دانلود مقاله كودكان استثنائي با فرمت pdf ودر 13صفحه
قسمتی از متن مقاله كودكان استثنائي
مقدمه:در ميان كودكان استثنائي ، يعني افرادي كه به لحاظ ويژگيهاي خاص جسماني ، ذهني ، عاطفي و رواني در برخورداري مطلوب از تسهيلات و امكانات مختلف جامعه به ويژه آموزش و پرورش نيازمند توجه فوق العاده مي باشند ، كودكان و دانش آموزان عقب مانده ذهني به واسطه همان پيچيدگي خاص پديده هوش و عقب ماندگي هوشي جايگاه قابل توجهي دارند. عليرغم آنچه تاكنون بيش از 2000 علت براي ، عقب ماندگي ذهني عنوان شده، معهذا هنوز بسياري از علل عقب ماندگيهاي ذهني ناشناخته مانده است. مطابق آمارهاي مختلف بين المللي كه مبتني بر تحقيقات و مطالعات فراوان مي باشد، حدود 3% از كل كودكان و دانش آموزانسنين مدرسه رو ( 6 تا 17 سال يا 7 تا 18 سال) بطور قابل ملاحظه اي دچار عقب ماندگي ذهني بوده و قادر به استفاده از برنامه هاي عادي آموزش و پرورش نمي باشند.
لذا لزوم، شناخت هر چه سريعتر اين قبيل كودكان و اتخاذ تدابير و روشهاي مختلف و مناسببراي تعليم و تربيت آنها كه تعدادشان در سنين مذكور در جامعه ما در حال حاضر براساس جمعيت كنوني حداقل 300000 نفرميباشند و آشنايي هر چه بيشتر با علل وقوع عقب ماندگي ذهني و روشهاي پيشگيري از آن ، امري است كاملاً واجب و اجتناب ناپذيراز طرفي كمك به والدين اين قبيل كودكان به منظور حل مشكلاتشان يكي از مهمترين خدماتي است كه بايد به والدين آنها ارائه گردد. چنين به نظر مي آيد كه راهنمائي و هدايت والدين كودكان عقب مانده ذهني از چنان اهميتي برخوردار است كه سازمانهايدست اندركار مسائل عقب ماندگي ذهني بايد خدمات مشاوره اي را جزء لاينفك اصول خود دانسته و در دائر نمودن مراكز راهنمائي والدين كوچكترين ترديدي به خود راه ندهند، زيرا راهنمايي والدين كودكان عقب مانده را بايد عامل مهمي در بهداشت رواني خانواده دانست.همه والدين خواستار خوشبختي و رفاه و ا م نيت كودكانشان هستند . هيچ كس عمداً كودكش را ترسو ، كمرو ، سهل انگار يابي نزاكت بار نمي آورد .
مقاله كودكان استثنائي
با اين حال بسياري از كودكان در مرحله رشدشان خصوصيات ، نامطلوب كسب مي كنند ، و از داشتن احساس اطمينان و امنيت باز مي مانند .والدين موظفند اول مشكلات خود را بشناسند، بعد از شناخت، روش رسيدن به هدفهاي درست تربيتي را يادبگيرند و بعد راههاي از ميان بردن مشكلات را بياموزند . والدين بايد بدانند مسئول تربيت و سازندگي فرزندخود هستند و ناتواني فرزندشان از هر نوعي كه باشد نمي تواند مانعي براي عدم پذيرش آنها باشد و در اين راه نبايد نااميد شده به ديده حقارت نسبت به آنها بنگرند . بايد همراه با مدرسه وديگر اولياء تعليم و تربيت حداكثر سعي خود را با بهره گيري از حداقل امكانات بنمايند .با در نظر گرفتن تمامي آنچه كه تاكنون در باره عقب ماندگي ذهني گفته شد بايد اذعان نمود كه برخورد با ايندانش آموزان كنترل رفتار و آموزش و پرورش آنها كاري است بس ظريف و نياز به دانش و توان فوق العاده براي برقراري رابطه مفيدومؤثر با آنها دار د .ايجاد زمينه و آمادگي لازم براي يادگيري، تدوين برنامه آموزشي متناسب با محدوديتهاي ذهني و ويژگيهاي فردي،ايجاد بهترين و مؤثرترين شيوه هاي آموزشي در سطوح مختلف و هدايت دانش آموزان عقب مانده ذهني به سوي كفايت شغل ي وشخصيتي و سازگاري اجتماعي، نياز به معلمان و مربيان برجسته اي دارد، كه صبرو شكيبايي ، گذشت و فداكاري و محبت وصميميت سرمايه كارشان بوده و در راه نيل به هدف مقدسشان از هيچ كوششي دريغ نداشته اند.
