دانلود مقاله اخلاق در تجارت با فرمت ورد ودر 13 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله اخلاق در تجارت
موضوعاتی که مربوط به فطرت بشري و نیازهاي اساسی انسان است هیچگاه کهنه، قدیمی و بی اصالت نمیشود. اخلاق یکی از این موضوعات است. هرچند گذشته ملتهایی همچون ملت ایران همواره توجه به این موضوع را مدنظر داشته است؛ اما ظهور برخی پدیدههای نوظهور با چهره اي جدید در دنیاي کسب وکار، سبب نیاز بیشتر به توجه به جنبههای بشري و به ویژه اخلاقی جوامع شده است. در دنیاي امروز توجه به مسائل اخلاقی در تجارت و به طورکلی در اقتصاد بین المللی، اهمیت خارق العاده اي به دست آورده است. بررسیهای انجام شده نشان داده است که میانگین سود شرکتهایی که رهنمودهاي اخلاقی، معیارها و ضوابط شناخته شده اخلاق حرفه اي را رعایت میکنند بالاتر از میانگین سود شرکتهایی است که به این امر مهم کم توجه بوده و از این مزیت رقابتی بی بهره ماندهاند. گردشگری نیز به عنوان یک کسب و کار از این موضوع مستثنی نبوده و به طور حتم مساله اخلاق در آن امر مهمی است هرچند که شاید امروز به دلیل پاره ای مشکلات اقتصادی در سطح جهان به اخلاق گردشگری کم توجهی شود.
مقاله اخلاق در تجارت
تردیدي نیست که همکاري همهی نهادها، موسسات وسازمان های ذي ربط در زمینه ترویج اخلاق گردشگری میتواند کمک شایانی به اخلاق مدار شدن گردشگری بکند. برای دانستن مبانی کدهای اخلاقی گردشگری نیازمند آن هستیم که ابتدا مبانی اخلاق و به دنبال آن اخلاق در کسب و کار مورد بررسی قرار گیرد.
در اینجا لازم است خاطر نشان شود که ضرورت رعایت مسائل اخلاقی در بخش تجارت، پایه گذاران سازمان جهانی تجارت را در اوایل دهه 1990 ترغیب کرد موافقت نامه اي با عنوان ((رویههای تجاري غیرمنصفانه )) تدوین نمایند که به موجب آن توسل به اقداماتی نظیر دامپینگ یا ((ارزان فروشی مکارانه)) که پیامدهاي اجتماعی و اقتصادي منفی گسترده اي دارد، محکوم شده و راهکارهایی براي مقابله با آن ارائه شود.
علاوه بر آن تصویب مقررات مربوط به حفاظت محیط زیست، توسعه پایدار از راه کاهش مصرف منابع تجدیدناپذیر، مقررات بهداشتی، حفظ حقوق مالکیت معنوي، مشتري مداري، جلوگیري از تبلیغات فریبنده و نظایر آن عمدتاً از توجه کشورها به رعایت اصول اخلاقی در تجارت نشأت میگیرند.
در دنیاي امروز هر یک از افراد بشر، صرف نظر از آنکه تبعه چه کشوري هستند یا در کجا اقامت گزیدهاند عضو جامعه بین المللی محسوب میشوند و هر فعالیت خلاف عرف، غیرمنطقی، نادرست و ناروایی که از آن ها سر زند (مانند عدم ایفاي تعهدات تجاري، بی توجهی به حقوق شناخته شده مصرف کننده، عرضه کالاهای تقلیدي، تولید یا فروش کالاهاي نامرغوب، ارائه صورت حسابهای مالی غیرواقعی یا اطلاعات نادرست به سهام داران، عدم رعایت استانداردهاي ایمنی، اسراف در مصرف منابع طبیعی، آلودگی محیط زیست و...) اقدامی غیراخلاقی به شمار میرود و در مواردي خسارات غیرقابل جبرانی به اقتصاد کشورها وارد کرده یا به محدودشدن بازارهاي قابل دسترس آنها منجر میشود.
نکته: دامپینگ عبارت است از فروش یک کالا در بازار خارج به قیمتی کمتر از هزینه تولید آن کالا که اقدامی غیراخلاقی محسوب میشود.
مقاله اخلاق در تجارت
تعریف اخلاق
اخلاق واژه اي است عربی که جمع خُلق (خوي، سرشت، طبیعت باطنی یا سرشت درونی انسان) است و در کتا بهاي لغت آن را ((دانش بد و نیک خویها و تدابیر انسان براي نفس خود یا یک تن خاص)) تعریف کردهاند.
برای اخلاق تعاریف گوناگونی ارائه شده است در زیر به یکی ازمهم ترین آنها اشاره شده است:
اخلاق، اصول حاکم بر رفتار افراد یا گروههای انسانی است که بر پایه آن میتوانند درست را از نادرست و خوب را از بد تشخیص دهند.
در این جا قصد بر آن نیست که وارد مباحث پیچیده اخلاقی شده و به تشریح دیدگاههای فلاسفه پرداخته شود. آنچه مدنظر است بررسی مسائل و مقولههای اخلاقی در رابطه با تجارت میباشد.
o اخلاق تجاري
اخلاق تجاري شاخه اي از اخلاق کاربردي است که اصول اخلاقی و معنوي یا مسائل اخلاقی ناشی از آن را در محیط تجاري مورد بررسی قرار میدهد.
در تجارت، همه اصول اخلاقی، مبتنی بر قانون ومقررات یا دستورالعمل نیستند؛ بلکه بازرگانان یا صاحبان حرفهها به مرور زمان درك کردهاند اگر پاره اي از اصول را رعایت نکنند شانسی براي نفوذ به بازار یا حتی ادامه فعالیت ندارند.
توجه به اصول اخلاقی تجاري در دهه 1980 و 1990 در بنگاههای بازرگانی مهم و محافل دانشگاهی به شدت افزایش یافت و در بسیاري از دانشگاههای مهم دنیا رشته جدیدي به نام ((اخلاق تجاری )) یا حرفه اي به وجود آمد و اغلب مؤسسات مهم اقتصادي دنیا دستورالعملهایی براي رعایت نکات اخلاقی در فعالیتهای روزمره یا رفتار کارکنان خود تدوین کردند که به آنها اشاره مختصری خواهد شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید