دانلود پاورپوینت اصول نگهداري و تعميرات نوين با فرمت pptودر91 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت اصول نگهداري و تعميرات نوين
اسلاید ۱ :
مفاهیم و تعاریف نگهداری و تعمیرات
الف)نگهداری(Maintenance )
به مجموعه فعالیتهایی که بطور مشخص و معمولا“ بصورت برنامه ریزی شده با هدف جلوگیری از خرابی های ناگهانی ماشین آلات و تاسیسات انجام میگیرد و با این کار قابلیت اطمینان ودر دسترس بودن آنها افزایش می یابد ،نگهداری گویند.
اسلاید ۲ :
ب)تعمیرات(Repair )
شامل فعالیتهایی که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که خراب است انجام میشود تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداری باز گردانند.و در جهت انجام وظیفه ای که به آن محول شده است آماده گردد.
اسلاید ۳ :
ج)نگهداری و تعمیرات(نت)
به مجموعه فعالیتهایی که سبب افزایش طول عمر مفید دستگاه ها، ماشین آلات و کاهش مصرف قطعات یدکی ، انرژی و هزینه را نیز به دنبال دارد و همچنین با عث افزایش کارایی و راندمان عملی ماشین آلات میشود.
اسلاید ۴ :
حال برای ورود به بحث ابتدا باید باRCM(1960 میلادی)
که مقدمه تحول و روش متحول نمودن سیستمهای مدیریت تعمیرات است آشنا شده و به بررسی مزایای پیاده سازی آن در سازمان پرداخته که پس از بیان امکانات مورد نیاز و بررسی راهکارهای اجرایی مراحل پیاده سازی و نهادینه نمودن ،آن را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهیم.
پاورپوینت اصول نگهداري و تعميرات نوين
اسلاید ۵ :
تعریف RCM :(Relability Centered Maintenance)
بطور کلی تولید در یک کارخانه یا مجتمع صنعتی یستگی مستقیم به قابلیت اطمینان واحدها و دستگاههای زیر مجموعه و افزایش عملکرد آنها دارد و منظور از قابلیت اطمینان ،عملکرد و فعالیت دائم طی یک دوره زمانی طولانی بدون توقف و از کار افتادگی ماشین یا دستگاه است.
اسلاید ۶ :
امروزه یکی از شاخصهای ارزیابی مدیریت و عملیات تعمیرات ،نست حجم تعمیرات از پیش برنامه ریزی شده به تعمیرات اضطراری است.
MAINTENANCE PERFORMANCE INDICATOR =PLANED MAINTENANCE/BREAKDOWN MAINTENANCE
اسلاید ۷ :
مزایای RCM:
حذف تدریجی BREAKDOWN MAINTENANCE و حرکتی اصولی و سازمان یافته به سوی تعمیرات پشگیرانه است.
نگاه و نگرشی نو به تعمیرات و اهمیت آن است.
تعریف و تفسیر جدیدی از تعمیرات ارائه میدهد و منجر به ایجاد یک تغییر ریشه ای و اساسی در نوع برداشت و درک ما از تعمیرات میشود.
ایجاد عادتهای مثبت تفکر،تصمیم گیری،همفکری،تجزیه و تحلیل و ریشه یابی ایرادها و جلوگیری از وقوع ایرادهای از کاراندازنده دستگاهها در پرسنل تعمیرات
ایجاد شبیه سازی ایرادها و اشکالات محتمل در سیستم، آنالیز آنها و در نهایت ارائه راهکار هایی جهت پیش بینی و پیشگیری از آنهاست.
در این سیستم برای هر حالت خرابی دستگاهها یک اقدام تعمیراتی پیشگیرانه تعین میشود که بصورت دوره ای و در دوره های زمانی مشخصی مثل هر روز ،هر هفته ،هر ماه و.. صورت میگیرد.
منجر به کاهش چشمگیر هزینه های تعمیرات میشود.
با نهادینه سازی RCM انجام بازرسیهای دوره ا ی بسیار راحت تر و هدفمند خواهد شد.
انتقال تجربه ها و مستند سازی آن در سازمان
RCM فعالیتهای تعمیرات را بر نقاط سود مندتر متمرکز می نماید.
با پیاده سازی این سیتم باعث کاهش هزینه ها،حفاظت بهتر از محیط زیست،صرفه جوئی در مصرف انرزی و کاهش خطرات و افزایش ایمنی خواهد بود
. پاورپوینت اصول نگهداري و تعميرات نوين
اسلاید ۸ :
انواع روشهای نگهداری و تعمیرات (نت)
ادامه کار ماشین تا بروز کامل خرابی(Break down maintenance run to failure)
تعمیر و بازرسی بر اساس زمان کارکرد طبق توصیه کارخانه سازنده(Time based maintenance)
تعمیر بر اساس برنامه ریزی قبلی و تعویض قطعات بر اساس زمان کارکرد و طول عمر آنها بر اساس شرایط طراحی(Preventive maintenance corrective maintenance)
تعمیر بر اساس پیش بینی قبلی (Predictive maintenance condition based maintenance)
نگهداری و تعمیرات بر اساس شرایط کار ماشین(Condition based maintenance)
نت بهره ور فراگیر(Total productive maintenance)
اسلاید ۹ :
الزامات و مقدمات مورد نیاز جهت پیاده سازی RCM در یک سازمان:
تشکیل کمیته RCM با مشارکت افرادی با تجربه از سازمان که اطلاعات زیادی از دستگاها و سیستم داشته باشند.
ارائه آموزش های لازم به گروه فوق به رهبری شخصی خارج از سازمان که در پیاده سازی سیستم مذکور و راهبری آن تجربه داشته باشد.
تعامل گروه های مختلف کاری اعم از تعمیرات ، عملیات و مدیریت سازمان و هم فکری آنها با یکدیگر می باشد.
اسلاید ۱۰ :
برخی از سازمانها RCM را در مورد تمام دارائی ها و تجهیزات خود اجرا نموده در حالیکه برخی دیگربر اساس سیاست سازمان ممکن است فقط در مورد تجهیزات و دستگاههای حساس و حیاتی پیاده نمایند.
دیدگاه خود را ثبت کنید