استراتژیهای عمومی پورتر سه راهبرد تمایز، رهبری هزینه و تمرکز میباشند که شرکتها برای کسب مزیت رقابتی در بازار هدف استفاده میکنند. به زعم مایکل پورتر در کل سه (چهار) دسته استراتژی شامل تمرکز، تمایز و رهبری هزینه وجود دارد. همه شرکتها یکی از این استراتژیها را استفاده میکنند مگر شرکتهایی که استراتژی بازاریابی مشخصی ندارند. اینگونه شرکتها همان گروه منفعلین در دستهبندی ارائه شده در استراتژی بازاریابی ایلز و اسنو میباشند.
استراتژیهای عمومی پورتر Porter’s generic strategies با عنوان استراتژیهای ژنریک نیز در ایران شناخته میشوند. تحولات زیادی در عصر اخیر رخ داده است که محیط کسب وکار را دگرگون ساخته است. فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترلهای آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینههای بالای آنها از این دسته هستند.
فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت و رقابتپذیری شده است. بنگاهها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با این چالشها روبرو هستند و ادامه حیات آنها، منوط به تصمیمگیری درست و به موقع در برابر این تغییرات است. این امر موجب گردیده تا توسعه استراتژیهای برای بهبود رقابتپذیری در دستور کار صاحبان کسبوکار قرار گیرد. در میان نظریهها و مدلهای گوناگونی موجود در این زمینه، استراتژیهای عمومی پورتر از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است. لذا در این مقاله پس از بیان مفاهیم اولیه رقابت در بازار به معرفی این استراتژیها پرداخته شده است.
از دیدگاه پورتر، استراتژیها به سازمان این امکان را میدهد که از سه مبنای متفاوت از مزیت رقابتی بهره گیرد. پورتر این سه مبنا را استراتژیهای ژنریک یا عمومی مینامد. آنها عبارتند از :
فهرست
مقدمه ای بر تعریف استراتژی های عمومی کسب و کار
استراتژی های رقابتی عمومی پورتر (روش های رقابت)
ارزیابی استراتژی رهبری هزینه
تفکیک(تمایز)-مطالعه موردی شرکت های کوکا کولا-سامسونگ-ولوو
استراتژی های بازار طاقچه(تمرکزبرهزینه)
تاریخچه پیدایش استراتژی های کسب و کار
رهبری هزینه، تمایز،
رهبری هزینه، تمایز-مطالعه موردی شرکت بیک
استراتژی های عمومی کسب و کار چیست؟
تشریح استراتژی های عمومی کسب و کار
نقش رهبری هزینه در استراتژی های عمومی کسب و کار چیست؟
دستیابی به مزیت رقابتی
نکات مهم در خصوص استراتژی هزینه پایین-مطالعه موردی بلو جت آلاسکا و ساوت وست
مشتریان محصول نامرغوب نمی خرند !!حتی باقیمت بسیارپایین!!
موفقیت یک استراتژی رهبری هزینه در استراتژی های عمومی کسب و کار-مطالعه موردی شرکت وال مارت تارگت
هدف رهبری هزینه
ویژگی های استراتژی های موفق رهبری هزینه- شرکت وال مارت
نقش زنجیره ارزش در تدوین استراتژی های کسب و کار چیست؟
نقش زنجیره ارزش در تدوین استراتژی های کسب و کار –مطالعه موردی شرکت اینتل
تمایز در استراتژی های عمومی کسب و کار-مطالعه موردی کوکاکولا
نقش تمایز در استراتژی های عمومی کسب و کار –مطالعه موردی شرکت مورتن(Morton)
اهمیت تمایز از منظر روبرتو گویز (Roberto Goizueta) مدیر پیشین کوکاکولا
رابطه بین تمایز و تصور مشتریان –مطالعه موردی شرکت تویوتا
رابطه بین تمایز و تصور مشتریان –مطالعه موردی لوازم خانگی می تگ(May tag)
استراتژی های موفق متمایزسازی، بیشتر بر اساس تصورات مشتری بنا می شوند
استراتژی های موفق متمایزسازی، بیشتر بر اساس تصورات مشتری بنا می شوند-مطالعه موردی تسلا موتورز
عوامل متمایز کننده در سارمان ها
وظایف شرکت هایی که استراتژی تمایزرا پی گیری می کنند
مزایای پیگیری استراتژی تمایز
استراتژی های رقابتی برای رهبران بازار
استراتژی های رقابتی برای رهبران بازار-مطالعه موردی رقابت بین کوکاکولا و پپسی
استراتژی های رقابتی برای رهبران بازار-مک دونالد
استراتژی رقابتی: هارلی دیویدسون
استراتژی رقابتی: اینتل
نکات استراتژی رقابتی
6 تکنیکی که اپل را از سایر برند ها متمایز می کند / تمایز با ایجاد تعهد
نقش تمرکز در استراتژی های عمومی کسب و کار –مطالعه موردی شرکت رولز رویس
نقش تمرکز در استراتژی های عمومی کسب و کار –مطالعه موردی شرکت بنگ اند الافسن(Bang & Olufsen)
ویژگی های کسب و کار های متمرکز –مطالعه موردی شرکت های :رد بول-دیری کولین(Dairy Queen)و هواپیمایی آلاسکا
استراتژی تمرکز با رویکرد تعریف بازارهدف
5 روش برای ایجاد تمایز در بازاریابی
تعریف دقیق کسب و کار، راهی برای تمرکز-مطالعه موردی شرکت ساعت سازی رولکس
تعریف دقیق کسب و کار، راهی برای تمرکز-مطالعه موردی شرکت حمل و نقل فدکس
5 استراتژی اصلی تمایز از رقبا-مطالعه موردی شرکت های:کوکا کولا-اپل-هواپیمایی ساوت وست-آمازون –استارباکس
تعریف استراتژی رقابتی
استراتژی رشد(رهبری هزینه؛شرکت های مک دونالد و آیکیا)(تمایز محصولات ؛برندهای لوش و اپل)
استراتژی رشد( ادغام افقی؛ فیس بوک)(ادغام عمودی استارباکس)
مزایا و معایب استراتژی های عمومی پورتر
چگونه از استراتژی رهبری هزینه استفاده می شود؟
دیدگاه خود را ثبت کنید