استراتژی توسعه بازار یک برنامه استراتژیک کوچک است که برای کمک به شرکت ها به منظور معرفی و انتقال محصولات جدید به بازار، افزایش سهم موجود خود در بازار و یا گسترش استفاده از محصولات فعلی خود برای انجام کارهای جدید طراحی شده است. استراتژی توسعه بازار مستلزم گسترش بازار بالقوه از طریق کاربران جدید یا استفاده های جدید است. کاربران جدید می توانند به عنوان بخش های جغرافیایی جدید، بخش های جمعیتی جدید، بخش های جدید سازمانی یا بخش های روانشناسی جدید تعریف شود.
کلیدی ترین مبحث در موضوع توسعه بازار، شناخت عملکرد فعلی ما در مقابل آنچه می خواهیم عملکرد آینده ما باشد، می باشد. توسعه بازار، استفاده از محصول یا خدمتی که موجود است برای جذب بازاری جدید است، در حالی که نفوذ در بازار، تلاش برای کاوش عمیق تر در یک بازار موجود است.
روش های ایده آل یک استراتژی توسعه بازار برای هر تجارت متفاوت است، بنابراین باید در مورد این نوع استراتژی به گونه ای فکر کنید که متناسب با عملکرد و نوع محصول یا خدمات شما باشد. در اینجا دو مثال برای بررسی وجود دارد:
کشف کاربردهای جدید برای محصول، شما را قادر می سازد تا به مشتریان جدید تبلیغ کرده و بازارهای جدید را گسترش دهید. انسان ها موجوداتی کنجکاو هستند که در خلاق بودن و بداهه نوازی با ابزارهایی برای انجام کار فوق العاده هستند، بنابراین به این نحوه که فکر می کنید محصول شما در حال استفاده است، ممکن است کاملاً صحیح نباشد. نظرسنجی و مصاحبه با مشتریان و تیم شما می تواند روش های خلاقانه ای را نشان دهد که مردم از محصول شما برای حل مشکلات خود استفاده می کنند. به نوبه خود، این می تواند ایده های تازه ای در مورد نحوه بازاریابی، ارائه دهد.
اگر محصول شما از یک منطقه کوچک شروع شده است، گسترش به مناطق جدید ملی یا بین المللی ممکن است مرحله بعدی توسعه بازار شما باشد.
اگر شناسایی و توسعه بخش های جدید بازار الویت شماست، باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشید:
از آنجا که استراتژی نفوذ در بازار کمترین خطر را دارد، بیشتر شرکت ها از اینجا شروع می کنند و سعی می کنند بدون ریسک ذاتی و ورود به بازارهای جدید، راه هایی برای رشد پیدا کنند. به عنوان مثال، قبل از اجرای استراتژی توسعه بازار، ممکن است بخواهید:
رقابت شدید است، مهم نیست که در کدام شغل فعالیت می کنید. یافتن راه هایی برای تمایز خود از سایر شرکت ها در فضای شما – از جمله ارائه پشتیبانی بهتر، قیمت گذاری رقابتی تر یا ویژگی های اضافی که مورد تقاضا بوده و توسط رقبای شما ارائه نمی شود، می تواند مشتریان را ترغیب کند تا روی محصول شما سرمایه گذاری کنند.
آزمایش های رایگان، بازاریابی محتوا هدفمند، تبلیغات و آزمایش استراتژی های قیمت گذاری می تواند بخش مفیدی از استراتژی توسعه بازاریابی شما باشد، زیرا آنها می توانند کاربران موجود در بازار شما را به مشتری تبدیل کنند.
نفوذ بازار یک استراتژی عالی برای شروع است، اما تنها می تواند وضعیت فعلی شما را به خودی خود سوق دهد. در بعضی مواقع برای ادامه رشد مداوم ممکن است شما نیاز به در نظر گرفتن یک استراتژی پاداش بالاتر داشته باشید. این جایی است که توسعه بازار به عنوان یک استراتژی سودمند مطرح می شود.
اسلک زندگی را به عنوان یک ابزار داخلی شرکت آغاز کرد. بخشی از استراتژی توسعه بازار Slack شامل وسواس در مورد رفتار کاربر برای افزایش استفاده از آن و رشد درآمد حاصل از محصول موجود است. همانطور که تکامل یافته اند، Slack توانست نحوه استفاده مشتریان از این ابزار را حس کند. این به آنها امکان می دهد ارزش نرم افزار خود را بهتر بیان کنند.
