فهرست مطالب
مقدمه
درسهایی از جک ولش
تاکتیک های مدیریتی جک ولش برای رسیدن به مرزهای رقابت
درباره شرکت جنرال الکتریک
رسوایی های مالی شرکت جنرال الکتریک
چکیده
بخشی از متن
مقدمه
جک ولش یک نویسنده و مدیر اهل ایالات متحده آمریکا است. وی یکی از مدیران سرشناس اسبق شرکت جنرال الکتریک است.با ما همراه باشید تا شما را با این مدیر آمریکایی آشنا کنیم.
جک ولش در سال ۱۹۳۵ در ایالت «ماساچوست» آمریکا به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۷ مدرک مهندسی شیمی خود را از دانشگاه همان ایالت دریافت کرد و پس از آن به سرعت به ادامه تحصیل مشغول شد و توانست در کوتاهترین زمان ممکن دکترای این رشته را از دانشگاه «Illinois» دریافت نماید.
بلافاصله پس از فراغت از تحصیل یعنی در سال ۱۹۶۰، به کمپانی «جنرالالکتریک» پیوست و مشغول به کار شد؛ اما یک سال بعد تصمیم به ترک این کمپانی گرفت. او که از بدو ورود به این مکان با نحوه ارتقای شغلی کارکنان و برخی روشهای مدیریتی مشکل داشت، پس از یک سال فعالیت با دریافت پیشنهاد کار در یک شرکت «شیمی معدن» با جدیت تمام تصمیم به ترک جنرالالکتریک گرفت. دریافت حقوق ۱۰۵۰۰ دلار برای یک مهندس جوان و تازهکار اگرچه ایدهآل بهنظر میرسید، اما او سوای مسائل مادی، به روحیات حاکم بر محیط کارش بیشتر اهمیت میداد. به هر ترتیبی که بود تا یک سال توانست این شرایط را تحمل نماید اما به محض دریافت پیشنهاد جدید از شرکتی دیگر، تصمیمش جدیتر شد.
هنگامی که ولش تصمیمش را برای مسئول رده بالایش، ریبن گاتاف مطرح کرد، با عکسالعمل عجیبی روبهرو شد. او که تا پیش از این تصور میکرد گاتاف از شکایتهای هر روزه ولش در مورد نحوه بوروکراسی دست و پاگیر کمپانی خسته شده است و با شنیدن تصمیم او بسیار خوشحال خواهد شد، بهناگاه با عکسالعمل شدید او مبنی بر عدم اجازه به وی برای چنین کاری روبهرو شد.
گاتاف که خود مدیری جوان و لایق در آن بخش بهحساب میآمد، به خوبی میدانست که وجود افرادی متخصص چون ولش برای جنرالالکتریک سرمایهای بیکران محسوب میشوند و از دستدادن آنها به منزلهی از دستدادن بخش مهمی از سرمایه شرکت است. از همین رو ولش و همسر جوانش را برای گردش در خارج از شهر دعوت کرد و در یک گفتگوی چهارساعته توانست او را قانع سازد تا از تصمیمش منصرف گردد. او به ولش قول داد که شرایط را بهگونهای مهیا سازد که گویا او به دور از بروکراسی ادارات و شرکتهای بزرگ تنها برای شرکتهای کوچک تحت فرمان یک کمپانی بزرگ کار میکند و بدین ترتیب تمامی این رفت و آمدهای وقتگیر اضافی برای انتقال نظرات و تصمیمات، برای او برداشته خواهد شد.
بهدنبال این جریان، ولش با عزمی جدیتر به کار بازگشت و به کمک گاتاف توانست پلههای ترقی را به سرعت طی نماید. او ابتدا با به کارگیری روش نوین و مبتکرانه بازاریابی، فروش محصولات جنرالالکتریک را بهطرز شگفتآوری ارتقا داد و از همین رو نام و اعتبار خاصی در کمپانی بهدست آورد. سپس در سال ۱۹۷۲ به سمت معاونت یکی از بخشها، در سال ۱۹۷۷ مدیریت آن بخش، در سال ۱۹۷۹ یکی از اعضای هیات مدیره و سرانجام در سال ۱۹۸۱ بهعنوان جانشین رینالد جونز و جوانترین مدیرکل کمپانی عظیم جنرالالکتریک منصوب شد.
در طول فعالیت ۲۰ ساله او در این سمت، جنرالالکتریک پیشرفتی بیسابقه در خود مشاهده کرد بهطوری که فروش محصولات آن از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۱ به ۲۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ افزایش یافت. تعداد بسیاری از کارشناسان، موفقیت ولش را مدیون توانایی او در مدیریت و بهکارگیری تکنیکهای فوقالعاده موثرش میدانند. او به سادگی میدانست که چهطور افکار و اهدافش را به تکتک افراد از بالاترین رده تا پایینترین رده شرکت انتقال دهد. او اعتقاد داشت که مدیران ارشد شرکت به جای نصب انواع و اقسام اطلاعیههای مختلف در تابلوی اعلانات و یا ابلاغ نظراتشان توسط بوروکراسی طولانی و خستهکننده اداری، میبایست از شیوه «تکرار» استفاده نمایند. به باور او این مساله باید بهگونهای انجام شود که اهمیت اهداف، مقاصد و یا دستورات جدید، حتی به خانه کارکنان نیز کشیده شود و آنها سر سفره شام با خانواده نیز در مورد آن صحبت نمایند.
در نظر او اگر در ذهن کارکنان، شرکت از شکل یک راهروی دراز و پر پیچوخم با موانع متعدد برای رساندن خبر از جایی به جای دیگر، به یک سوپرمارکت بزرگ تشبیه شود، دیگر تمامی اتلاف وقت و انرژی در این سیستم اداری از بین خواهد رفت. اگر تمامی بخشها همچون قفسههای سوپرمارکت در کنار هم و در معرض تماس دیگران قرار گیرند، نه به سیستم کاری آنها لطمهای خواهد خورد و نه دخالت و ناهماهنگی در انجام امور پدید خواهد آمد. علاوه بر اینها تماس طولانیمدت همه با یکدیگر سبب خواهد شد تا مطالب موردنیاز کمپانی بارها و بارها دهانبهدهان تکرار شده و در ذهن همگان نقش بندد.
بهکارگیری این روش غیرمعمول سبب شد تا کارکنان همگی خود را جزئی از کل بدانند و تماسهای روزمره آنها با مدیران ارشد کمپانی، نوعی اعتماد به نفس و وابستگی عاطفی به جنرالالکتریک در آنها پدید آورد و اینگونه شد که در مدت ۲۰ سال این کمپانی چنان رشدی کرد که قویترین مدیران دنیا از عهده آن برنمیآمدند. اگرچه در سال ۲۰۰۱، ولش از سمت خود بازنشسته شد، اما توان علمی و مدیریتی او به حدی است که حتی در سن و سال امروز نیز قریب به ۵۰۰ کمپانی او را بهعنوان مشاور و راهنما در کنار خود دارند و از تکنیکهای خلاق او سود میجویند.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید