دانلود پاورپوینت نظریه های یادگیری ثرندایک با فرمت ppt ودر 28 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت نظریه های یادگیری ثرندایک
ادوارد لی ثرندایک ( 1949-1874 )
یکی از مهمترین پژوهشگران در تدوین روانشناسی حیوانی بود .او نظریه عینی و ماشینی یادگیری را تدوین کرد که به رفتار آشکار تاکید می ورزید . او بر این باور بود که روانشناسی باید رفتار را مطالعه کند نه عناصر ذهنی یا تجربه ی هشیار را .
او یادگیری را نه بر حسب اندیشه های ذهنی بلکه بر حسب پیوندهای عینی بین محرک و پاسخ تفسیر می کرد .
داستان طوطی و گربه ( جورج جان رومانس )
روزی گربه و طوطی با هم دعوا می کردند . من فکر می کنم گربه غذای طوطی را ریخته یا کار خلاف دیگری کرده بود . ساعتی بعد ، طوطی در کنار میز ایستاد و با مهربانی زیادی خطاب به گربه گفت : بیا پیشی ! گربه جلو رفت و مظلومانه به اونگاه کرد . طوطی با نوکش ظرف شیر را بلند کرد و آن را بر سر گربه ریخت و با خنده ای شیطنت آمیز هم ظرف را شکست و هم گربه را خیس کرد .
در کوشش برای توصیف رفتار حیوان به طور عینی تر ، مورگان پیشنهادی ارائه می دهد .
قانون مورگان : ما در هیچ موردی نباید عملی را به عنوان نتیجه ی فعالیت یک قوه ی سطح عالی روحی تفسیر کنیم ، اگر بتوانیم آن را به عنوان نتیجه ی فعالیت عاملی که در مقیاس روانشناختی در رده ی پایین تر قرار دارد تفسیر نماییم .
قانون مورگان به عنوان اخطاری علیه گمانه زنی درباره ی اندیشه ها یا احساس ها در حیوان ها ، تفسیر می شود . او باور داشت که حیوان ها نیز از فرایند های شناختی برخوردارند اما با انسان ها یکسان نیستند
مورگان رفتار حیوان ها را آن طور که در محیط طبیعی رخ می دادند توصیف می کرد ( جنبه ی طبیعت گرایی )
اما لازم بود که رفتار حیوان به طور منظم در شرایط کنترل شده ی آزمایشگاهی به طور علمی مطالعه شود .
مارگارت واشبورن ، پژوهش های حیوانی را یک گام به آزمایشگاه نزدیکتر کرد در کتاب ذهن حیوان ، آزمایشهای اولیه ی مربوط به حواس ، ادراک، و یادگیری را مورد بحث و بررسی قرار داده و درباره ی هشیاری به استنباط پرداخته است . اما او متغیر های مربوط به یادگیری را شناسایی نکرد و مورد دستکاری قرار نداد .
پیوند گرایی
ثرندایک : پیوند ، به رابطه ی عصبی بین محرک ( S ) و پاسخ ( R ) اشاره می کند .
پاورپوینت نظریه های یادگیری ثرندایک
تداعی بین تاثرات حسی و تکانه های عمل را اتصال یا پیوند نامید . نظریه ثرندایک را می توان ترکیبی از تداعی گرایی ، داروین گرایی ، و روش های علمی دانست .
گزینش و پیوند
گزینش و پیوند ، اساسی ترین شکل یادگیری از راه کوشش و خطا .
جعبه ی معما که ثرندایک در پژوهش های خود در باره ی یادگیری از آن استفاده می کرد .با تخته ی چوبی در کف آن و زنجیری آویزان از سقف آن ، فشار وارد آوردن بر تخته چوب یا کشیدن زنجیر از سوی حیوان منجر به باز شدن در قفس و آزاد شدن او از قفس می شود . ثرندایک متوجه شد که زمان صرف شده برای حل مسئله ، با افزایش تعداد کوشش ها ، به طور منظم کاهش می یافت .
یادگیری افزایشی است ، نه بینشی
یادگیری در گام های منظم بسیار کوچک رخ می دهد
نه در پرش های بزرگ .
یادگیری با واسطه ی اندیشه ها صورت نمی پذیرد
ثرندایک با تاکید اظهار داشت که یادگیری مستقیم است و با واسطه ی تفکر یا استدلال صورت نمی پذیرد .
ثرندایک ، با پیروی از اصل ایجاز ، تعقل را به نفع گزینش و پیوند مستقیم در یادگیری رد کرد . تنزل مقام تعقل و کاهش اهمیت اندیشه ها در یادگیری ، آغاز گر نهضت رفتارگرایی در آمریکا بود .
دیدگاه خود را ثبت کنید