این تمایز در بازار، آنها را از سایر محصولات با ویژگی های بسیار مشابه جدا کرده است. دیگر ابزار آنها فقط یک سکوی پیام رسانی گروهی دیگر نبود، این برای مشاغلی بود که می خواهند با “۷۵٪ ایمیل کمتر” ، “مدیریت دانش صفر تلاش” و ارتباطات تیمی که “هر لحظه قابل جستجو و در دسترس هستند، ساده و صرفه جویی کنند.
Slack با گوش دادن به آنچه مشتریانشان می خواهند، توانسته است تغییرات جزئی را در برنامه خود ایجاد کند تا کاربران جدیدی را در بازارهای جدید جذب کند. هم اکنون نیز با بسیاری از محصولات محبوب SaaS مانند Dropbox ، Zendesk و Zapier یکپارچه شده است تا از رشد مداوم و پذیرش کاربر اطمینان حاصل شود.
مانند Slack، فیس بوک به عنوان ابزاری کوچک و بومی سازی شده آغاز شد. این دانشجویان را قادر می سازد تا عکس های سر را مقایسه کنند و انتخاب کنند چه کسی جذاب است یا نه. با تبدیل شدن این نرم افزار به فیسبوکی که امروزه می شناسیم، دستیابی کاربران جدید و بازارها به منظور گسترش، اهمیت بیشتری پیدا کرد.
به عنوان ابزاری که استفاده از آن برای هر کسی رایگان است، برای تیم فیسبوک مهم بود که تمرکز جدی روی رفتار کاربر داشته باشد. با نگه داشتن هرچه بیشتر افراد در برنامه تا آنجا که ممکن است، می توانند درآمد بیشتری را از طریق تبلیغات به این کاربران هدایت کنند.
با تمرکز اصلی در مورد چگونگی استفاده مردم از برنامه و کارهایی که سعی می کنند در حین انجام آن انجام دهند ، فیس بوک می تواند دائماً استراتژی های جدید بازار را برای رشد اقتصادی، همه در محصول اصلی خود توسعه دهد.
Uber، طی دهه گذشته از طریق ترکیبی منحصر به فرد از استراتژی متنوع سازی (یعنی تحویل غذا ، دوچرخه ، اسکوتر و غیره) ، استراتژی توسعه بازار (یعنی به اشتراک گذاری سوارکاری ، ارتقاء لوکس و غیره) ، رشد چشمگیری داشته است. و استراتژی توسعه محصول در سال ۲۰۰۹ توسعه یافته و ابتدا در سال ۲۰۱۰ به یک بازار کوچک سان فرانسیسکو معرفی شد، استراتژی تهاجمی توسعه بازار Uber تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۷۰۰ شهر در سراسر جهان رسیده است. مطلع بودن از هزینه جذب مشتری نیز یکی از المان هایی بود که کمک شایانی به uber در این مسیر داشته است.
همانطور که گفته شد، مدیر توسعه بازار نقشی اساسی در ایجاد تغییر و تحولات آینده کسبوکار شرکتها بازی می کند. در ادامه به طور خلاصه به شرح وظایف کلیدی یک مدیر توسعه بازار می پردازیم که شامل موارد زیر می شوند:
ایجاد یک استراتژی توسعه بازار برای هر کسب و کاری حیاتی است. بدون داشتن استراتژی توسعه بازار تلاش های شما برای جذب مشتریان از اثر گذاری کمتری برخوردار است. استراتژی شما باید به گونه ای باشد که نیاز های مشتریان را به خوبی پوشش بدهد و در عین حال باعث ایجاد روابط بلند مدت بین شما و مشتریان بشود. برای تحقق این امر باید استراتژی های خود را انعطاف پذیر طراحی کنیم بطوری که بتواند به تغییرات نیاز مشتری و تقاضای او به خوبی پاسخ دهد. در ابتدا باید نقاط قوت و ضعف خود را درک کنیم و پس از آن به توسعه استراتژی ها پرداخت و همچنین مشکلات و چالش های استراتژی بیان شوند.
