دانلود مقاله آموزش وپژوهش در حسابداری بافرمت ورد ودر 27 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله
چکیده
این مقاله دیدگاه دانشگاهیان حسابداری را درباره دوگانگی پژوهش حسابداری وآموزش در نظر میگیرد. این دیدگاه با استفاده از ابزار نظرسنجی واندازهگیری 11 بعد رابطه بین آموزش وپژوهش در رشته حسابداری نشان میدهند.این مدل براساس گسترش ادبیات آموزش وبا در نظر گرفتن عواملی که پژوهش های حسابداری وآموزش حسابداری را ترکیب میکند توسعه یافته است این عوامل مربوط به مسائل دانشجویان، پژوهشگران، برنامه درسی وپاداش بیرونی در دسترس است تحلیل خوشهای به منظور شناسایی زیر گروههای متمایز از دانشگاهیان با روابط آموزشی وپژوهشی مشابه انجام میشود. وسه خوشهی متمایزبه شرح زیر شناسایی شد:
خوشه اول (عدم هماهنگی آموزش وپژوهش)آموزش وپژوهش را به عنوان فعالیتهای متقابل منحصر به فرد میبیند.
خوشه دوم (ارتباط آموزش-پژوهش )تدریس وپژوهش را به عنوان تقویت متقابل در نظر میگیرد.
خوشه سوم که به ناسازگاری آموزش وپژوهش مرتبط است و برفقدان پاداشهای بیرونی برای ادغام آموزش وپژوهش تاکید میکند وهمچنین برحسب (تمرکزبرپاداش بیرونی) است.
خوشهها از لحاظ جمعیت شناختی توصیف میشوند وموانع قابل توجهی برای ادغام پژوهش حسابداری با آموزش وجود دارد این شامل نقش آموزش حرفهای ومقاومت بسیاری از دانشگاهیان حسابداری در دانشگاه میشود.
کلیدواژه: آموزش حسابداری، پژوهش حسابداری، دانشکدههای حسابداری.
مقدمه
هر گونه بحث در مورد تأثیر پژوهش در کار حرفهای باید شامل آموزش باشد. مثلث پژوهش- آموزش و تمرین محدودهای از پژوهشها را در مورد این اتصال ایجاد کرد.به منظور تلاش برای رفع نواقص آموزش- پژوهش، این مقاله در سال1397 توسط دانشگاهیان شهید اشرفی اصفهانی با استفاده از روش تحلیل خوشهای انجام شد که در آن سه خوشه از دانشگاهیان حسابداری با استفاده از نمودارهای گسسته براساس دیدگاه آنها نسبت به رابطه بین تدریس و پژوهش همراه با مشخصات جمعیتشناختی بررسی شده است.
هدف این مطالعه بررسی دیدگاه دانشگاهیان حسابداری نسبت به ارتباط بین آموزش و پژوهش است.
به طور خلاصه، این نظرسنجی شامل 11 خرده مقیاس که از ادبیات پیشین نشأت گرفته و اثر متقابل آموزش و
پژوهش را در حسابداری بررسی (اندازهگیری) میکند. این 11 خرده مقیاس دو عامل مرتبه بالاتر مربوطه را
اندازهگیری میکند و به جنبه های مثبت و منفی اشاره میکند. این نظرسنجی به عنوان یک ابزار اندازهگیری به
طور گسترده مورد ارزیابی قرار گرفته است و توسعه و عملکرد آن در جایی دیگر مورد استفاده قرار گرفته
است]5,4[.
زمینه های پژوهشی همچنین شامل بررسی ارتباط بین این اقدامات و تعدادی از متغیرهای جمعیتشناختی مثل جنسیت، گروه سنی، میزان سابقه کار، علاقهی پژوهشی و ... میشود.
ارتباط بین آموزش و پژوهش در حسابداری ممکن است مطلوب باشد هدف این مقاله نظرسنجی یک مدل است که 11 عامل را اندازهگیری میکند. حال این عوامل یا به طور مثبت به روابط آموزش و پژوهش کمک میکند یا تاثیرات مخربی بر هر یک دارند]8[. دو مجموعه مختلف از عوامل وجود دارد که یا تشویق و یا جلوگیری از ادغام فعالیتهای آموزشی میکند]4[.
هنگامی که هر دو تفسیر مثبت و منفی دیده میشود. مطابق دستورالعل با پرسوجو نمیتوان به یک خوب یا بد جهانی دست یافت. در عوض آن را تبدیل به یک دوگانگی میکند که در آن جنبههای مثبت یکپارچهسازی آموزش و پژوهش نیاز به مدیریت رضایتبخش دارد. در این مقاله، باطراحی، تفسیر دقیق و تجربی، تحلیلی را ارائه میدهد. وسهم این مقاله در 4 حوزه است:
1- استفاده از ابزار پژوهش جدید برای ارزیابی و ارائه دیدگاههای دانشگاهیان حسابداری در مورد ارتباط بین آموزش و پژوهش
2- استفاده از تجزیه و تحلیل خوشهای روش آماری برای بررسی اینکه آیا زیر مجموعه های متمایز از حسابداران دانشگاهی با دیدگاههای آموزشی و روابط پژوهشی مشابه وجود دارد این زیرگروهها نیز ارتباط بین 11 عامل گشتالت پژوهش- آموزش را بررسی میکند. تجزیه و تحلیل خوشهای، تنوع درون نمونه را بررسی میکند تا نگرشهای متفاوتی نسبت به ادغام یا تفکیک و پژوهش را در نظر بگیرد. این تکنیک اساساً تفسیری است تا بتواند شباهت و تنوع در یک نمونه را با ایجاد برخی گروهبندیهای عادی ایجاد کند.
3- شناسایی این که تفاوتهای قابل توجهی بین خوشهها از لحاظ ویژگیهای جمعیتشناختی و ورود به یک فعالیت انتخابی پژوهش وجود دارد.
4- ارائه شواهد تجربی به حمایت یا مخالفت با استدلالهایی که در ادبیات حسابداری انتقادی مطرح شده است.
پیشینه پژوهش:
معلمان و پژوهشگران حسابداری در دانشگاه انگلستان:
حسابداری در اکثر دانشگاهها تدریس میشود و طبیعت آموزش حسابداری دانشگاهی در انگلستان بخشی از یک موسسهای است که در آن کار میکنند یا مشابه یک دانشجو است]1[.
دوره کارشناسی در اسکاتلند 4 سال و در انگلستان- ولز- ایرلند شمالی تنها 3 سال است. در اسکاتلند 3 سال اول مشابه سایر کشورها در حالی که سال آخر معمولا مفهومی در طبیعت و کمتر وابسته به رعایت الزامات اعتبار بخشی حرفهای است]12[.
قبل از سال 1992 تحصیلات عالی در انگلستان توسط دانشگاههای که دارای مدرک تحصیلی و تکنیکهای پیشرفته بودند و به شورای ملی برای اعطای جوایز دانشگاهی متکی بودند ولی در سال 1992 لغو شد اما به طور ضمنی همچنان ادامه دارد. به طور خاص، تکنیکهای پیشدانشگاهی هنوز ارتباط قوی با انجمن حسابداران مجاز خبره [1](ACCA) موسسه حسابداران مدیریت [2](CIMA) مجوز امور مالی و حسابداری دولتی [3](CIPFA) در برخی موارد آموزش و ارزیابی برنامههای درون خود را دارد به طور مشابه در سه دهه گذشته، نقش حسابداران را مورد سوال قرار دادهاند به ویژه در توسعه مهارتهای فنی به روش متنی مثلا کریگ از مدرسان حسابداری خواسته که " به عنوان چالشناپذیر هر گونه ایدئولوژی تحمیل شده" مانند سرمایه داری مبتنی به بازار عمل نکنند]2[.
سبک نظریه (گری-2002)]7[. ماهیت شورش حسابداری بحرانی در برابر آموزههای حسابداری سنتی، متمرکز بر نقش اساسی تجریه دانشجویی و سوء استفاده از رویکردهای تکنیکی محدود به رشته است. همزمان با پروژه حسابداری بحرانی، پژوهشگران حسابداری تنشهای جدید را در بخشهای حسابداری و مدرسههای کسب و کار به طور کلی ترتیب دادهاند که توسط مدیریت عمومی جدید ایجاد شده است. که مایل به ایجاد سرویسهای عمومی کارآمد هستند و موارد زیر را برای آموزش و پژوهش پیشنهاد کرده است:
1- تمایز میان تدریس و دانشگاهیان پژوهشی نیاز به اصلاح دارد. پژوهشهای موثر پژوهشگران بحرانی باید به آنها کمک کند تا مهارتهای پژوهش و دانش خود را در زمینههای دیگر، فراتر از محافل پژوهشی کوچک گسترش دهند.
2- محققان باید اطمینان حاصل کنند که دروههای خود شامل آموزش و پژوهش انتقادی است.
3- یک محصول جانبی ناشی از ارزیابی پژوهشی، افزایش نشریات در مجلات منجر به هزینههای نوآورانه وپژوهش آگاهانه میشود.
