از سامانههای رنگی که جهت رنگ آمیزی سطوح متالیک استفاده می شود، می توان به قلموهای ساده رنگزنی و سامانههای اتاق پاشش رنگ که در کارخانجات بزرگ خودروسازی جهان قرار دارند اشاره کرد. بر حسب نوع سامانه رنگزنی عیوب مختلفی می تواند برروی سطوح متالیک ایجاد گردد،که این عیوب باتوجه به نوع سامانه رنگزنی، درصد مواد حلکننده، فشار سامانه وغیره متفاوت می باشد. بدنه بعد از انجام مراحل مختلف وارد اتاقک رنگ شده و عملیات رنگپاشی انجام میگیرد، بعد از پایان عملیات و خشک شدن رنگ، خودرو وارد دالانی شده که روشنایی آن توسط لامپ های فلورسنت تامین میشود. در این قسمت کارشناسانی هستند که با دقت سطوح را بازرسی کرده و در صورتی که سطوح بدنه دارای عیبهایی مانند شُره کردن، پوست پرتقالی شدن، خراش های سنباده زنی، تیره شدن، لکه و غیره باشد، عیوب را شناسایی و بدنه را از پروسه خط تولید خارج می کنند.
با مکانیزهتر شدن تولید محصولات و افزایش حجم تولیدات و در نتیجه لزوم کاهش زمان کنترل کیفیت، استفاده از روشهای کنترل کیفیت غیر تماسی و غیر مخرب که امکان کنترل تمامی قطعات را فراهم میکند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
کنترل کیفیت به کمک بینایی ماشین دارای مزیتهایي از جمله برخورداري از سرعت بسیار بالا نسبت به روشهای غیر تماسی و غیر مخرب بودن و انعطاف پذیری بسیار بالا میباشد
دیدگاه خود را ثبت کنید