یک مدیر بازاریابی در صورتی می تواند در کار خود موفق باشد که بازار مورد نظر را به درستی مطالعه کند و بشناسد. شناخت بازار یکی از اصول مهم موفقیت هر مدیر توسعه بازاری است ولی همه چیز نیست، زیرا مواردی ممکن است پیش بیاید که می تواند تهدید آمیز باشد و منجر به تجربه ناکامی و ناامیدی گردد. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
فهرست:
ارزیابی اندازه بازار
ارزیابی وسعت و اندازه بازار
منابع ارزیابی اندازه بازار
تصمیم گیری در ارزیابی اندازه بازار
تحلیل رقبا
تحلیل مشتریان
گروه های کانونی
نظرات مشتریان
تحلیل قیمت
آشنایی با استراتژی توسعه بازار برای کسب و کار
نقش خرید فرانشیز در استراتژی توسعه بازار
استفاده از کانالهای جایگزین
توسعه محصول
ویژگی های توسعه محصول
استراتژی متنوع سازی
تنوع غیرمرتبط یا غیرهمگن
تنوع همگن یا مرتبط
استراتژی ادغام و تملک
پیش بینی و چگونه این استراتژی به رشد و توسعه بازار یک کسب و کار کمک میکند؟
استراتژی تقسیمبندی بازار
مشارکت و شبکههای ارتباطی
تحلیل فروش
تجزیه و تحلیل فروش چیست؟
شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)
کارکرد تجزیه و تحلیل فروش
۹ نوع روش تجزیه و تحلیل فروش.
تجزیه و تحلیل روند فروش
تجزیه و تحلیل فروش پیش بینی کننده
تجزیه و تحلیل خط لوله
تجزیه و تحلیل فروش محصولات
تجزیه و تحلیل اثربخشی فروش
تجزیه و تحلیل تشخیصی
تجزیه و تحلیل تجویزی
تحقیقات بازاریابی
داده های فروش: نحوه تجزیه و تحلیل داده های فروش و نمونه صفحه گسترده Excel
داده های فروش چیست؟
معیارهای اصلی فروش
مزایای تجزیه و تحلیل فروش
۵ نوع روش ها و تکنیک های تحلیل فروش
تجزیه و تحلیل گزارش فروش
۴٫۲ تجزیه و تحلیل منظم شاخص ها
تجزیه و تحلیل منظم شاخص ها
تجزیه و تحلیل مقایسه ای شاخص ها
ابزارهایی که برای تجزیه و تحلیل فروش توصیه می شود
۹روش آزمایش شده و تجزیه و تحلیل فروش که می تواند به شما در ایجاد درآمد بیشتر کمک کند
تعیین جهت برنامه بازاریابی
گزینه هایی برای جهت گیری برنامه بازاریابی
شش رویکرد برای رشد
نفوذ در بازار
توسعه بازار
توسعه محصول
تنوع بخشیدن
مزایا و معایب تنوع
رشد همیشه ممکن نیست
استراتژی های عدم رشد
تعیین اهداف برنامه بازاریابی
کلیدهای اهداف موثر
سه نوع هدف در برنامه های بازاریابی
اهداف بازاریابی
اهداف مالی
پاسخ به ذینفعان
اهداف اجتماعی
علت بازاریابی مرتبط
برنامه ریزی پشتیبانی بازاریابی
بازاریابی داخلی
اهداف پشتیبانی بازاریابی داخلی
اهداف خدمات مشتری
شکل دادن به ترکیب بازاریابی
شکل دادن به ترکیب بازاریابی
استراتژی محصول
طراحی یک سرویس
ویژگی ها و مزایا
سفارشی سازی انبوه
نمونه نیازها ، ویژگی ها و مزایا
توسعه محصول
استراتژی محصول و فرآیند توسعه محصول
چرخه عمر محصول
تقسیم بازار بر اساس متغیرهای جغرافیایی:
تقسیم بازار بر اساس عوامل روان شناختی:
وضعیت وفاداری
پنچ معیار اصلی قابل استفاده در طبقه بندی اهداف:
استراتژی های مختلف انتخاب بازار هدف
عوامل موثر در انتخاب استراتژی بازاریابی
استراتژی قیمتگذاری
اهمیت قیمتگذاری:
طرحهای قیمتگذاری:
عوامل مؤثر در قیمتگذاری
نکات قابلتوجه در قیمتگذاری-شرایط لازم برای محصول باقیمت گران
شرایط لازم برای محصول باقیمت ارزان
استراتژیهای قیمتگذاری
استراتژی قیمتگذاری رخنهای/دسته ای/دوتعرفه ای
قیمتگذاری افزون بر هزینه
قیمتگذاری به روش نقطه سربهسر
قیمتگذاری بر اساس ادراک از ارزش
قیمتگذاری پایین
قیمتگذاری بر اساس نرخ جاری
قیمتگذاری مناقصهای
سهم هزینه ای اجزء در قیمت گذاری محصولات لبنی
عوامل تاثیر گذاردر محصولات لبنی شامل اجزاء ذیل است:
روش قیمت گذاری در محصولات لبنی
برنامه بازاریابی شرکت کاله
کاله در یک نگاه
تمرکز
اهداف
فرهنگ
سهم بازار
محصولات
تحلیل مشتری
سرانه مصرف لبنیات در ایران
انواع مشتری
ارزشهای محرک
پروسه تصمیم گیری
تجزیه و تحلیل رقبا
موقعیت در بازار
توانایی ها، ضعف ها و سهم بازار
همکاران
عاملین پخش، نمایندگی ها و….
