازي و ... يادگيري به حساب نمي آيند
-رشد حركتي كمتر تحت تأثير تمرين و تجربه است و در نتيجه يادگيري نيست
تفاوت يادگيري با تفكر
- تفكر عبارتست از بازآرايي يا تغيير شناختي اطلاعات به دست آمده از محيط و نمادهاي ذخيره شده در حافظه دراز مدت.
تعريف يادگيري با رويكرد شناختي :
- در رويكرد رفتاري ملاك يادگيري پاسخ و برونداد است
-در رويكرد شناختي عاملي اصلي يادگيري فرآيندهاي ذهني است
-از نظر روانشناسان شناختي ، يادگيري عبارتست از :
تغيير در ساخت شناختي و فرآيندهاي ذهني
تعريف آموزش :
-آموزش از پيش تعيين شده است
-به منظور يادگيري بين دانش آموز و معلم صورت مي گيرد
-همراه با كنش متقابل است
-آموزش ابزاري براي يادگيري است
-آموزش بعد بيروني دارد در حاليكه يادگيري جنبه دروني دارد
-آموزش ممكن است به يادگيري نينجامد
دیدگاه خود را ثبت کنید