فهرست مطالب
بیوگرافی
تعلقات فلسفی
اهمیت زبان در رشد ذهن
ارتباط رشد ذهنی با دانش ( معرفت) و تعلیم و تربیت
مراحل رشد شناختی برونر
مقایسه هایی بین برونر و پیاژه
بخشی از متن
بیوگرافی
روانشناس تربیتی برجسته آمریکایی که مطالعات زیادی درباره رفتارشناختی و اجتماعی دارد. و یافته های او درباره یادگیری و آموزش در محیط مدرسه مورد استفاده قرار گرفته اند.
یکی از چهره های برجسته روانشناسی تربیتی با گرایش روانشناسی شناختی سازنده گرا در قرن بیستم و بیست ویکم، برونر است. سازنده گرایی اجتماعی نامی است که پیاژه، برونر و ویگوتسکی را گرد هم میآورد. وی با تدوین یک نظریه آموزشی، به توسعه رشته های روانشناسی تربیتی و برنامه ریزی درسی کمک های ارزشمندی نموده است. این متفکر یکصد ساله، متولد خانوادهای یهودی در نیویورک ۱۹۱۵ (دانش آموخته دانشگاه های دوک و هاروارد است. از هاروارد، دکترای روانشناسی گرفت ( ۱۹۴۱ ). با آلپورت، همکار پژوهشی بود. پس از دکترا و در جریان جنگ جهانی، با ارتش آمریکا به عنوان روانشناس، همکاری داشت. سرگرمی عمده او سفرهای دریایی بوده است.
برونر رساله دکتری خود را درباره فنون مبلغان نازی نوشت. سپس در جنگ جهانی دوم وارد جنگ شد و روی جنگ روان شناختی کار کرد و سپس به روانشناسی تربیتی تمایل پیدا کرد.
نظریه برونر بیشتر از هر نظریه دیگری بر فرآیند تفکر تاکید می کند. برونر نقش مهمی در شناسایی پیاژه و روانشناسی شناختی و معرفی روانشناسان شوروی به ویژه لوریا و ویگوتسکی در آمریکا دارد.
علاقمندی برونر به رشد شناختی کودکان منجر به ارائه دیدگاهی شد که از لحاظ قبول نقش عوامل محیطی و فرهنگی در رشد شناختی و زبانی کودکان، با پیاژه متفاوت بود. او نقش سازندهای در انقلاب شناختی دهه شصت، پس از نیم قرن سیطره رفتارگرایی بر علم روانشناسی داشت.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید