دانلود مقاله رشته تعمیر موتور و برق خودرو کاردانش با فرمت ورد ودر 12 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن مقاله
رشته تعمیر موتور و برق خودرو کاردانش
یکی از پرطرفدارترین رشتههای کاردانش، رشته «تعمیر موتور و برق خودرو» هست. این رشته در زمینه صنعت از گروه مکانیک قرار داره. اگه شما هم جزو افرادی هستین که همیشه دنبال تکنولوژی های جدید و به روز ترین سیستم های ماشینین و از کارهای فنی و تعمیر کردن و دست به آچار بودن لذت میبرین رشته تعمیر موتور و برق خودرو خیلی براتون مناسبه. در ادامه میخوایم این رشته جذاب رو بیشتر معرفی کنیم پس این مقاله رو از دست ندین
!!
اهمیت و مزیت ویژه رشته تعمیر موتور و برق خودرو چیه؟
روز به روز انواع خودروهای متنوع داره تو کشورمون زیاد میشه. خودروهایی که هر روز تغییراتی روشون انجام میشه و امکانات رفاهی و ایمنی جدیدی بهشون اضافه میشه. با زیاد شدن تعداد این خودروها، مساله تعمیر و نگهداری از آنها اهمیت زیادی پیدا میکنه و در نتیجه نیاز کشور به تعمیرکاران و متخصصان خودرو زیاد میشه. به همین دلیل بازار کار رشته هایی مثل تعمیر موتور و برق خودرو خیلی داغتر از قبل شده. مزیت خیلی مهم و ویژه ای که این رشته داره اینه که هنرجو بعد از این که در این رشته تحصیل کرد و مهارت های خاص اون رو یاد گرفت علاوه بر این که میتونه شغل خوبی دست و پا کنه، میتونه از این علم و مهارت هاش برای نیازهای خودش هم استفاده کنه و چنانچه برای خودروش مشکلی به وجود اومد به تعمیر اون بپردازه
آشنایی با برخی اجزای مدار الکترونیکی خودرو
در مدارهای الکترونیکی خودرو قطعات متنوعی به کار میره که از جمله اونها میشه مقاومت، خازن، سیم پیچ (سلف) باتری، دیود، ترانزیستور و آی سی رو نام برد. در ادامه کاربرد عمومی تعدادی از آنها رو توضیح میدیم.
مقاومت الکتریکی
قطعه ایه که در مقابل عبور جریان از خودش ایستادگی نشون میده. مثلا سیم آهنی نسبت به سیم مسی (در صورت داشتن طول و قطر مساوی) در مقابل جریان الکتریکی ایستادگی بیشتری نشون میده. واحد مقاومت الکتریکی اهم هست و با Rنشون میدن. مقاومت ها رو از نظر مقدار اهمی میشه به دو دسته ی ثابت و متغیر دسته بندی کرد. مقدار مقاومت ثابت تابع حرارت، نور و میدان مغناطیسی یا سایر عوامل فیزیکی نیست. اما مقدار مقاومت متغیر رو میشه با تغییر مکان یک اهرم یا با تغییر نور، حرارات، ولتاژ و غیره تغییر داد. به این نوع مقاومت اصطلاحا پتانسیومتر میگن و از اونها به عنوان حسگر یا سنسور استفاده میکنن
خازن
وسیله ایه که میتونه انرژی الکتریکی رو در خودش ذخیره کنه. ساختمان داخلی خازن از دو صفحه ی هادی، که بین آنها عایقی قرار داره تشکیل میشه. به صفحات هادی خازن جوشن هم میگن. یکی از کاربرهای خازن ذخیره انرژی هست که این انرژی به صورت بارهای الکتریکیست. وقتی که در خازن بار الکتریکی ذخیره میشه بین دو جوشن خازن یک اختلاف پتانسیل الکتریکی به وجود میاد و خارن میتونه مشابه باتری عمل کنه. میزان توانایی ذخیره ی بار الکتریکی رو در خازن ظرفیت خازن میگن و با نماد C نشون میدن. هر چه ظرفیت خازن بیشتر باشه توانایی ذخیره ی بار الکتریکی در آن بیشتر هست و هر چه بار الکتریکی ذخیره شده بیشتر باشه انرژی ذخیره شده در خازن بیشتر هست. واحد ظرفیت خازن فاراد هست و با نماد Fنشون میدن.
سلف یا سیم پیچ
با پیچوندن چند حلقه سیم روی بدنه مداد، خودکار، قرقره یک سیم پیچ یا سلف به وجود میاد. سیم پیچ ها میتونن بدون هسته یا با هسته باشن. جنس هسته سیم پیچ معمولا از فلزهای آهنی یا فریت (ترکیب مخصوص آهن) هست. سلف انرژی الکتریکی رو به صورت میدان مغناطیسی در خودش ذخیره میکنه. یک سلف معمولا از سه قسمت سیم پیچ با تعدادی دور سیم مسی، قرقره که سیم روش پیچیده میشه و هسته که در مرکز قرقره قرار میگیره تشکیل شده.
دیود
یک سوئیچ الکترونیکی است یک سوساز با ولتاژ آس (AC) که در حد گسترده ای در مدارهای الکترونیکی و مخابراتی به کار میره. در خودرو از دیود، که یک سوساز سه فازه در خروجی آلترناتور (دینام) قرار میگیره استفاده میکنن. دیودها در انواع دیودهای قدرت، سیگنال، نورانی(نور دهنده)، فتو دیود، پل، مجموعه ای متمرکز و غیره ساخته میشن.
دیدگاه خود را ثبت کنید