دانلود پاورپوینت حافظه و یادگیری با فرمت ppt ودر 31 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت
یادگیری و آموزش
یادگیری
فرایند تغییر و اصلاح کم و بیش دایمی در فرد در نتیجه ی فعالیت یا از طریق مشاهده.
فرایند یادگیری به طور مستقیم قابل مشاهده نیست و تنها راه استنباط اینکه فرد مهارت جدیدی را کسب کرده، مقایسه رفتار او را قبل و بعد از یادگیری است.
آموزش
فرایند اکتساب یا بهبود مهارت های مورد نیاز برای انجام دادن یک عمل یا وظیفه ی شغلی.
فرایند آموزش، موجب وقوع تجربه های یادگیری می شود و بدین ترتیب، یادگیرندگان می توانند وظایف خود را در زمان حال و آینده ، با کارایی و اثربخشی بیشتری انجام دهند.
اشکال مختلف یادگیری
یادگیری اتفاقی
در نتیجه برخورد و تعامل با محیط خارج و کسب تجربیات روزانه.
تغییرات اجتماعی، اقتصادی و صنعتی جوامع.
جریان پذیرش از طرف یادگیرنده
تئوری های یادگیری
آزمایش و خطا
ایجاد ارتباط بین محرک و پاسخ طی یک جریان
آزمایش و خطا
قانون اثر: اعمال ناشی از شرایط خاصی که شخص از آنها گریزان یا در فکر رسیدن به آنها یا حفظ آنها است، به صورت عادت درآمده و تثبیت می شوند.
انعکاس شرطی
یادگیرنده در آن غیر فعال است.
محرک شرطی و غیر شرطی- انعکاس شرطی و غیر شرطی
نوعی یادگیری است که پایه و اساس آن را حالات عاطفی تشکیل می دهند.
عکس العمل ارادی یا فعال
بر پایه ی تاثیر تشویق و تنبیه قرار دارد.
تمام یادگیری انسان را توسط این تئوری می توان بیان کرد.
هسته مرکزی تئوری
تقویت مثبت
تقویت منفی
تنبیه
گشتالت
به معنی صورت، ترکیب، شکل و قالب.
گشتالت(ادامه)
چهار قانون تشکیل دهنده اصل معنی آفرینی
”شباهت- مجاورت- پیوستن- مداومت“
یادگیری مکاشفه ای
حل یکباره و ناگهانی مساله
برش: حل به ظاهر مکاشفه ای وابسطه به آشنایی کامل با خطوط اصلی آن مساله در گذشته است.
هارلو: یادگیری مکاشفه ای وابسطه به یادگیری آزمایش و خطا به نظر می رسد.
یادگیری درجه بندی شده
هشت فرایند عمده ذهنی
یادگیری با علامت
یادگیری با محرک و بازتاب
یادگیری با زنجیره لفظی
یادگیری عضلانی
یادگیری تمیز دادن اختلافات
یادگیری تصورات کلی
یادگیری قاعده
حل مسائل
تقویت درونی حاصل از هر مرحله موجب افزایش احتمال تکرار آن کار می شود.
یادگیری اطلاعات شناختی
تجزیه و تحلیل اطلاعات کلامی
استخراج معنی کلی از اطلاعات مورد مطالعه
اهمیت معلومات موجود
مطالب جدید مورد یادگیری در ارتباط با معلومات موجود تعبیر و تفسیر می شوند.
یادگیری معنی دار
یادگیرنده باید در ساختمان شناختی خود، مفاهیم مرتبطی داشته باشد که معنی جدید را با آنها پیوند دهد.
یادگیری حفظی
تعاریف، مفاهیم و قضایا بدون توجه به معانی کلمات حفظ می شوند.
برای حفظ مطلب تمرین و تکرار و دوره کردن لازم است.
در صورت فراموش شدن، بازسازی آنها توسط سایر مطالب موجود در حافظه دراز مدت غیرممکن است.
عوامل موثر در میل به یادگیری
هوش
شخصیت
انگیزه
جریانی که فعالیت های فرد را برای رفع یک نیاز رهبری می کنند.
نیاز به انگیزش
تفاوت ها در دستیابی به انگیزه
خودنگری
تصوری که شخص درنتیجه عکس العمل متقابل با افراد دیگر از خود دارد.
خودپنداری: استنباط از تصور دیگران- خود دلخواهی- خودارزشی
دیدگاه خود را ثبت کنید