دانلود پاورپوینت تحلیل پوششی داده ها با فرمت ppt ودر 79 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت تحلیل پوششی داده ها
فهرست
•تحلیل پوششی داده ها چیست؟
•معرفی مدل های کارایی
•کاربرد مدل های کارایی
•رتبه بندی
•تخصیص منابع با استفاده از تحلیل پوششی داده ها
•کارایی هزینه، درآمد
•کاربرد کارایی هزینه، درآمد
تحلیل پوششی داده ها
تحلیل پوششی داده ها یک روش برنامه ریزی خطی برای ارزیابی کارایی واحد تصمیم گیرنده(DMU) است.
برای ارزیابی عملکرد یک واحد تصمیم گیرنده نیاز به تابع تولید داریم.
تابع تولید تابعی است که برای هر ترکیب از ورودی ها ماکزیمم خروجی را بدهد.
در واقع تحلیل پوششی داده ها یک روش ناپارامتری است و تقریبی از مرز تابع تولید را برآورد می کند.
•کارایی: در مسائل تصمیم گیری کارایی یعنی خوب کار کردن حاصل مقایسه شاخص های درون سازمانی است.
•کارایی هر واحد حاصل مقایسه شاخص های آن واحد با استاندارد ها می باشد.
اطلاعات حاصل ازتحلیل پوششی داده ها
•محاسبه نمره کارایی برای هر واحد تصمیم گیرنده
•مجموعه مرجع برای واحد های ناکارا را معرفی می کند
•معرفی واحد تصمیم گیرنده بهبود یافته برای واحد های نا کارا
•تعیین میزان ورودی هدر رفته
•تعیین میزان کمبود تولید
مدل CCR
•اولین مدل ارائه شده در تحلیل پوششی داده ها مدل CCR است.
•در واقع با استفاده از مشاهدات و اصول زیر، مجموعه ای به نام مجموعه امکان تولید ساخته میشود ومرز آن را تقریبی از تابع تولید در نظر می گیرند.
پاورپوینت تحلیل پوششی داده ها
•1. اصل بازده به مقیاس ثابت
•2. اصل تحدب
•3. اصل امکان پذیری
•4. اصل شمول مشاهدات
مدل BCC
•دومین مدل ارائه شده در تحلیل پوششی داده ها مدل BCC است.
•در واقع تقریبی از تابع تولید در مدل BCC با استفاده از اصول زیر ساخته می شود:
•1. اصل تحدب
•2. اصل امکان پذیری
•3. اصل شمول مشاهدات
با توجه به نقش تصميمگيري در سرمايه گذاري و با در نظر گرفتن بحث تنوع بخشي جهت دستيابي به پرتفويبهينه، ضرورت دارد كه از بين شركت هاي موجود شركت هايي كه داراي عملكرد بهتري مي باشند، انتخاب گردند، نشاندهندة اهميت موضوع كارآيي و ارزيابي شركت هاي كارآ ميباشد.
نتایج تحقیق
qاز بين 90 شركت موجود تعداد 29 شركت كارا، شناخته شدند. 32 % از شركت هاي موجود كارا مي باشند و مناسب، براي سرمايه گذاري تشخيص داده شده و به سرمايه گذاران پيشنهاد مي گردد.
•
qتعداد 61 شركت، ناكارا تشخيص داده شده آمده است.
•
qبراي هر يك از شركت هاي ناكارا شركتهاي مرجع (الگو) معين شده است كه مديريت هر يك از شركتهاي ناكارا، مي توانند با توجه به الگو قرار دادن مجموعه مرجع مشخص شده خود را، به مرزكارايي جهت قرار گرفتن در پرتفوي شركت هاي كارا برسانند. به طور مثال، شركت داروسازي ابوريحان، مي تواند با الگوبرداري از واحدهاي 28 و 60 و 67 و 82 ، به مرز كارا برسد و در پرتفوي كارا قرار گيرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید