بازاریابی پیامکی چیست و چه مزایایی دارد؟
۰ دیدگاه /در اساماس مارکتینگ
از آنجایی که بیشتر مردم در طول روز، وقت خود را با گوشیهای هوشمند خود میگذرانند، پیامهای متنی به سریعترین روش ارتباط با آنها تبدیل شده است؛ این امر، بازاریابی پیامکی را به یکی از مؤثرترین اشکال برقراری تماس با مشتریان مبدل کرده است.
در کل، پیام تبلیغاتی دربارهٔ ایجاد روابط واقعی با مشتری است؛ این نوع از بازاریابی میتواند مکمل خوبی برای بازاریابی اجتماعی باشد و به شما امکان میدهد با پیامهای هدفمند و مؤثر، به مشتریان بالقوه بیوقفه و خیلی سریع دسترسی پیدا کنید.
اگر این تعریف برایتان خیلی پیچیده به نظر میرسد، نگران نباشید! در این مقاله، سعی داریم تا به شما ایدهٔ بهتری دربارهٔ این موضوع ارائه دهیم که چگونه بازاریابی با پیامک میتواند استراتژی بازاریابی دیجیتال شما را بهبود بخشد. (چنانچه قصد استفاده از پنل ارسال پیامک را دارید، میتوانید از شرایط و تعرفههای نجوا اطلاع یابید!)
دسترسی سریع مخفی
۱. بازاریابی پیامکی چیست؟
۲. مزایای بازاریابی پیامکی
۲.۱. تعامل با مشتری را افزایش میدهد
۲.۲. مقرونبهصرفه است
۲.۳. نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی دارد
۲.۴. نرخ کلیک بالایی دارد
۲.۵. انعطافپذیر و قابل تنظیم است
۲.۶. با نرمافزارهای دیگر ادغام میشود
۳. مراحل اجرای کمپین بازاریابی پیامکی
۳.۱. ۱. اهداف خود را درک کنید
۳.۲. ۲. لیست مخاطبان خود را آماده کنید
۳.۳. ۳. زمانبندی ارسال را مشخص کنید
۳.۴. ۴. محتوای پیام خود را بنویسید
۳.۵. ۵. کمپین خود را تجزیهوتحلیل کنید
۴. اصول بازاریابی پیامکی موفق
۴.۱. متن را کوتاه و ساده نگه دارید
۴.۲. به مشتریان حس خاص بودن دهید
۴.۳. احساس از دست دادن یک فرصت را به مشتریان دهید
۴.۴. سرویسدهنده مناسب را انتخاب کنید
۵. بازاریابی پیامکی برای چه کسب و کاری مناسب است؟
بازاریابی پیامکی چیست؟
بازاریابی سرویس پیام کوتاه (SMS) نوعی از بازاریابی است که کسبوکارها از آن برای به اشتراک گذاشتن تبلیغات، از طریق پیامهای متنی به مشتریان استفاده میکنند. در اصطلاح عامیانه، بازاریابی با پیامک روشی برای ارسال پیامهای تبلیغاتی از طریق اساماس است؛ از این طریق، میتوانید پیشنهادها، بهروزرسانیهای مهم و یادآوریها را به مشتریان ارائه دهید.
یک راه عالی برای درک قدرت ارسال پیامک این است که به تأثیر گوشیهای هوشمند در زندگی کاربران خود نگاه کنید؛ بیش از ۹۰ درصد از مصرفکنندگان، اعلانهای متنی خود را در عرض یک ساعت پس از دریافت پیامک چک میکنند.
تعریف بازاریابی پیامکی
مزایای بازاریابی پیامکی
پیام کوتاه یکی از راحتترین کانالها برای برقراری ارتباط با مشتریان و یکی از محبوبترین رسانهها از نظر آنها است؛ مزایای این شیوه از بازاریابی موارد مختلفی را شامل میشود و بر اساس صنعتی که در آن هستید و نحوهٔ استفاده از آن متفاوت است. در ادامه، برخی از رایجترین مزایای آن را معرفی میکنیم:
تعامل با مشتری را افزایش میدهد
پیامکها را بهعنوان راهی برای افزایش تعامل برند و ارتباطات کلیدی برای ایجاد رابطهٔ طولانیمدت با مشتریان در نظر بگیرید؛ ایجاد این روابط، میتواند سود زیادی برای شما داشته باشد. مشتریان را از فروش ویژه مطلع کنید یا یک پیام تشکر ساده را پس از خرید برایشان بفرستید.
