دارای، چکیده، مقدمه، توصیف وضع موجود، منابع، نتیجه گیری،
چکیده :
در دنیای امروز، افراد به وسیله خط و نگارش با هم ارتباط برقرار می کنند و با نوشتن، خود را مطرح می سازند. بنابراین لازم است همه افراد بشر با اصول صحیح نگارش آشنا شوند تا بتوانند مقاصد خود را با خطی خوش و خوانا و برابر با موازین و استاندارهای قابل قبول بیان کنند.
برای بدخطی دانش آموزان علت های گوناگونی بیان شده است؛ از جمله: نقش معلم و خانواده، میزان تکلیف شب، تند نویسی، خط کتاب های درسی، آشنا نبودن دانش آموزان با اصول خوشنویسی، بی حوصلگی، شیوه غلط به دست گرفتن قلم و استفاده از خودکار.
تقدیر وتشکر:
من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق
از مدیریت محترم مدرسه وهمه ی پرسنل محترم مدرسه شهید سعیدی که با دلسوزی و راهنمایی هایشان در مدت تحقیق متحمل زحمات فراوان گردیده اند تشکر می نمایم.
و همچنین از کلیه کسانی که مرا یاری نمو ده اند مخصوصا همکاران گرامی و معاونین محترم قدر دانی می نمایم .
مقدمه
خط که اولین صحنه مواجهه کودک با دنیای یادگیری های نظام مند است، نقشی بسیار مهم و تعیین کننده در بازسازی ذائقه زیبا شناختی دارد. درست نوشتن، زیبا نوشتن و خوانا نوشتن همه از اموری هستند که پایه و اساس آن ها را باید در دوره دبستان گذاشت.
در قرون اخیر با پیدایش و توسعه چاپ و نگارش کتاب ها، مجلات، روزنامه ها و همچنین کتاب های درسی دبستان با خط نسخ چاپی، خط اصیل و زیبای فارسی مورد بی مهری و بی توجهی واقع شده است و به مرور زمان، در مقایسه با گذشته، بیش از پیش جنبه هنری صرف به خود می گیرد. افراد زیبا نویسی را فقط در حیطه کار خوشنویسان قلمداد می کنند و لذا به اندازه درس های دیگر، برای فراگیری خوشنویسی نمی کوشند.
کراوچ و جانسون و مایکل باست، نحوه قرار گرفتن کاغذ و طرز قرار گرفتن بدن را نیز از عواملی می دانند که در نارسایی های نوشتن با دست سهم دارند.
در تحقیقی که لوئیس انجام داد پی بردد که در دست نوشته های گروهی از کودکان کلاس اول، متداول ترین خطا اندازه نامناسب ( بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه معمول ) حروف است. حروفی که در پایین خط مبنا قرار می گیرند. مثل : ن، ق و ی، اغلب در اندازه های نامناسب نوشته می شوند.
تحقیق دیگری نشان می دهد، دانش آموزانی که به روش کپی کردن خط می نویسند، پس از پنج هفته آموزش، نسبت به دانش آموزانی که از طریق تقلید خط می آموزند، نتایج بهتری به دست می آورند.
نتایج تحقیق رابرت میلر نشان می دهد که تکلیف شب، مهارت در نوشتن را پائین می آورد و در دانش آموزان نگرش منفی نسبت به نوشتن ایجاد می کند.
ستاره وحیدی مقدم نیز در تحقیقی با عنوان « بررسی عوامل مؤثر در بد خطی دانش آموزان دختر کلاس سوم ابتدایی شهرستان آق قلا روستای پیرواش »، به این نتیجه رسیده است ، بی دقتی و نداشتن تمرین کافی، تند نوشتن مطالب توسط دانش آموزان، بی میلی و خستگی دانش آموزان هنگام نوشتن و بی توجهی والدین،نسبت به خط دانش آموزان، از مهم ترین عوامل مؤثر در بد خط شدن آنها هستند. از دیگر مسائلی که در این تحقیق بررسی شده اند، می توان به تاثیر خط معلم بر خوش خطی دانش آموزان، نقش خانواده و مدرسه در یادگیری خط و تاثیر کلاس های آموزش خط اشاره کرد.
در تحقیق دیگری که مهدیه قره قول با عنوان « بررسی رابطه خط با کیفیت تحصیل در مقطع ابتدایی شهر آق قلا روستای پیرواش » انجام داده است، نشان می دهد که بین نمرات درس های مختلف دانش آموزان و نمره خط آنان ارتباط معنی داری از نظر آماری وجود دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید