دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب روان شناسي يادگيري دكتر محمد پارسا با فرمت ppt ودر 341 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت خلاصه کتاب روان شناسي يادگيري دكتر محمد پارسا
بخش اول- شناخت و زمينه هاي يادگيري
فصل اول: عوامل مؤثر در يادگيري
تعريف يادگيري
پژوهشگران مهمترين تعريف يادگيري را تغييري نسبي مي دانند كه بر اثر تجربه و آموزش در رفتار موجود زنده پديد مي آيد.
گروه ديگر از روان شناسان معتقدند كه يادگيري تعييري نسبتا دائمي در توانايي، گرايش يا استعداد پاسخ دادن است.
تعريف يادگيري
به اعتقاد bugelski يادگيري عبارت از ايجاد مدارهاي عصبي نسبتا ثابت در سلسه اعصاب است كه فعاليت آنها موجب برانگيختگي و دگرگونيهاي رفتاري مي شود.
ماهيت يادگيرى
يادگيرى به طور كلى فعاليتى دگرگونساز است كه افراد را براى مقابله با رويدادها و سازش با محيط آماده مىسازد و در موقعيتهاى مختلف و در اكثر سطوح زندگى حيوانى، از بازتابهاى شرطى جانوران پست تا فرايندهاى پيچيده شناختى افراد آدمى رخ مىدهد.
يادگيرى در واقع هم يك رشته فرايند است و هم فرآورده تجربهها. بعضى از فرايندهايى كه در داد وستد ميان موجود آدمى و محيط انجام مىگيرد عبارتاند از احساس و ادراك، يادآورى، نمادسازى، انديشه مجرد و سرانجام رفتار.
شرايط مهم يادگيرى
تا يادگيرنده شخصاً آمادگى لازم را نداشته باشد نمىتواند چيزى بياموزد. در واقع شرايط لازم يا آمادگى شاگرد براى يادگيرى يكى از بنياديترين پايههاى يك آموزش و پرورش پويا و پيشرو است.
شرايط مهم يادگيرى
زيرا اكثر روانشناسان آمادگى را كيفيتى مىدانند كه لازمه آن رشد مطلوب بدنى و روانى يادگيرنده است. اين شرايط به ترتيب اهميت بدين قرارند:هدف، علاقه بيشتر و كوشش بيشتر
پاورپوینت خلاصه کتاب روان شناسي يادگيري دكتر محمد پارسا
. هدف
انگيزه فرد در مورد هدف ممكن است به پنج صورت جلوه كند:
1. هدف آنقدر دشوار باشد كه اميد هيچگونه موفقيتى نباشد.
2. هدف آن چنان ساده و ناچيز تصور شود كه رغبت به كار و كوشش را ايجاد نكند.
3.تعيين هدفهاى ناممكن يا ديررس تا بدين وسيله فرد خود را مهم و پيشرو نشان دهد.
4. گزينش هدفهاى كم اهميت و زودرس به منظور پرهيز از هرگونه ناكامى.
5. تأثير پدر و مادر يا معلم و ديگر افراد صاحب قدرت در تعيين هدف و مسير زندگى فرد.
. رشد طبيعي
منظور از رشد طبيعى يا رسش يك رشته دگرگونيهاى رشد بدنى و روانى است كه براثر وراثتو مرور زمان پديد مىآيد و يادگيرى در آن دخالتى ندارد.
•نخستين نوع يادگيرى را كه نوزاد موجود زنده مىتواند بياموزد دنبالهروى يا نقشپذيرى است كه نوعى رفتار فطرى به شمار مىآيد.
دیدگاه خود را ثبت کنید