فهرست مطالب
مقدمه
نقش عوامل بهداشتی و انگیزشی در رضایت و نارضایتی کارکنان
نقش عوامل بهداشتی – انگیزشی در رضایت و عدم رضایت کارکنان
نکات مورد توجه در نظریه دوعاملی هرزبرگ
عناصر نظریه هرزبرگ
کاربردهای تئوری هرزبرگ برای مدیران
بخشی از متن
مقدمه
فردریک هرزبرگ روانشناسی بود که در سال 1975 تئوری دو عاملی بهداشتی-انگیزشی را ارائه نمود. تئوری هرزبرگ یک مجموعه از عواملی که منجر به عدم رضایت شغلی میشود را مشخص نموده است که این عوامل را بهداشتی یا نگاهدارنده معرفی میکند. وی همچنین مجموعه عواملی را که باعث ایجاد رضایت شغلی و انگیزه در شغل میشود، تحت عنوان عوامل انگیزش مطرح مینماید.
عوامل بهداشتی یا نگهدارنده عبارتند از: حقوق، مقام، شرایط کاری، سرپرستی، خط مشیها، مدیریت سازمان، روابط متقابل افراد و ...
این عوامل مستقیماً با فعالیت کاری افراد ارتباطی ندارد، اما وقتی کیفیت آنها کاهش مییابد، باعث نارضایتی کارکنان میگردد. عوامل انگیزاننده عبارتند از شرایط ذاتی یک شغل که میتواند منجر به رضایت شغلی افراد گردد.
هرزبرگ دو دسته محرّک را که موجب رضایت یا عدم رضایت شغلی می شد مطرح کرد : عوامل برانگیزننده و عوامل حفاظتی (بهداشتی).
عوامل برانگیزاننده سبب ارتقای کارکرد و نگرش می شد.عوامل حفاظتی (بهداشتی ) فقط روحیه و کارآیی را حفظ می کرد.
1 - عوامل بهداشتی : کلمه ی بهداشت در اینجا به معنای پزشکی یعنی پیشگیری کننده است عوامل بهداشتی به نیازهای سطح پایین مربوط می شود.عوامل بهداشتی شامل عوامل محیط کارمی باشندازقبیل: دستمزد, امنیت شغلی,شرایط کار, روابط متقابل,کیفیت سرپرستی,خط مشی ها,اداره امورسازمان عوامل
بهداشتی درایجاد انگیزه تاثیرندارند وظیفه ی اصلی عوامل بهداشتی ممانعت ازنارضایتی شغلی است.
عوامل بهداشتی شامل نیازهای سطح پایین است که در مقایسه با نیازهای مازلو جزیی از نیازهای زیستی (دستمزد) , ایمنی(امنیت شغلی , شرایط کار) واجتماعی (روابط متقابل )است .
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید