Pavement design is moving towards the mechanistic-empirical approach, which requires very detailed truck traffic
information, including truck traffic volume. This paper focuses on analysis of truck traffic volume growth, specifically in
three areas: characteristics of the growth pattern, sensitivity of pavement responses to the growth rate, and prediction of the
growth rate based on road way characteristics and socio-economic data. The truck traffic data collected by weigh-in-motion
(WIM) stations on California highways were used in the analysis. Results showed that both linear and compound growth
models well fit the truck traffic growth trends. Growth rates estimated from less than six years data may have large variation,
which can lead to significant errors in pavement response prediction. Various truck classes have distinct growth patterns and
are affected differently by roadway and socio-economic characteristics.
Keywords: truck traffic; mechanistic-empirical design; weigh-in-motion; growth rate; sensitivity analysis
طراحی روسازی به سوی رویکرد مکانیستیک-تجربی پیش میرود، که این نیازمند اطلاعات بسیار دقیق ترافیک کامیونی شامل حجم ترافیک کامیونی است. این مقاله بر تحلیل رشد حجم ترافیک کامیونی بطور ویژه در سه زمینه تمرکز دارد: مشخصههای الگوی رشد، حساسیت پاسخهای روسازی به نرخ رشد، و پیشبینی نرخ رشد بر مبنای مشخصههای جاده و دادههای اجتماعی-اقتصادی. دادههای ترافیک کامیونی گردآوریشده توسط ایستگاههای "توزین در حال حرکت" (WIM) در بزرگراههای کالیفرنیا در تحلیلها مورد استفاده قرا گرفت. نتایج نشان داد که هم مدل رشد خطی و هم ترکیبی به خوبی با روندهای رشد ترافیک کامیونی متناسبند. ممکن است نرخ رشد برآوردشده از دادههای کمتر از شش سال تغییرات زیادی داشته باشد، که این میتواند خطاهای قابل ملاحظهای در پیشبینی پاسخهای روسازی در پی داشته باشد. ردههای مختلف کامیونها الگوهای رشد مجزایی دارند و تأثیرات متفاوتی از مشخصههای جاده و عوامل اجتماعی-اقتصادی میپذیرند.
کلیدواژه: ترافیک کامیونی؛ طراحی مکانیستیک-تجربی؛ توزین در حال حرکت؛ نرخ رشد؛ تحلیل حساسیت.
دیدگاه خود را ثبت کنید