دانلود مقاله مدیریت یادگیری در سازمان ها بافرمت ورد ودر 11 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله مدیریت یادگیری در سازمان ها
1-مقدمه
با توسعه دانش و فناوري و گسترش حيطه هاي كسب و كار از جمله سازمانهاي مجازي يا تحت شبكه، بنگاه هاي اقتصادي گسترش يافته و محيط كسب و كار به محيطي رقابتي و پر از چالش تبديل گرديده و پارادايم هاي جديدي ظاهر شده كه بقاء را براي بسياري از بنگاه ها مشكل ساخته است. در چنين محيطي، طبيعي است كه امتيازهاي رقابتي تغيير شكل دهند. بزرگترين امتياز رقابتي در پارادايم هاي جديدكسب و كار، يادگيري بيان شده است. از اين رو، مركزيت پارادايم جديد، يادگيري است. بنابراين، سازمانهايي موفق تر هستند كه زودتر، سريع تر و بهتر از رقبا ياد بگيرند. درست به همين دليل است كه مفهوم سازمان يادگيرنده و يادگيري سازماني در سالهاي اخير مطرح شده و رشد فزاينده اي داشته است.
آموزش يكي از كاركردهاي مهم منابع انساني است . سازمانهاي عصر فعلي كه در سطح رقابت جهاني هستند، مجبورند براي بقا ، دائما دانش مهارت و توانايي كاركنان خود را به روز رساني و تقويت كنند. آموزش فعاليتي دو جانبه است كه هم براي سازمان سودمند است و هم براي كارمند.
پيتر سنگه ابداع كننده نظريه سازمان هاي يادگيرنده معتقد است " براي تجربه كردن يك نظم بايد همه عمر يادگيرنده بود . ما نبايد هرگز بگوييم سازمان يادگيرنده هستيم ، همانطور كه نمي توانيم بگوييم همه چيز را مي دانيم . هر چه بيشتر بدانيم ، بيشتر متوجه اين نكته خواهيم شد كه چقدر كم مي دانيم.
بنابراين ، ايجاد يك سازمان يادگيرنده به معني پيش رفتن در اين مسير بي انتهاست و حركت رو به جلو از يك مرحله به مرحله بعدي است.
مقاله مدیریت یادگیری در سازمان ها
2-تعريف مفاهيم بنيادي
توسعه منابع انساني(HRD): مجموعه اي از فعاليت هاي مستمر است كه با ايجاد تغيير در پارادايم ها و الگوهاي ذهني و خودآگاهي در افراد و ارتقاي توانمندي ، موجب بهبود عملكرد و حفظ ارتقاي مزيت رقابتي سازمان ها مي شود.
آموزش : فرايند برنامه ريزي شده اي است كه رفتار كاركنان را در قلمروهاي مهارت فني ، دانش و نگرش بهبود مي بخشد.
اهميت آموزش: هدف آموزش عبارتند از تجهيز كاركنان با دانش مهارت و نگرش هاي درست و اساسا افرايش دانش و مهارت ؛ منجر به افزايش بهره وري ، كاهش نظارت ، افزايش ثبات و انعطاف پذيري سازماني مي گردد.
توسعه : توسعه مربوط به ارائه مهارت هاي فني، انساني و مفهومي است ، كه افراد را قادر خواهد كرد علاوه بر مسئوليت هاي فني، فعاليت هاي غيرفني به عنوان مثال حل مسئله ، تصميم گيري و .. را به صورت موثرتر انجام دهند.
يادگيري: يادگيريعبارتستاز فرآيندتغييراتنسبتاًپايداردرتوانبالقوهناشيازتجربه. يادگيري ، دانشي پايدار توليد مي كند و به فرد يادگيرنده اين توانايي را مي دهد كه هنگام برخورد با موقعيت هاي مختلف رفتاري اثربخش داشته باشد. همچنين يادگيري اصطلاح گسترده تري است كه آموزش و توسعه به عنوان بخشي از آن در نظر گرفته مي شوند.
تفاوت آموزش و يادگيري: آموزش و يادگيري هر دو از جنس فراگيري هستند . با اين تفاوت كه آموزش جنبه تئوريك (نظري) دارد و يادگيري جنبه عملي. آموزش بر افزايش دانش تاكيد دارد (دانش افزا) ، در حالي كه يادگيري بر تغيير رفتار و عملكرد تاكيد مي نهد (توان افزا).
دیدگاه خود را ثبت کنید