دانلود مقاله نقش فضای مجازی در یادگیری بافرمت ورد ودر 19 صفحه قابل ویرایش
فهرست
مقدمه1
اینترنت چگونه بر روی آموزش تاثیر گذاشته است1
تاثیرات اینترنت در آموزش و پرورش2
اتصال مدارس به شبکه اینترنت4
شبکه اینترنت چیست5
شبکه مجازی 5
شبکه اینترنت و سرمایه اجتماعی6
دسترسی به شبکه جهانی اینترنت در مدارس6
بررسی تاثیر فناوری اطلاعات در بهبود آموزش معلمان7
دانش معلمان9
منابع
قسمتی از متن مقاله نقش فضای مجازی در یادگیری
مقدمه
توسعه ی روز افزون نقش و تأثیر فن آوری های نوین به ویژه استفاده از فضای مجازی به عنوان یکی از پدیده های نوظهور در ابعاد گوناگون زندگی انسان، از واقعیت های غیر قابل انکار جامعه امروز است. آموزش و پرورش نیز به عنوان بزرگ ترین دستگاه متولی تعلیم و تربیت رسمی وعمومی کشور، از دایره ی این تأثیرپذیری خارج نیست. رشد شتابان استفاده از فضای مجازی در برنامه های آموزشی و تربیتی رسمی آموزش و پرورش و استقبال معنادار اولیا و دانش آموزان از این ابزار جادویی را در جای جای کشور می توان مشاهده نمود.
بدون شک، فضای مجازی نیز همانند سایر فناوری های وارداتی، در کنار فرصت هایی که برای شتاب بخشیدن به سرعت پیشرفت علمی جوامع بشری ایجاد می کند، تهدیدها و چالش هایی را نیز به دنبال دارد. جامعه اسلامی و اندیشمندان مسلمان به تبعیت از رهنمودهای قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) وظیفه دارند از یک سو پیشتاز بهره مندی از یافته های علمی باشند و از سوی دیگر، مانع ورود آسیب های مهلک به درون جامعه ی اسلامی شوند.باتوجه به رویکرد اسلامی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فلسفه، اهداف، راهکارها و برنامه های تحولی آموزش و پرورش باید بر مبانی وحیانی مبتنی باشد. وظیفه اندیشمندان و صاحب نظران حوزه های علمیه و دانشگاهها است که با استفاده از معارف عظیم قرآن و اهل بیت (ع)، دانش وروشهای مورد نیاز را تولید و در اختیار مراکز آموزشی و تربیتی قرار دهند
مقاله نقش فضای مجازی در یادگیری
اینترنت چگونه بر روی آموزش تاثیر گذاشته است؟
اینترنت بدون شک با فراهم کردن امکانات یادگیری نامحدود، کلیه ی سطوح آموزش را تحت تاثیر قرار داده است. عقیده بسیاری از متخصصین در حوزه ی آموزش و پرورش بر این است که آینده ی این حوزه به گونه ای خواهد بود که همه چیز بصورت شبکه بهم متصل خواهد بود. مردم می توانند از اینترنت برای ایجاد و به اشتراک گذاشتن دانسته ها، و نیز توسعه ی روش های نوین آموزش و یادگیری جهت ترغیب و انگیزش تخیل دانش آموزان در هر زمان و هر مکانی و با استفاده از هر دستگاهی استفاده کنند. ما می توانیم از طریق برقراری ارتباط بین دانش آموزان و مربیان و توانمند کردن آن ها، رشد اقتصادی را سرعت بخشیده و رفاه اجتماعی را در سراسر جهان افزایش دهیم. برای آن که یک نظام آموزشی جهانی در سرتاسر دنیا ایجاد کنیم، باید بتوانیم از طریق شبکه با یکدیگر کار کنیم.
وقتی به شبکه ای از شبکه ها متصلیم در واقع به یک منبع اطلاعاتی بی انتها دسترسی داریم. به علاوه اینترنت کاربران را قادر می سازد تا از نقش انفعالی خود به عنوان یک گیرنده ی صرف پیغام های منتقل شده از رسانه های متعارف خارج شده و به یک نقش فعال که توسط آن انتخاب می کنند چه اطلاعاتی را در چه زمانی و چگونه دریافت کند، تبدیل شوند. گیرنده ی حال حاضر اطلاعات حتی تصمیم می گیرد که آیا می خواهد اطلاعات را دریافت کند یا خیر.
ما در حال انتقال از یک سیستم ارتباط جمعی غیرسازماندهی شده به سمت الگویی هستیم که در آن کاربران بصورت فعالانه اطلاعات مورد نیاز خود را انتخاب می کنند.
دانش آموزان می توانند بدون محدودیت های فیزیکی و زمانی با یگدیگر در تعامل باشند. امروزه، می توانیم از اینترنت برای دسترسی به کتابخانه ها، دایره المعارف ها، نگارخانه های هنری، آرشیو اخبار و سایر منابع اطلاعاتی از هرجای دنیا، استفاده کنیم که این خود یک مزیت کلیدی برای آموزش و پرورش است. شبکه وب یک منبع خوب برای افزایش روند ایجاد دانش است.
دیدگاه خود را ثبت کنید