کمبود دکترای حسابداری در آمریکا و انگلستان باعث شده که آنها را مجبور کند تا کارکنان غیرحرفهای استخدام کنند. آموزش برای دانشجویان حسابداری حرفهای در انگلستان و ارائه تحصیلات مقدماتی که توسط یک دانشگاه انگلیس تایید و نظارت بر برنامه خود را تامین میکند، وجود دارد]12[.
در 130 سال گذشته تاریخ حسابداری یک مبارزه مشروعیت را برجسته میکند که در آن حسابداری به عنوان یک حرفه در کنار سایر گروههای شغلی مانند حقوق، پزشکی با ادعاهای قابل قبول به رسمیت شناخته شد.
انتشار در مجلات برجسته در حال حاضر سهم از کتابهای درسی است. به طور خلاصه با توجه به ارتباط بین تمرین حرفهای وپژوهش، بحث در مورد مدت زمان طولانی است. سازگاری با پژوهشها در آموزش حسابداری تاریخچهای مشابه و طولانی دارد اگرچه کمتر شناخته شده است. تنش بین مهارت حرفهای و تحقیقات حسابداری دانشگاهی در سال 2015 در کمیسیون راهبردی آمریکا به رهبریAICPA[4] برای ارتقای حرفهایتر افراد در حسابداری انجام شد. اگرچه کمیسیون راهبردی یک طرح برای آموزش حسابداری در آینده را تعیین میکند، به طور بینالمللی تا مدتها استخدام حسابدار تنها با مدرک دکترا مطرح بود و یک شرط بود]10[.
مشارکت برای یک فرد آکادمیک اغلب به اهداف شغلی مهم در دستیابی به ترویج تبدیل میشود در حالیکه محرومیت میتواند منجر به انتقال یک قرارداد تدریس یا انحراف یا بازنشستگی زودهنگام شود.
نیوزلند تمرینات انتخابی قابل مقایسهای را که استرالیا ایجاد کرده است را دنبال میکند به طوریکه روابط بین پژوهش و عمل حرفهای تاکنون موضوع تفسیر قابل ملاحظهای است ما استدلال میکنیم که اتصال یا عدم آن بین آموزش و پژوهش در حال حاضر در حسابداری حیاتی است.
فقدان پیوند اساسی بین آموزش و پژوهش ممکن است منجر به کاهش پژوهشهای حسابداری شود
رابطه آموزش و پژوهش
شایان ذکر است: در ادبیات آموزشی، واژه پژوهش مورد استفاده در ارتباط با پژوهش- آموزش بیشتر از آن که معنی پژوهشهای کارمندان را بدهد معنی دانشجوی پرسشگر میدهد.
پژوهش را میتوان به عنوان سطوحی در کنار دو محور تفسیر کرد محور عمودی یک پیوستگی را توصیف میکند، جایی که دانشآموزان یک قطب مخاطب هستند، یا فقط گیرندههای منفعل دانش- پژوهش هستند و از طرف دیگر شرکتکنندگان فعال یا سازندگان دانش هستند. محور افقی یکپارچگی را از تأکید بر محتوا پژوهش به تمرکز بر فرآیند پژوهش و مشکلات پژوهش تبدیل کرده است. به نوبه خود این دو محور 4 محدوده را نشان میدهد: رهبری پژوهش، تحقیق و پژوهش، پژوهشگرایی و یادگیری مبتنی بر پژوهش.
برنامه درسی پس از آن که به طور گسترده توسط عملیات موجود تعیین میشود، که توسط پژوهشهای گذشته و روشها، تکنیکها و مقررات مطلع شود. کتابهای درسی، به جای اینکه بیشتر مدرن یا دارای تفکر نوآورانه باشند، اغلب آموزش را پشتیبانی میکند]6[. محدودهی کارهای پژوهشی متفاوت است از کارهایی که در آن دانشجویان با مقالات و یافتههای معاصر کار میکنند.
سؤالات پژوهش
بررسی ادبیات پشین نشان میدهند که روابط بین پژوهش وآموزش یک مزیت کلی نسیت. اما متضاد است. بعضی از دانشگاهیان از این مفهوم که آموزش تدریجی وپژوهش کیفی دست به دست هم میدهند، بسیار حمایت میکند.
نویسندگان دیگر،ضرورت آموزش وپژوهش را به هم پیوند میدهند. ماهیتغیر قطعی پژوهش و ارتباط های آموزشی در ارتباط با رشته حسابداری باعث سه سوال پژوهش میشود.