مقرونبهصرفه است
بازاریابی پیامکی در مقایسه با دیگر انواع آن، یک روش ارتباطی ارزان محسوب میشود؛ این مزیت به کسبوکار شما کمک میکند بودجهٔ کمتری مصرف کنید و یک انتخاب عالی برای اکثر مشاغل است. بهخصوص برای کسبوکارهایی که بهتازگی شروع به کار کردهاند و بهدنبالِ راهی برای شروع تبلیغات بدون صرف هزینهٔ زیاد هستند.
نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی دارد
نرخ بازگشت سرمایه یکی از مهمترین معیارهایی است که میتوان برای تعیین اثربخشی تلاشهای بازاریابی اندازهگیری کرد؛ زمانی که بازاریابی از طریق پیام به درستی انجام شود، نرخ بازگشت سرمایه مناسبی دارد. برای استفادهٔ حداکثری از این بازاریابی، اطمینان حاصل کنید که تلاشهای شما با استراتژی و فعالیتهای بازاریابی کلی کسبوکارتان هماهنگ است.
نرخ کلیک بالایی دارد
میانگین نرخ کلیک برای یک پیام در بازاریابی پیامکی ۴۵ درصد است، شما فقط میتوانید پیامهای متنی را برای مشتریانی ارسال کنید که در وبسایت شما ثبتنام کردهاند. این امر لیستهای بازاریابی شما را بسیار متمرکز میکند؛ زیرا شامل مشتریانی است که معمولا بهطور منظم از کسبوکار شما خرید میکنند.
انعطافپذیر و قابل تنظیم است
یکی از مزیتهای خوب این نوع بازاریابی، منعطف بودن آن است؛ میتوانید پیامهای متنی را با چیزهای مختلف ترکیب و مطابقت دهید تا به تبلیغ کسبوکارتان کمک کند. از طرفی، میتوانید بر اساس ویژگی مشتریان خود، پیامها را شخصیسازی کنید و زمان ارسال آنها را تعیین نمایید.
با نرمافزارهای دیگر ادغام میشود
پلتفرمهای ارسال پیامک بهطور یکپارچه با سایر نرمافزارهای بازاریابی ادغام میشوند؛ این ادغامها میتوانند به شما کمک کنند از دیگر تاکتیکهای بازاریابی خود بهترین استفاده را ببرید. تصور کنید فردی وارد وبسایت شما میشود و کالایی را برای خرید انتخاب میکند؛ اما آن را در سبد خرید رها میکند و خرید خود را نهایی نمیکند. در این زمان، شما میتوانید متنی را بهطور خودکار از طریق اتوماسیون بازاریابی ارسال نمایید که با ارائهٔ یک پیشنهاد وسوسهکننده، مشتری را به چرخهٔ خرید بازگردانید.
مزایای بازاریابی پیامکی
مراحل اجرای کمپین بازاریابی پیامکی
کمپینهای بازاریابی پیامکی، پیامهای متنی را به لیست بزرگی از مشترکین ارسال میکنند؛ این یک سیستم بازاریابی کمهزینه و پربازده است که به شما امکان میدهد محتوایی ارزشمند را به مخاطب منتقل کنید. مانند هر کانال بازاریابی دیگری، کلید موفقیت در شروع درست و داشتن استراتژی مناسب برای کسبوکار شما نهفته است. این نوع بازاریابی شامل چند مرحلهٔ ضروری است که در ادامه آنها را معرفی میکنیم:
۱. اهداف خود را درک کنید
برای موثر بودن کمپین بازاریابی پیام کوتاه، داشتن هدفی برای کمپین مهم است؛ آیا میخواهید تعامل با مشتری را بهبود ببخشید یا فروش بیشتری داشته باشید؟ تصمیم بگیرید که میخواهید به چه چیزی برسید. داشتن اهداف مشخص باعث میشود که کمپین پیامکی شما بهگونهای اجرا شود که اهداف شما را برآورده کند.
