ﻣﻘﯿﺎﺱ درجه بندی ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻫﺎﯼ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ-ﻭﯾﺮﺍﺳﺖ دوم
Behavior Rating Inventory of Executive Function (Second Edition)
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ شناخته شده ترین، ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩﺗﺮﯾﻦ و البته متداولترین ﻣﻘﯿﺎﺳﻬﺎﯼ ﺳﻨﺠﺶ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻫﺎﯼ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﻘﯿﺎﺱ درجه بندی ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻫﺎﯼ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ جیویا ﻭ ﻫﻤﮑﺎﺭﺍﻥ (2000) تحت عنوان بریف ﻭ نیز نسخه ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ شده این مقیاس در سال 2015 تحت عنوان بریف 2 ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻣﺮﺗﺒﻂ، ﻣﻮﺛﺮ ﻭ ﮐﺎﺭﺁﻣﺪ ﺟﻬﺖ اهداف پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار میگیرد. ﺍﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎﺱ ﻓﺮﺻﺖ ﮐﺸﻒ ﻭ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﻭ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻫﺎﯼ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﺵﻫﺎﯼ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ، ﻣﺮﺍﻗﺒﺎﻥ ﻭ معلمان و نیز خودگزارشی ﺩﺭ ﺑﺎﻓﺖ ﻭﺍﻗﻌﯽ زندگی را برای کودکان و نوجوانان فراهم می آورد.
ﺍﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎس با توجه ﺑﻪ ﺳﻦ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﺩﺍﺭﺍﯼ نسخ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺍﯼ ﺩﺭ ﻣﺤﯿﻂﻫﺎﯼ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﻭ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﻬﺖ ﺳﻨﺠﺶ کارکردهای اجرایی مورد استفاده قرار میگیرد. ﻧﺴﺨه ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎﺱ (بریف 2) ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﺴﺨﻪ ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺗﻔﺎﻭﺗﻬﺎﯼ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺁﯾﺘﻤﻬﺎ ﺍﺯ 86 آیتم ﺑﻪ آیتم 63 ﻭ ﺳﺎﺧﺘﺎ ﺭ ﺳﻪ شاخص ﻭ ﻧﻪ ﺧﺮﺩﻩ ﻣﻘﯿﺎﺱ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺩﻭ ﺷﺎﺧﺺ ﻭ ﻫﺸﺖ ﺧﺮﺩﻩ ﻣﻘﯿﺎﺱ ﺍﺳﺖ.
معرفی مقیاس بریف -2 (نسخه والدین)
این نسخه از مقیاس بریف 2 که تجدید نظر شده مقیاس اولیه بریف است توسط جیویا و همکاران (2015) برای ارزیابی کارکردهای اجرایی کودکان 5 تا 18 سال توسط والدین ایشان طراحی گردیده است.
مقیاس شامل 63 گویه، سه شاخص تحت عناوین تنظیم رفتاری (Behavior Regulation Index (BRI)) که ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻭ ﭘﺎﯾﺶ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﯾﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﻮﺩﮎ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ میدهد، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻋﺎﻃﻔﯽ یا هیجانی (Emotion Regulation Index (ERI)) ﮐﻪ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﮐﻮﺩﮎ ﺟﻬﺖ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻭ ﺍﻧﻄﺒﺎﻕ ﻭﺍﮐﻨﺶﻫﺎﯼ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ خود ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ میدهد و تنظیم شناختی (Cognitive Regulation Index (CRI)) ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻨﺠﺶ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯿﻬﺎﯼ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻓﺮﺍﯾﻨﺪﻫﺎﯼ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯿﻬﺎﯼ ﺣﻞ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ و نه ﺧﺮﺩﻩ ﻣﻘﯿﺎﺱ شامل ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﯼ، ﺧﻮﺩنظارتی، ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ، ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ (انتقال توجه)، ﺁﻏﺎﺯﮔﺮﯼ، ﺣﺎﻓﻈﻪ ﮐﺎﺭﯼ، برنامه ریزی/ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﯽ، ﭘﺎﯾﺶ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﻮﺍﺩ ﺍﺳﺖ.
روایی و پایایی مقیاس بریف 2
ﺷﻮﺍﻫﺪ ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﺣﺎﮐﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻘﯿﺎﺱ بریف 2 (نسخه والدین) ﺩﺭ نمونه های ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﻭ ﻫﻨﺠﺎﺭﯾﺎﺑﯽ ﺍﺳﺖ. به عنوان مثال، جیایو و همکاران (2015) ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎﺱ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻩ ﻣﻘﯿﺎﺳﻬﺎ را ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻟﻔﺎﯼ ﮐﺮﻭﻧﺒﺎﺥ ﺑﯿﻦ 0/76 ﺗﺎ 0/97 ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎ ﻭ ﻧﻤﺮﺍﺕ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺑﯿﻦ 0/90 ﺗﺎ 97/ 0 ﮔﺰﺍﺭﺵ نموده اند. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ایشان ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺑﺎﺯﺁﺯﻣﺎﯾﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎﺱ را ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻩ ﻣﻘﯿﺎﺳﻬﺎ ﺑﯿﻦ 0/67 ﺗﺎ 0/99 ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ 0/76 ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎ ﻭ ﻧﻤﺮﺍﺕ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺑﺎﻻﯼ 0/80ﮔﺰﺍﺭﺵ کرده اند. در ایران نیز پرهون و همکاران (1399) دریافتند که مقیاس ﺩﺭﺟﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻫﺎﯼ ﻣﻘﯿﺎﺱ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ-ﻭﯾﺮﺍﺳﺖ ﺩﻭﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺯﺵ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ایشان ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎﺱ را ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻟﻔﺎﯼ ﮐﺮﻭﻧﺒﺎﺥ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎ ﺑﯿﻦ 0/91 ﺗﺎ 0/93 ﻭ ﺑﺮﺍﯼﺧﺮﺩﻩ ﻣﻘﯿﺎﺳﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﯿﻦ 0/87 ﺗﺎ 0/92 ﺑﻪ ﺩﺳﺖ آوردند. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺑﺎﺯﺁﺯﻣﺎﯾﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎﺱ نیز 0/89 ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪ. ﺭﻭﺍﯾﯽ ﻫﻤﮕﺮﺍ ﺑﺎ ﻣﻘﯿﺎﺱ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻫﺎﯼ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ Coolidge ﻭ ﺭﻭﺍﯾﯽ ﺗﺸﺨﯿﺼﯽ ﺑﯿﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻋﺎﺩﯼ ﻭ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﻧﯿﺰ ﺧﻮﺏ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺷﺪه است. این محققان بر اساس یافته های خود اذعان داشته اند ﮐﻪ ﻧﺴﺨﻪ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﻣﻘﯿﺎﺱ درجه بندیﺭﻓﺘﺎﺭﯼبریف 2، ﺟﻬﺖ ﺳﻨﺠﺶ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻫﺎﯼ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺩﺑﺴﺘﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻭﯾﮋﮔﯿﻬﺎﯼ ﺭﻭﺍﻧﺴﻨﺠﯽ لازم برخوردار است و می تواند به عنوان ابزار قابل اعتمادی در موقعیت های بالینی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید