ترجمه: محمد قراچه داغی
موضوع این کتاب هنر بومی چین موسوم به فنگشویی یا طراحی استقرار اشیا برای خلق زندگی متوازن و موفقیتآمیز است. این حکمت باستانی ابراز لازم جهت نیل به آرامش و رشد انسان را از طریق تعیین چگونگی ارتباط وی با اشیا و محیط پیرامون فراهم میسازد.
فنگ شویی را میتوان هنر طراحی نظم موزون نامید و ریشههای آن را باید در جهانبینی تائوئیسم و باورهای آن جستجو کرد. تائوئیسم در آغاز به عنوان یک فلسفه یا جهانبینی، بر وفاق موزون بین انسان و محیط او برای دستیابی به آرامش و توازن تکیه داشت، اما در طی قرون تحت تأثیر عوامل مختلف تبدیل به مذهب غالب در چین شد. مردم چین، مانند سایر تمدنهای کهن، به ارواح و جادو اعتقاد راسخ داشتند و کیش پرستش اجداد حداقل در یک هزار سال قبل از میلاد مسیح بین آنها رایج بود. ترکیب این اعتقادات با جهانبینی تائوئیسم، ورود بودیسم با خدایانش از هند به چین، و تأثیرات کنفوسیانیسم، مذهب تائوئیسم امروزی را با تشریفات و مراسم پیچیده آن به وجود آورد.
دیدگاه خود را ثبت کنید