توضیحات:
مقاله علمی آماده چاپ نگارش شده توسط تیم تخصصی قلمجو. این مقاله آماده ثبت در پایگاههای علمی معتبر است که اخلاق پژوهشی در آن کاملاً رعایت شده و در گردآوری اطلاعات پژوهش از منابع معتبر علمی استفاده شده لذا هیچگونه نگرانی از بابت بیاعتباری و تقلبی بودن محصول وجود ندارد و تمام مراحل نگارش و پژوهش زیر نظر کارشناسان پژوهشی و نگارشی قلمجو صورت گرفته که خود دارای رزومه علمی و کاری معتبر هستند. کارشناسان پژوهشی تیم قلمجو کاملاً آماده هستند تا پس از ارائه مقالات به مشتری، آن را مطابق قالب همایش و یا کنفرانسی که مشتری قصد چاپ مقالهاش را در آن دارد، استانداردسازی کنند و موظفند تا آخرین مرحلهی پذیرش مقاله، در کنار شما حضور داشته باشند. ما در قلمجو از ابتدا (انتخاب عنوان پژوهش) تا انتها (پذیرش نهایی) مقالات در کنار شما هستیم و خود را موظف میدانیم تا پس از ارائه مقالات به مشتری آن را در بهترین همایشان و کنفرانسهای ملی و بینالمللی ارائه کنیم و تمامی ویرایشات لازم طبق قالب استاندارد هر همایش و کنفرانسی را در آن لحاظ کنیم.
چکیده:
فرسودگی هیجانی بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای فرسودگی شغلی، در سالهای اخیر به یکی از دغدغههای جدی در حوزه آموزش و مشاوره تبدیل شده است. معلمان و مشاوران به دلیل ماهیت کاری و ارتباط مداوم با دانشآموزان، والدین و همکاران، در معرض فشارهای روانی و هیجانی شدیدی قرار دارند. این فشارها در صورت تداوم میتواند به خستگی شدید، کاهش انگیزه، افت کیفیت عملکرد و حتی کنارهگیری از شغل منجر شود. در چنین شرایطی، توجه به مداخلات روانشناختی نوین برای پیشگیری و کاهش فرسودگی هیجانی اهمیت ویژهای دارد. یکی از رویکردهای مؤثر، درمانهای مبتنی بر ذهنآگاهی است که در قالب برنامههایی مانند کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی (MBSR) و درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بهکار گرفته میشود. پژوهش حاضر با روش کتابخانهای و مرور منابع علمی معتبر داخلی و خارجی انجام شد تا نقش ذهنآگاهی در کاهش فرسودگی هیجانی معلمان و مشاوران تبیین گردد. یافتهها نشان میدهند که ذهنآگاهی با تقویت خودآگاهی، ارتقای تنظیم هیجان، کاهش استرس و افزایش تابآوری، میتواند بهطور معناداری از شدت فرسودگی هیجانی بکاهد. همچنین شواهد نشان میدهند که اجرای تمرینهای ذهنآگاهی در مدارس، نهتنها سلامت روان معلمان و مشاوران را ارتقا میدهد، بلکه کیفیت روابط بینفردی، احساس معناداری و اثربخشی حرفهای آنان را نیز بهبود میبخشد. با وجود این، محدودیتهایی همچون کمبود مطالعات بومی، ناهمگونی طراحی پژوهشها و موانع اجرایی در محیطهای آموزشی، ضرورت توجه بیشتر به پژوهشهای میدانی و سیاستگذاریهای حمایتی را آشکار میسازد
کلمات کلیدی: ذهن آگاهی، فرسودگی هیجانی، معلمان، مشاوران، سلامت روان
روش پژوهش:
این پژوهش از نوع کیفی، نظری و توصیفی–تحلیلی است. به عبارت دیگر، هدف آن تولید دادههای آماری یا آزمون فرضیههای کمی نیست، بلکه تمرکز بر گردآوری و تحلیل نظاممند ادبیات نظری و تجربی موجود در زمینه ذهنآگاهی و فرسودگی هیجانی است. در این راستا، پژوهش حاضر بهدنبال کشف، تبیین و تفسیر روابط میان این دو متغیر بر اساس شواهد علمی و یافتههای موجود است
روش گردآوری دادهها
روش گردآوری دادهها در این پژوهش کتابخانهای و اسنادی است. بدین معنا که اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع زیر جمعآوری شدهاند:
دامنه منابع و ملاکهای انتخاب
بهمنظور دستیابی به نتایج معتبر و بهروز، منابع انتخابشده عمدتاً متعلق به بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ میلادی هستند، هرچند در موارد ضروری از منابع کلاسیک و بنیادی پیشتر (مانند آثار فرویدنبرگر، ماسلاچ و کاباتزین[1]) نیز استفاده شده است. معیارهای انتخاب منابع عبارتاند از:
شیوه تحلیل دادهها
دادههای گردآوریشده با استفاده از روش تحلیل مضمون (Thematic Analysis) و تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفتند. مراحل تحلیل عبارتاند از:
اعتبار و روایی
یکی از چالشهای پژوهشهای کتابخانهای، اطمینان از اعتبار و روایی یافتههاست. در این پژوهش برای ارتقای اعتبار نتایج اقدامات زیر صورت گرفت:
محدودیتهای روششناسی
پژوهشهای کتابخانهای علیرغم مزایا، دارای محدودیتهایی نیز هستند:
با وجود این محدودیتها، رویکرد کتابخانهای به دلیل ماهیت نظری پژوهش حاضر، بهترین گزینه برای بررسی نقش ذهنآگاهی در کاهش فرسودگی هیجانی محسوب میشود.
مزایای رویکرد کتابخانهای
مشخصات فایل دانلودی:
کد فایل: (AP003)
تعداد صفحات/اسلاید: (21)
فرمت فایل: (docx)
تعداد کلمات: (7425 کلمه)
توجه⁉
برای استفاده از این فایل نیاز به نرم افزار winrar دارید تا فایل را از حالت فشرده خارج کنید.
(محتوای دانلودی)
محتوای فایل دانلودی شامل نسخه اصلی ورد و یک نسخه پی دی اف میباشد که به صورت فشرده با فرمت ZIP قابل دانلود است.
از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم در مسیر تولید و ارائه محتوای ارزشمند، یار و همراه شما باشیم.
جهت ثبت سفارش فایل با موضوعهای خاص و شخصی در تلگرام یا روبیکا با آیدی زیر ارتباط برقرار کنید:
Ghalamjou_admin@
دیدگاه خود را ثبت کنید