دانلود پاورپوینت درس پژوهي رويكردي نوين در توانمند سازي معلمان با فرمت ppt ودر69 اسلابد قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت درس پژوهي رويكردي نوين در توانمند سازي معلمان
اجزاء اصلي نظام آموزشي :
فلسفه تربيت (آموزش و پرورش )
برنامه هاي ( درسي ، آموزشي ، مكمل ها ، فوق برنامه ها )
منابع انساني (دانش ،نگرش ، مهارت ها ، توانمنديها )
منابع مالي و مادي
مديريت
نظارت و ارزيابي
منابع انساني در هر نظامي مهمترين جزء آن نظام بوده و كانون تمام پيشرفت ها ، موفقيت ها و يا ناكامي ها و شكست هاست .
مهمترين ماموريت ( فلسفه وجودي ) نظام آموزشي تسهيل شرايط يادگيري و دستيابي به شايستگي هاي مورد انتظار جامعه است .
معلم عنصر كانوني در تسهيل گري فرآيند يادگيري است . ( برنامه ها ، امكانات ، وسائل و... توسط ايشان اجرا شده و بكار گرفته مي شوند .)
توانمندی معلم و بهسازی آموزش
همزمان با تحول در برنامه درسی ؛ محتوی ، ابزار و تجهیزات ،ضرورت توانمندی معلم و کیفیت تعامل او با دانش آموزان در آموزش و یادگیری به شدت مورد توجه قرار گرفته است .
پاورپوینت درس پژوهي رويكردي نوين در توانمند سازي معلمان
رشد حرفه اي معلمان
معلمي از جمله مشاغلي است كه با مولفه هاي گوناگون و در حال تغيير مواجه است (مولفه هايي مثل كتاب درسي ، فضاي آموزشي، تكنولوژي آموزشي ، راهبردهاي آموزشي و ...)
همزمان با تغيير و رشد هر يك از اين مولفه ها لازم است شايستگي هاي ضروري معلمان هم در حوزه هاي مختلف دانش محتوايي ، دانش حرفه اي و دانش تكنولوژيك رشد و توسعه پيدا كند .
رشد حرفه ای معلمان در بالا رفتن یادگیری دانش آموزان و اصلاحات در آموزش و پرورش نقش مهمی دارد.بنابراين براي بهسازي مستمر آموزش توجه به رشد حرفه ای مستمر معلمان ضرورت دارد .
ساز و كارهاي توانمندسازي معلمان :
آموزش هاي قبل از خدمت ( تحصيلات منتهي به آموزش هاي بدو استخدام و...)
آموزش هاي ضمن خدمت رسمي ( دوره ها ، كارگاه ها ، نشست هاي علمي و... )
خود ارتقايي ( خود آموزي ، مطالعه منابع و... )
توسعه پژوهش محوري ( اقدام پژوهي ، درس پژوهي )
دو روش عمده رشد حرفه ای ( تاکاهاشی 2011 )
وضعیت 1 : تمرکز رشد حرفه ای بر توسعه دانش محتوایی برای تدریس
از طریق خواندن کتابها و منابع ، گوش کردن به سخنرانی ها و تماشای منابع دیداری از قبیل ویدئو و نمایش دروس
وضعیت 2 : تمرکزرشد حرفه ای بر توسعه مهارت برای تدریس
معلمان باید درس را به دقت طرح ریزی کنند ، درس را بر اساس طرح درس تدریس کنند و بر اساس مشاهدات دقیق در باره یاددهی و یادگیری بازاندیشی و تعمّق کنند . معلمان و مربیان ژاپنی معمولاً این فرایند را از طریق درس پژوهی انجام می دهند .
دیدگاه خود را ثبت کنید