فهرست مطالب
مقدمه
نقاط ضعف نظریه یادگیری ثرندایک از نظر متاخرین
تاثیر نظریه یادگیری ثرندایک بر سایر نظریات یادگیری
کاربردهای عملی نظریه یادگیری ثرندایک در تدریس
کاربردهای عام نظریه ثرندایک در تدریس
کاربردهای قوانین ثرندایک در تدریس
بخشی از متن
مقدمه
یکی از نظریهپردازان یادگیری که از مؤثرترین روانشناسان در توسعهی روانشناسی حیوانی است، ادوراد.لی ثورندایک(Edward Lee Thorndike) (1949-1874) میباشد. وی نخستین کسی بود که به تحقیق آزمایشی واقعی با حیوانات دست زد. نظریه او تنها بر رفتار آشکار متمرکز بود. وی اعتقاد راسخ داشت که روانشناسی فقط باید به مطالعهی رفتار بپردازد نه به مطالعهی عناصر ذهنی یا تجربهی آگاهانه.به نظر ثورندایک، یادگیری براساس حل مسایل استوار است و برای این که نظر خود را ثابت کند، قفسی که با یک اهرم باز میشد، آماده ساخت و گربهی گرسنهای را در درون آن جای داد. سپس مقداری غذا بیرون جعبه در میدان دید حیوان قرار داد. او مشاهده کرد که وقتی گربه را در جعبه میگذارد، حیوان به هر طرف حمله میکند و میخواهد از لای میلهها راهی به خارج پیدا کند. پس از تلاش فراوان ناگهان دست حیوان به اهرم برمیخورد و در بهطور اتفاقی باز میگردد و از جعبه خارج میشود. ثورندایک این آزمایش را چندین بار تکرار میکند و از مجموع آزمایشهای خود نتیجه میگیرد: هر بار که حیوان در درون جعبه قرار میگیرد، دفعات تلاش و زمان لازم برای خروج از آن بهطور منظم کاهش نمییابد، بلکه سرانجام پس از یک رشته کوششهای پیاپی از طول زمان برای خروج از جعبه کاسته میشود. ثورندایک از آزمایشهای خود با گربه چنین نتیجه میگیرد که حیوان:
دیدگاه خود را ثبت کنید