دانلود مقاله بهداشت رواني درمحيط كار با فرمت ورد ودر 86 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله بهداشت رواني درمحيط كار
فهرست مطالب :
عنوان :صفحه:
بهداشت روانی د رمحیط کار .................................................................................... 1
بهداشت روانی چیست ؟............................................................................................. 7
چرا به برنامه های بهداشت روانی و شغلی نیازمندیم ؟................................. 10
ما به چه محدودیتهایی روبه رو هستیم؟............................................................. 12
مدیریت خستگی و استرس در محیط کار ........................................................... 16
حقایقی در مورد استرس ......................................................................................... 17
راههای غلبه بر مشکلات ......................................................................................... 19
بیماری بر استرس اثر دارد ؟.................................................................................. 21
مسئولیت مدیریت استرس ..................................................................................... 23
سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ................................................... 24
چهار چوب ملی سیستم های مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی ...................... 27
سیاست و خط مشی مدیریتی ............................................................................... 30
سازماندهی ................................................................................................................ 32
برنامه ریزی و اجرا .................................................................................................. 36
ارزیابی ........................................................................................................................ 42
بهبود و ارتقاء سیستم ............................................................................................ 48
تجزیه و تحلیل مخاطرات شغلی ........................................................................... 50
چگونه ارزیابی و محسبات حفاظتی و پیشگیری انجام می گردد ؟................ 56
سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ................................................... 61
سیاست و خط مشی مدیریتی ............................................................................... 67
سازماندهی ................................................................................................................ 68
برنامه ریزی و اجرا .................................................................................................. 72
بهبود و ارتقاء سیستم ............................................................................................ 84
منابع ............................................................................................................................ 87
مقدمه :
ما در يك دوران ويژه به سر مي بريم. در اين دوران تغييراتي در شرايط كاري افراد رخ داده و مي دهد كه باعث مي شود برخلاف گذشته بيشتر انسانها بيش از آنكه به سازمانهاي بزرگ وابسته باشند به كار مستقل يا پيمانكاري روي بياورند. آنها ديگر تمام وقت خود را در يك سازمان سپري نخواهندكرد، بلكه به فعاليتهاي پاره وقت خواهند پرداخت. فقط كمتر از نيمي از نيروي كار در سازمانهاي مختلف مشاغل تمام وقت «مناسب» به دست مي آورند و باقي افراد كاركنان مستقلي هستند كه تعدادشان سال به سال بيشتر مي شود. بيشتر اين افراد به اين دليل كارگر پاره وقت يا موقت هستند كه يا خود مي خواهند و يا جز اين چاره ديگري ندارند.
اصولا ويژگي سازمانهاي امروزي اين است كه آنها بر هسته اي از مديران و كارگران ضروري استوارند كه پيمانكاران خارج از سازمان و مستخدمان پاره وقت، آنها را ياري مي دهند. البته اين روش، شيوه جديدي براي ساماندهي امور نيست، چرا كه مقاطعه كاران بزرگ و كوچك طي نسلهاي متمادي اين كار را كرده اند. آنچه تازگي دارد رشد اين شيوه از سازماندهي در حرفههاي بزرگ و نهادهاي بخش دولتي است كه به دليل ارزانتر بودن، درميان آنها گسترش يافته است. اين سازمانها به اين نتيجه رسيده اند كه گرچه راحت تر است كه كاركنان خود را به صورت تمام وقت دراختيار داشته باشند، اما دراختيار داشتن تمام نيروي كار، نوعي اسراف در سازماندهي منابع انساني ضروري است. لذا نگاه داشتن آنها در خارج از سازمان، به صورت كاركن مستقل يا در استخدام مقاطعه كاران متخصص و خريد خدمات آنها به هنگام نياز ارزانتر تمام مي شود.
براين اساس، سازمانهاي امروزي از سه گروه مختلف مردم تشكيل شده اند كه هركدام از آنها انتظارات متفاوتي دارند و شيوه مديريت بر آنها فرق مي كند. آنها از حقوق مختلفي برخوردارند و به اشكال مختلف سازماندهي مي شوند.
مقاله بهداشت رواني درمحيط كار
گروه اول را متخصصان، تكنسين ها و مديران صاحب صلاحيتي تشكيل مي دهند كه وجودشان براي سازمان ضروري است. آنها حامل دانش سازماني هستند كه سازمان را از همتايانش متمايز مي سازد، به طوري كه اگر آنها از دست بروند، سازمان هم از دست خواهدرفت. بنابراين، ازنظر سازمان آنها ارزشمندند و بايد باشند و جايگزين كردنشان دشوار است. سازمانها با دادن سكه هاي طلا، حقوقهاي بالا، منافع حاشيه اي و اتومبيل هاي گرانقيمت آنها را بيش از پيش به خود نزديك مي كنند. درعوض از آنها انتظار مي رود به سختي و با طي مسافتهاي طولاني كار كنند و تعهد و انعطاف پذيري داشته باشند. 40 يا 45 ساعت كار در هفته براي اين گروه نيست، معدودي از آنها از تمام مرخصي استحقاقي خود استفاده مي كنند، و يا پيش از آنكه شب شود، خانه و خانواده خود را مي بينند. از آنها انتظار مي رود كارها را مطابق تمايل سازمان انجام دهند و درعوض، بيش از پيش حقوق خوب دريافت دارند. درنيتجه اين وضع، آنها ازنظر سازمان، گران قيمتند و تعدادشان نيز كم است.
دیدگاه خود را ثبت کنید