سرفصل مطالب به شرح زیر است.
نمونه ای از متن فایل در زیر آمده است.
بیشتر نرم افزارهایی که تا به امروز استفاده شدهاند تعاملی[2] بودهاند. به این معنی که به دستورهای کاربران[3] خود پاسخ[4] می دهند. نرم افزار تعاملی همیشه در معرض تاخیر است. ممکن است برای همه ما هنگام کار با کامپیوتر چنین احساسی پیش آمده باشد که یک کلیک موس یا فشردن کیبرد پاسخ مورد نظر را در زمان مورد انتظار ندهد در این صورت معمولا دوباره درخواست خود را تکرار می کنیم ( کلیک مجدد انجام داده یا کیبرد مجدد فشرده میشود) و پس از یک زمان کوتاهی خواهیم دید که درخواستها پشت سر هم پاسخ داده میشوند (مثلا چند فایل همزمان باز می شوند)، چنین سیستمهایی را به شرح زیر تعریف میکنیم:
تعریف: سیستمهای همه منظوره[5] (سخت افزار و نرم افزار) اجزای اصلی سیستم کامپیوتری هستند که عملیات در آنها مشمول محدودیت کارایی نمیشوند. یعنی اگر پاسخ سیستم طولانی باشد به کسی و جایی آسیب نمی رسانند و فقط کیفیت سرویس را پایین میآورند. در مقابل سیستمهای بلادرنگ با مانیتور، تعامل، کنترل و یا پاسخ به محیط فیزیکی مربوط می شوند. در چنین شرایطی لازم است که به موقع به درخواستهای ورودی پاسخ داده شود؛ زیرا تاخیر میتواند خطرناک یا فاجعه بار باشد. در چنین شرایطی سیستم بلادرنگ (زمان-واقعی) به صورت زیر تعریف می شود:
به طور کلی از یک سیستم بلادرنگ انتظار می رود که به نیازمندیهای عملکردی و غیر عملکردی سیستم پاسخ دهد. آن الزاماتی[7] که توصیف میکنند که یک سیستم چگونه به مجموعه ای از ورودیهای مشخص (هم از سنسورها و هم از پیام های دریافتی از سیستم های ارتباطی) پاسخ دهد، با توجه به وضعیت فعلی سیستم و خروجی های مورد انتظار (سیگنال ها و پیام هایی که از طریق سیستم های ارتباطی به محرکها ارسال می شوند) و تغییرات وضعیت سیستم به عنوان الزامات عملکردی[8] توصیف میشوند. سایر نیازمندهای به عنوان نیازمندهای غیرعملکردی[9] شناخته می شوند مانند ایمنی، کارایی، امنیت و... که در جدول یک آمده است.
[1] Real-Time
[2] Interactive
[3] Command
[4] Respond
[5]General-purpose systems
[6] Correctness
[7] Requirement
[8] Functional Requirements
[9] Non-functional requirements
دیدگاه خود را ثبت کنید