۲. لیست مخاطبان خود را آماده کنید
دومین کاری که باید قبل از شروع کمپین انجام دهید، آمادهسازی لیست مخاطبان خود است؛ برای ارسال پیام میتوانید از قبل در وبسایتتان، این اجازه را از آنها دریافت کنید. در هنگام دریافت این اطلاعات، ایدهٔ خوبی است که در صورت امکان اطلاعات بیشتری از جمله نام، سن، جنسیت و مکان آنها را جمعآوری نمایید. اگر بتوانید پیامها را به ویژگیهای آنها نزدیک کنید، این حس را خواهند داشت که شما درکشان میکنید.
۳. زمانبندی ارسال را مشخص کنید
احتمال اینکه افراد مشغول کاری باشند، در ساعاتی از روز بیشتر است، مگر اینکه پیامک شما مستقیما به شغل آنها مربوط باشد؛ بنابراین، به آمار وبسایت خود نگاه کنید تا مشخص شود که مردم معمولا چه زمانی در حال تحقیق دربارهٔ کسبوکار یا محصولات شما هستند.
۴. محتوای پیام خود را بنویسید
در مرحلهٔ بعد، تصمیم بگیرید که پیام شما چه خواهد بود و آن را شخصیسازی کنید؛ شما فقط برای مدتزمان محدودی توجه مردم را به خود جلب میکنید، پس آن را کوتاه و جذاب نگه دارید. همچنین مطمئن شوید که کالتواکشن (CTA) و در صورت نیاز لینک مورد نظر را بهصورت UTM به متن خود اضافه کردهاید.
۵. کمپین خود را تجزیهوتحلیل کنید
تجزیه و تحلیل لحظهای کمپین بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات، نتایج راضیکننده نیست و ممکن است مجبور شوید متن پیام را تغییر دهید. از طرفی، در پایان کمپین، به بررسی نتایج آن بپردازید؛ این کار به شما کمک میکند متوجه شوید که چقدر بودجهٔ بازاریابی خود را به طور مؤثر خرج کردهاید، چقدر این فرآیند برای افزایش فروش یا افزایش آگاهی از برند شما مفید بوده است.
مراحل اجرای کمپین بازاریابی پیامکی
اصول بازاریابی پیامکی موفق
شواهد حاکی از آن که کمپین بازاریابی با پیامک از بازاریابی ایمیلی مؤثرتر است؛ بهجای دسترسی به ایمیل در صندوق ورودی، یا بازکردن وبسایت یا رسانههای اجتماعی برای مشاهده پستها، زمان کمتری برای نگاهی سریع به پیامهای موجود در پنل اعلان نیاز است. برای به دست آوردن نتیجهٔ مطلوب از کمپینهای خود، باید اصول این روش را در نظر بگیرید که در ادامه آنها را معرفی میکنیم.
اصول بازاریابی پیامکی موفق
متن را کوتاه و ساده نگه دارید
شما فقط ۷۰ کاراکتر دارید، پس مانند یک توییت آن را جذاب و گیرا بنویسید و فورا پیشنهاد خود را برجسته کنید. برای مثال با دادن تاریخ مشخصی برای پایان فروش، بهاحتمال زیاد مشتریان وارد عمل میشوند؛ زیرا اطلاعات و انگیزه کافی به آنها دادهاید.
همچنین از کوتاهکنندهٔ URL استفاده کنید تا از لینکهای طولانی جلوگیری شود. همهٔ مشتریان زندگی پرمشغلهای دارند و هر روز پیامهای متعددی دریافت میکنند؛ یکی از اصول مهم این نوع بازاریابی این است که همه چیز را تا حد امکان ساده نگه دارید.
به مشتریان حس خاص بودن دهید
مخاطبانی که به شما اجازهٔ ارسال پیام را دادهاند، انتظار دارند اطلاعات ارزشمندی مانند «تخفیفات ویژه» یا «موجود شدن یک محصول خاص» از شما دریافت کنند. بهوضوح بیان کنید که عضویت در سامانهٔ پیامکی مزایای بینظیر فراوانی برای آنها دارد.
