فصل دوم:شرطی شدن و یادگیری
مقدمه
اصلی ترین زمینه تحقیق در روان شناسی ، یادگیری است . اصطلاح یادگیری پدیده شرطی شدن را در بر دارد . دو عامل اصلی تعیین کننده رفتار عبارتند از : 1-یادگیری 2-توارث که بین آنها وابستگی شدید است و به هیچ وجه برتری بر هم ندارند.
تحول مفاهیم مربوط به یادگیری
تحول وقتی صورت گرفت که یادگیری ، مورد آزمایش بر روی حیوانات قرار گرفت .
در سال 1886ابینگهاوس روشی پیدا کرد که با آن یادگیری مورد آزمایش قرار گرفت . او با خلق هجاهای بی معنا و یاد دادن آنها به افراد توانست یادگیری را مورد آزمایش قرار دهد . بعد از ابینگهاوس ، مورگان قدم هایی در جهت مطالعه یادگیری انجام داد و راه مورگان را ثرندایک ادامه داد . بعد از این ها پاولف که فیزیولوژیست بود با روان شناسی آشنا شد و را مطالعه یادگیری را دنبال کرد .
ثرندایک کار را بر روی حیوانات آغاز کرد و گربه های را در جعبه قرار داد که درب جعبه با یک عمل مکانیکی باز می شد و مقداری غذا در بیرون جعبه وجود داشت که پاداش او بود . گربه با تکرار عمل ، آن را به خوبی یاد گرفت .
قانون اثر ثرندایک می گوید : رابطه محرک – پاسخ زمانی تقویت می شود که وارد عمل شود و حالت خوشایند بدنبال آورد . اگر این رابطه خوشایند بدنبالش نباشد تضعیف خواهد شد
دیدگاه خود را ثبت کنید