تجزیه و تحلیل موقعیت
عملکرد بازاریابی موجود میتونه ادامه داشته باشد
تجزیه و تحلیل SWOT
اهداف بازاریابی
موقعیت یابی :
آمیخته بازاریابی : محصولات
آمیخته بازاریابی : قیمت گذاری
آمیخته بازاریابی : توزیع
آمیخته بازاریابی :ترویج
فعالیت ها و مسئولیت های بازاریابی
استراتژی بازاریابی کوکاکولا چیست؟.
تقسیم بندی، هدفگذاری و موقعیت یابی کوکاکولا
ماموریت:
چشم انداز
مزیت رقابتی در استراتژی بازاریابی کوکاکولا
ماتریس BCG در استراتژی بازاریابی کوکاکولا
استراتژی توزیع در استراتژی بازاریابی کوکاکولا
ارزش برند در استراتژی بازاریابی کوکاکولا
تجزیه و تحلیل رقابتی در استراتژی بازاریابی کوکاکولا
تحلیل بازار در استراتژی بازاریابی کوکاکولا
سیستم پخش شرکت کوکاکولا چگونه اداره می شود؟
محصولات، استراتژی ها و شیوه های کوکاکولا
استراتژِ ی های کوکاکولا
بهترین شیوه های استفاده شده توسط Coca-Cola
شکاف در توصیه ها و پیشنهادات فعلی
بررسی محصول جدید برند میهن به نام بستنی بیسکواستار از منظر بازاریابی / مشتری یابی با تردید
ورود محصولات خنک در فصل تابستان
طراحی کپی شده
انتخاب استراتژی رقابتی
علاقه به استفاده از اسامی لاتین
بستنی ای مناسب زمستان
هدف ذائقه سنجی
نقش مهم زمان ارائه به بازار
رویکرد نو برای محصول نو.
کیفیت، مهم ترین مزیت رقابتی
عکاسی با سه محصول
بازاری که دنبال تنوع است
تولید محصولات میان رده
ارزیابی کمپین میهن “هم میهن، آسمانت آبی”
بهتر کردن شرایط زندگی
جایگاهیابی مجدد محصول
اداره کردن ارزش ادراکشده مشتری
ارائه محصول سالم و کمک به سلامتی
استراتژی های بازاریابی محصول جدید اکتیو و کمپین این محصول در برج میلاد / هیاهو برای ورود برند قهرمان
طرحی با خروجی موفق
بازار هدفی برای سطح اجتماعی بالای جامعه
شبکه توزیع گسترده
حضور سیروان خسروی در مراسم رونمایی محصول
دقت نظر در انتخاب سفیربرند
مشتریانی که تنها برای جایزه عکس میگیرند!
اثبات مزیت رقابتی پس از تجربه محصول
اثبات مزیت رقابتی پس از تجربه محصول
مخاطبان، مکان و زمان درست
سفیر مشترک با برند رقیب آغاز راه دنبالهرو شدن
شبکههای اجتماعی مؤثرترین ابزار بازاریابی
مطلعه موردی -استراتژی رشد استارباکس
ابتکارات دیجیتالی
استراتژی های رشد
استراتژی های رشد
بالابردن تجربه قهوه
. ایجاد مناسبت های جدید مشتری
رانندگی در خانه قهوه اشتراک گذاری و مناسبت ها
ساختمان Teavana
تمدید تعامل دیجیتالی
ایجاد مشارکت های جدید
ماتریس آنسوف در استارباکس (استراتژی رشد استارباکس)
ماتریس آنسوف در استارباکس (استراتژی رشد استارباکس)
ماتریس آنسوف در استارباکس (استراتژی رشد استارباکس)
ستراتژی های توسعه بازار استارباکس
استراتژی های تنوع استارباکس
استراتژی بازاریابی مقاله تحقیقاتی فولکس واگن-مزیت رقابتی پایدار فولکس واگن
استراتژی بازاریابی مقاله تحقیقاتی فولکس واگن
استراتژی های رشد فولکس واگن
استراتژی نفوذ در بازار
استراتژی توسعه بازار
استراتژی توسعه محصول
دیدگاه خود را ثبت کنید