1-ویژگیهای تعریف آکادمی حسابداری در ایران از لحاظ سابقه کار،علاقه مندیهای پژوهشی وتوانمدیهای آنها ؟
2-آیا بین دانشآموختگان حسابداری با نمودارهای حاصل از ارتباط بین آموزش-پژوهش طبقه بندی وجود دارد؟
3-مشخصات جمعیت شناختی این خوشه چیست؟
این سه سوال با استفاده از بررسی پرسشنامه به طور خاص برای اهداف این پوژهش،باادبیات موجود در بالا بررسی شده است.طراحی پرسشنامه،اعتبارسنجی ابزار پژوهش وشرح ترکیب جمعیتی پاسخدهنگان بررسی شده ودر بخش زیر توضیح داده شده است:
روش ها
1-طراحی پرسشنامه:این پرسشنامه دارای 2بخش است که بخش اول آن مربوط به جمعیت شناسی(جمعیت-گروه سنی-سنوات وعلاقهمندی پژوهشی است.بخش دوم اظهار نظر پاسخدهنگان نسبت به پژوهش وآموزش را مورد بررسی قرار میدهد و از پاسخ دهندگان خواسته میشود که پذیرش آن را با استفاده از مقیاس لیکرت پنج نقطهای (کاملاموافق –کاملامخالف)اعلام کنند.
2-جمعآوری: پرسشنامه به صورت میدانی میان اساتید،کارکنان ودانشجویان رشته حسابداری در دانشگاه شهید اشرفی توزیع شد وبه پاسخدهندگان اطمینان داده شد که پاسخ ها محرمانه هستند ونتایج این مطالعه فقط برای پژوهش مورد استفاده قرارمیگیرد.
3-اعتبارسنجی ابزار:یک ارزیابی جامع از خواص اندازه گیری حاصل از نظرسنجی انجام شد]4[.آنالیز فاکتور اکتشافی یک مدل را که شامل دو عامل مرتبه بالاتر می باشند راشناسایی می کند که هرکدام به ترتیب با 5و6عامل پایینتر اندازهگیری میشوند.نمونه آماری شامل تعدادی از گروههای جمعیتشناختی است برای ارزیابی تفاوت بین گروهها،تجزیه وتحلیل واریانس چند متغیره ((MANOVA مورد استفاده قرار میگیرد MOANOVA ممکن است به عنوان متغیرهای تحلیلی عامل احتمال بیشتری برای نشان دادن برابری واریانس و فرضیههای عادی موردنیاز برای تجزیه وتحلیل چند متغیر است به عنوان یک روش چند متغیر تجزیه وتحلیل اطلاعات مفید را در مورد تعامل احتمای بین متغیرهای گروه بندی که ممکن است روی تجزیه وتحلیل تاثیرگذار باشد ارائه میدهد.
نتایج
- آمارتوصیفی جمعیت شناختی پاسخگویان
دراینقسمتبعدازگردآوريداده هاواطلاعاتبااستفادهازآمارتوصیفیکهشامل شاخصهايمرکزيو پراکندگیمانندفراوانی،درصدفراوانی،نمودارونگاره هامیباشدبه توصیفنمونهپرداختهمیشود.
- زمینه کاری
زمینه کاری افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه مطابق نگاره و نمودار زیرمیباشد:
نگاره1 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس زمینه کاری درحسابداری ومالی
زمینه کاری | فراوانی | درصد فراوانی |
مدرس | 28 | 7/46 |
دانشجو | 20 | 3/33 |
کارمند | 12 | 0/20 |
کل | 60 | 0/100 |
مطابق نگاره (1)، 7/46 درصد پاسخ دهندگان به عنوان مدرس، 3/33 درصد به عنوان دانشجو و 0/20درصد به عنوان کارمند مشغول به فعالیت می باشند. لذا بیشترین درصد مربوط به عنوان مدرس می باشد.
نمودار1 زمینه کاری در حسابداری و مالی پاسخدهندگان
- جنسیت
جنسیت پاسخدهندگانمطابق نگاره(2) و نمودار(2) میباشد :
نگاره2 توزیع فراوانی پاسخگویان براساس جنسیت پاسخدهندگان
جنسیت | فراوانی | درصد فراوانی |
مرد | 16 | 7/26 |
زن | 44 | 3/73 |
کل | 60 | 0/100 |
مطابق نگاره (2) 7/26درصد پاسخ دهندگان را آقایان و 3/73 درصد شرکت کنندگان را بانوان تشکیل داده است
دیدگاه خود را ثبت کنید