احساس از دست دادن یک فرصت را به مشتریان دهید
شما باید با متون خود احساس فوریت ایجاد کنید تا دریافتکننده به انجام کاری تشویق شود؛ تاریخ انقضای خاصی را تعیین کنید و از عباراتی مانند «فقط امروز» یا «فروش ۸ ساعته» استفاده نمایید. حتی میتوانید پیام خود را با یک جلب توجه یا چند کلمه شروع کنید. مثال: «اخبار»، «فروش» یا «پیشنهاد ویژه».
سرویسدهنده مناسب را انتخاب کنید
اگر سرویسدهندهٔ اشتباهی را انتخاب کنید، هیچیک از ایدههای شگفتانگیزی که برای استراتژی بازاریابی پیامکی خود دارید، مؤثر نخواهند بود؛ بسیار مهم است که سرویسدهندهای را انتخاب کنید که امکان ارسال پیامکهای خودکار و شخصیسازیشده را به شما بدهد. کلید موفقیت کمپینهای بازاریابی با پیامک، اتوماسیون است و این دقیقا همان چیزی است که نجوا ارائه میدهد.
حتما بخوانید: قوانین ارسال پیامک تبلیغاتی خوب
سرویس پنل ارسال پیامک نجوا
بازاریابی پیامکی برای چه کسب و کاری مناسب است؟
یک کمپین پیامکی که به خوبی برنامهریزی شده و به درستی اجرا شده باشد، میتواند به نزدیکشدن کسبوکار شما به مشتریان بالقوه کمک کند؛ جدای از تبلیغ محصولات و خدمات شما، این امر میتواند باعث جذب مشتری و افزایش وفاداری مشتری به برند شود.
بازاریابی با پیامک برای کسی ایدهآل است که میخواهد بهطور همزمان به گروه بزرگی از مردم دسترسی پیدا کند؛ اما کسبوکارهای مختلفی به روشهای متفاوتی این بازاریابی را اجرا میکنند که در ادامه، مهمترین آنها را معرفی میکنیم:
سالنهای زیبایی: صاحبان سالنها از این بازاریابی برای ارسال یادآوریهای قرار ملاقات و کاهش تعداد غیبتهای مراجعین استفاده میکنند.
هتلها: صاحبان مشاغل در این صنعت از این نوع بازاریابی برای ارسال تخفیفها و پیشنهادها ویژهٔ هتل از طریق پیامک استفاده میکنند.
آژانسهای مسافرتی: آژانسهای مسافرتی از این شیوه از بازاریابی برای تأیید یا بهروزرسانی برنامههای پرواز و ارسال کدهای QR بلیط سفر، یادآوریهای برنامه پرواز و تورهای لحظه آخری استفاده میکنند.
رستورانها: از این نوع بازاریابی برای رزرو و ارسال کد به مشتریان دربارهٔ تخفیفهای هفتگی استفاده میکنند.
آژانس معاملات املاک: مشاوران املاک از پیامک برای تولید مشتری راغب (لید) استفاده میکنند. بهعنوان مثال، آنها از کلمات وسوسهکننده ای مانند «خانههای لوکس تهران» یا «خانههای زیر قیمت منطقه» استفاده میکنند. سپس خریداران علاقهمند باید برای درخواست اطلاعات بیشتر، پیامک ارسال کنند.
سالنهای ورزشی: باشگاههای ورزشی برای حفظ اعضای خود، از پیامک استفاده میکنند؛ آنها اطلاعات کلاس ورزش را ارسال میکنند یا به سؤالات اعضا پاسخ میدهند.
گل و گیاه: بازاریابی پیامکی برای تبلیغات گل فروشی در مناسبتهای مهم بسیار مناسب است. مثلا برای روز مادر، ولنتاین، شب یلدا و…
نتیجهگیری
بازاریابی با پیامک یعنی یک استراتژی بسیار قدرتمند برای ارائهٔ اطلاعات مفید به مشتریان؛ بنابراین، اگر کسبوکار شما بهدنبالِ شروع این بازاریابی، اجرای کمپینهای آن و بهرهمندی از مزیتهای آن است، این مقاله را مطالعه کنید؛ زیرا تمام آنچه را که برای توسعه استراتژی بازاریابی پیامکی خود باید بدانید، در اختیار شما قرار داده است.
عابدینی
متشکرم🤗