مقاله كودكان استثنائي
خصوصيات رفتاري و روان شناختي عقب ماندگان ذهني :اظهارات در مورد خصوصيات روان شناختي و رفتاري عقب ماندگان ذهني براساس آن مطالعات پژوهشي استوار است كه گر وههاي به لحاظ هوشي زير ميانگين را با كودكان غيرعقب مانده مقايسه كرده اند.خصوصيات شناختي :بارزترين خصوصيت عقب ماندگي، توانائي كاهش يافته براي يادگيري اس ت . پژوهشها نشان داده اند كه دانش آموزان عقب ماندهحداقل در 4 زمينه مربوط به شناخت دچار مشكل هستند: توجه / حافظه / زبان و تحصيلخصوصيات رفتاري :افراد عقب مانده ذهني در معرض گونه هاي مختلف مسائل اجتماعي و هيجاني قرار دارن د . مفهوم از خود در افراد عقب مانده پايين( تر از افراد غير عقب مانده است (لي هي،بالاوزيگلر 1982علاوه بر صيانت ذات نازلتر، دانش آموزان عقب مانده در معرض ابتلاء به ديگر مشكلات رفتاري مثل بي توجهي و درهم گسيختگيقرار دارند . ادوارد زيگلر در رابطه با رفتار عقب مانده اشاره بيشتري داشته و عقيده دارد كه اين افراد انتظار بالايي براي شكست( دارند. (كافمن /هالاهان، كودكان استثنائي، ج 1،م.فرهاد ماهي، چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي مشهد، 1372 ،ص 129: AAMD طبقه بندي عقب ماندگي ذهني براساس الف- عقب مانده ذهني خفيف : شامل افرادي با هوشبهر بين 55 و 68 يا 69 مي باشد و منطبق با برچسب عقب مانده ذهني تربيتپذير در تعليم و تربيت است. فرد قادر به يادگيري مطالب اساسي درسي مي باشد.
ب – عقب مانده ذهني معتدل : شامل افرادي با هوشبهر بين 40 و 55 است. انطباق با برچسب آموزش پذير در تعليم وتربيتدارد.قادر به يادگيري مهارتهاي كنشي و شغلي هستند.ج-عقب مانده ذهني شديد : شامل افرادي با هوشبهر بين 25 و 40 است . تلاشهاي تربيتي معمولاً بر مهارتهاي خودياري و ارتباطيمتمركز است .د-عقب مانده ذهني عميق : شامل افرادي با نمره هوشي زير 25 است و منطبق با عقب مانده نظارتي است (كافمن( /هالاهان، كودكان استثنائي جلد 1،م: فرهاد ماهر، چاپ انتشارات آستان قدس رضوي، 1372 ،ص 151اشاره اي كوتاه به علل عقب ماندگي ذهني :در رابطه با علل ، جدا نمودن عوامل مختلف اين امر كار ساده اي نمي باش د . در واقع جدا نمودن عوامل متنوع ژنتيكي و محيطي وفرهنگي بطور كاملاً مشخص تقريباً غيرممكن است.
دیدگاه خود را ثبت کنید