چکیده
عدم توجه به آموزش کافی و درست در دوره ی ابتدايی مشکل بزرگی است . چه بسيار دانش آموزانی که به سطح دوره ی راهنمايی می آيند و هنوز از درک يک مسئله ی ساده ی رياضی عاجزند ٬ به اين علت که دوره ی ابتدايی ٬ يک دوره ی حساس در آموزش محسوب می شود و در صورت توجه نکردن به آن ٬ مشکلات زيادی در آينده ايجاد خواهد شد . در اين جا ٬ اين سوال پيش می آيد که ٬ چگونه می توان مفاهيم اوليه ی رياضيات را از دوره ی ابتدايی برای دانش آموزان ياد داد تا درک درستی از آن ها پيدا کرده و بتوانند در زندگی از آن ها استفاده نمايند؟ و چگونه می توان از به وجود آمدن مشکلات آموزشی رياضيات در آينده جلوگيری کرد ؟ ما در اين پرداخته ايم ٬ همچنين مشکلات و چالش هايی را که مربوط به روش مقاله٬ به روش های نوين آموزش رياضی در دوره ی ابتدايی های سنّتی هستند ٬ مطرح کرديم. روش هايی که در اين مقاله ارائه شده اند ٬ روش هايی هستند که ميل و رغبت دانش آموزان را به درس رياضی بيشتر کرده و آن ها را کنجکاوتر می سازند.
مقدمه
يکي ازعواملي که در فرايند هاي ياد گيري و درنتيجه در وضعيت آموزش رياضي دردوره ي ابتدايي تاثيرمي گذارد ٬ روش هاي ياد دهي و ياد گيري اين درس است . امروزه سرعت رشد علم هر ثانيه افزايش مي يابد ٬ به همين جهت ٬ روش هاي آموزشي متاثر از همين رشد و تحول تکنولوژي ٬ همچنين تغيير سلايق ٬ نياز ها و انتظارات دانش آموزان تغيير مي کند . بنابراين در عصر امروز يک معلم بايد روش هاي آموختن و تجربه کردن را به دانش آموزان ياد دهد نه اين که به انتقال اطلاعات و روابط بين خود و آن ها بپردازد . پس بايد روشهاي نوين و جديدي بر اين اساس پايه گذاري شود .
رياضيات ٬ علمي با مفاهيم ذهني و انتزاعي است ٬ يعني بسياري از مفاهيم رياضي ٬ تصوّر اتي از اشيا هستند که ترجمان آن ها به همان صورت ذهني در دنياي واقعي ميسر نيست . انتزاعي بودن علم رياضيات امکان احساس مفاهيمش را دشوار و در نتيجه آموزش و ياد گيري آن را سخت کرده است به طوري که روش هاي آموزشي خاصي را مي طلبد . روش هاي آموزشي در ابتدا بايد حالت کاربردي داشته باشند تا دانش آموزان دوره ي ابتدايي بتوانند توانايي لازم براي درک آن ها را در خود ايجاد نمايند. با توجه به بررسي ها مي توان گفت که وابستگي شديدي بين روند هاي ياد گيري و روش هاي ياد دهي وجود دارد اما دقيقاً نمي توان چون ياد دهي – ياد گيري يک علم نيست ٬ معلم مي تواند روش مشخص کرد که رياضيات چگونه ياد گرفته مي شود. هاي خاص خود را براي آموزش رياضيات در دوره ي ابتدايي به کار ببرد . اين روش ها بايد طوري برنامه ريزي و ابداع شوند که بتوان به وسيله ي آن ها تمام منابع دروني کودک در حال رشد را پرورش داد . به عبارت ديگر در آموزش رياضي در اين دوره ٬ بايد از روش هايي بهره برد که توانايي ذهني – رياضي دانش اموزان را تقويت کند ٬ باعث رشد فکر و ايده در ذهن آنان شود و در نتيجه ياد گيري فعال ايجاد نمايد .
دیدگاه خود را ثبت کنید