دانلود مقاله نقش فناوری ها و تکنولوژی در نظام آموزشی بافرمت ورد ودر 14 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله نقش فناوری ها و تکنولوژی در نظام آموزشی
چکیده
پیشرفتهای جهانی در فنآوری ارتباطات و اطلاعات سبب گسترش وسیع فرصتهای یادگیری و دسترسی به منابع تحصیلی و آموزش شده است و بهکارگیری فناوریهای نوین در مدارس در راستای بهبود فرایند یاددهی- یادگیری در حال گسترش است. لذا هدف از این مطالعه بررسی نقش فناوریها و تکنولوژی در نظام آموزشی هست. روش تحقیق در این مقاله روش تحلیلی – توصیفی مبتنی بر شواهد برگرفتهشده از منابع مختلف شامل مقالهها، پایاننامهها و مجلات مختلف درزمینهٔ موردنظر میباشد. در این پژوهش ابتدا به معنای تکنولوژی آموزشی اشاره شده ، سپس به بررسی تاریخچه پیدایش و توسعه تکنولوژی آموزشی در جهان و ایران پرداخته شده است . در ادامه مزایای استفاده از فناوری و تکنولوژی در تعلیم و تربیت و همینطور موانع گسترش و توسع آن بیان شده است . در نهایت طبق مروری که بر مقالات مختلف جمع آوری شده صورت گرفت مشخص شد که استفاده از تکنولوژی یکی از الزامات آموزش و پرورش در عصر حاضر به شمار می رود و تاثیرات آن بر افزایش کیفیت یادگیری، تقویت مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی و همینطور ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان بر کسی پوشیده نیست.
واژههای کلیدی: تکنولوژی، فنآوری، دانشآموز، آموزش، یادگیری
مقاله نقش فناوری ها و تکنولوژی در نظام آموزشی
مقدمه
در دنیای کنونی سرعت و شتاب تولید دانش آنچنان است که کشورهای درحالتوسعه باید برای رسیدن به توسعه و پیشرفت تلاش مضاعفی داشته باشند. اکنونکه گذار از قرن 21 را تجربه میکنیم نزدیک شدن به توسعهیافتگی مستلزم انطباق و هماهنگسازی الگوهای تغییردهنده جهانی بافرهنگ بومی است. کشورهای درحالتوسعه باید با استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی به ابداع روشهایی برای آموزش، یادگیری و فعالیت در جهان بپردازند. در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش مستند 1391، هدف عملیاتی 17، ارتقای کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تکیهبر استفاده هوشمندانه از فنآوریهای نوین است. امروزه از آموزشوپرورش انتظار میرود تا موجبات یادگیری فعال را فراهم آورد (نیاز آذری، 1384). برای محقق شدن چنین رویکردی بهناچار نیاز به تغییر رویه سابق است. شیوههای آموزش قدیم مسلماً پاسخگوی نیازهای آموزشی متغیر عصر جدید نیست.
نظریههای اخیر آموزش و تدریس بر این اصل استوار است که نباید فراگیر را در برابر مطلبها و مفهومها قرارداد، بلکه باید او را با مسئله و موقعیت روبهرو کرد تا خود به کشف رابطه بین مطلبها و حل مسئله برسد. بر این پایه، روشهای آموزشی باید گونهای طراحی شوند که فراگیر را به فعالیت وادارند تا سبب افزایش یادگیری و خودکارآمدی شود. در سالهای اخیر روشهای آموزش تغییرهای زیادی کردهاند. نتیجهی این تغییرها باید آموزش را تا حد امکان از حالت انفعالی خارج کرده و بهسوی آموزش فعال، همراه با درک عمیق جهت دهد. نظریههای جدید آموزش و تدریس باعث تغییر آموزش از معلم محوری به دانشآموز محوری شدهاند. (حیدری، 1389)
یکی از معیارهای کارایی نظام آموزشی، میزان پیشرفت تحصیلی فراگیران آن است. نظامهای آموزشی به دنبال بالا بردن کارایی و کیفیت خود هستند که در این زمینه توجه به پیشرفت تحصیلی اهمیت زیادی دارد. ازاینرو، یکی از مهمترین روشها برای افزایش پیشرفت تحصیلی را میتوان، آموزش مبتنی بر فنآوری آموزشی دانست (صفری، 1396).
مقاله نقش فناوری ها و تکنولوژی در نظام آموزشی
تکنولوژی در ایجاد انگیزه، عمق و وسعت دادن به یادگیری و پایدار ساختن آن و رفع خستگی و کسالت دانشآموزان و ایجاد مهارت ذهنی جهت پاسخگویی به پرسشها نقش مؤثری دارد (امیر تیموری،1387). کاستلز معتقد است، در عصری که اطلاعات همهوقت و همهجا در اختیار دانشآموز است مفهوم یادگیری تغییریافته است، در چنین عصری باید به دانشآموزان چگونه اندیشیدن را آموخت (دانش فر،1384).
استفاده از تکنولوژی آموزشی امروزه زینت و تشریفات نیست بلکه یک ضرورت اساسی در امر تعلیم و تربیت به شمار میرود زیربنای توسعه پایدار در هر جامعهای نظام تعلیم و تربیت آن است و مهمترین مقولهای که این مجموعه را از سایر نهادها تفکیک میکند گستره نیروی انسانی توانمند و باانگیزه است. امروز چه کسانی که به تعلیم و تربیت مشغول هستند و چه دانشآموزانی که از خدمات آنها بهره میبرند، سرمایههای بزرگی هستند که میتوانند زیربنای توسعه را فراهم سازند.
عصر امروز عصر دانایی محوری و انفجار دانش و اطلاعات است و ما با برخورداری از یک آرمان متعالی و مکتب الهی که تربیت، آموزش و یادگیری را یک واجب شرعی میداند، میتوانیم برای رسیدن به این اهداف بلند استفاده کنیم، برای اینکه فرهنگ خود را رشد داده و تجلی آن را در نظام تعلیم و تربیت ببینیم باید از تکنولوژی آموزشی استفاده کنیم در غیر این صورت باید منتظر ایستایی باشیم، ی کی دیگر از دلایل لزوم استفاده از تکنولوژی در آموزش، ناکارآمدی روشهای سنتی است (سعادتی و همکاران، 1394).
هدف پژوهش
در این پژوهش هدف بررسی نقش فناوریها و تکنولوژی در نظام آموزشی است.
سؤال پژوهش
با توجه به هدف پژوهش این سؤال مطرح است که آیا فنآوری و تکنولوژی در نظام آموزشی نقش و تأثیری دارد؟
روش پژوهش
در این پژوهش از روش تحلیلی – توصیفی استفادهشده است.
ابزار و شیوه جمعآوری اطلاعات
در پژوهش حاضر اطلاعات از طریق ابزار و منابع کتابخانهای، مجلات و سایتهای معتبر جمعآوریشده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید