12 صفحه فایل ورد دارای چکیده، مقدمه، بیان مسئله، پیشنهادات، منابع
چکیده:
با بررسی منابع علمی مختلف و صحبت با همکاران صاحب نظر و مجرب سعی کردم اطلاعاتی در این باره بدست بیاورم همچنین از خود دانش اموزان و دفاتر املای انان به عنوان منابع گرد اوری اطلاعات استفاده نموده وبا گرد اوری انها اشکار شد که بسیاری از اشکالات املایی در میان اکثر دانش اموزان مشترک است تعدادی از اشتباهات املایی را در حدود 85 درصد دانش اموزان مرتکب می شوند که بسیاری از این غلط های املایی به علت مسائل کمبود فرهنگ کتاب خوانی ومطالعه کتابهای علمی و نا اشنا بودن دانش اموزان با کلمات زبان فارسی ودو زبانه بودن وزبان شناختی است
اشتباهات املایی دانش اموزان مربوط به این موارد است:
الف-حروفی است که در زبان فارسی صدای یکسانی دارند.
واج(t)با حروف(ت،ط)نشان داده می شود
واج:(s)با حروف (ث،س،ص)نشان داده می شود
واج(q)با حروف (غ،ق)نشان داده می شود
واج(h)با حروف (ح،ه)نشان داده می شود
واج((,zبا حروف(ز،ض،ظ،ذ)نشان داده می شود
ب:بعضی غلط های املایی خاص دانش اموزان اذربایجانی هستند این اشتباهات در اثر تداخل دو زبان فارسی و ترکی صورت می گیرد مخصوصا در تلفظ واج هایی مانند گ،غ،ق ممکن است پیش بیاید
ج:فراموش کردن تشدید یا اضافه گذاشتن ان یا قرار دادن ان در جای نامناسب
د:زمانی همزه با صدای (ع)اشتباه می شود و یا برعکس
ه:واو در کلماتی مانند خواست-خویش-برخواست با توجه به اشتباهات رایج بالا تصمیم گرفتم نوعی تکالیف هدفمند برای دانش اموزان تهیه کنم که روی این اشتباهات تمرکز شده و انها را رفع نمایم بدین لحاظ از دانش اموزان خواستم به جای مشق نویسی کلماتی را که بنده به ان در هر درس اشاره می کنم در زیر ان خط کشیده و در خانه 5 کلمه به صورت متوالی بنویسند و برای تشویق دانش اموزان به این عمل جوایزی نیز برای اتمام کار در نوبت اول و در نوبت دوم ساتحصیلی در نظر گرفتم این طرح باعث شد:1-دانش اموزان بهتراز گذشته به درس املا اهمیت داده وبه نکات نوشتاری واژه ها توجه کردند 2-در زمان املا اجازه داده شد دانش اموزان ضمن نوشتن املای خود در صورت ندانستن کلمه ای به دوست خود نگاه بکنند چرا که این کار نوعی یادگیری غیر مستقیم می باشد3-دانش اموزان ضمن صرفه جویی در وقت از دیدگاه واژه شناسی به مطالب هر درس توجه بیشتری نمودند در نتیجه استفاده از این طرح نمره املای دانش اموزان
تقویت گردید.
مقدمه:
نوشتن امروزه نخستین نشانه باسوادی است و اهمیت صحیح نوشتن کلمه ها به اندازه ای است که مردم به طور عموم غلط نوشتن کلمات را اشکارترین نشانه بی سوادی میدانند واهل فرهنگ نیز هرگاه مدعی می شوند که سطح علم و سواد تنازل یافته در اثبات ادعای خود قبل از هر چیز به غلط های املایی نوشته های فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاهها استناد می کنند و اینگونه غلط ها را مهم تر از غلط های انشایی می دانند جامعه از دانش اموزان انتظار دارد کلمات زبانی را که در مدارس اموزش می بینند درست بنویسند و این انتظاری به حق است از این رو لازم است در اموزش املای زبان فارسی از روشهایی ابتکاری خود و همکاران و صاحب نظران استفاده گردد زبان و نوشتار وسیله ارتباطی ما با همدیگر است اموزش درست و پاکیزه نویسی از دوره ابتدایی آغاز می شود حتی در دنیای امروز که بیشتر کارها به صورت کامپیوتری صورت می گیرد اگرچه رایانه اقدام به اصلاح متون می نماید اما هنوز هم درست نویسی و نداشتن غلط املایی از نکات مهم به شمار می رود و نشان دهنده میزان سواد واطلاعات فرد است
دیدگاه خود را ثبت کنید