دانلود پاورپوینت آشنایی با شش سیگما با فرمت pptودر102اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت
شش سيگما چيست؟
•يک فلسفه درهر کاري که انجام مي دهيد کمتر اشتباه کنيد
•يک اندازه گيري آماري براي تعيين توان محصول فرايندهاو خدمات از ابزار اندازه گيري استفاده کنيد
•یک مجموعه ابزار مجموعه ای از کلیه ابزارهای آماری
•يك شاخص يک سيستم اندازه گيري
•يک استراتژي تجاريکيفيت بالا هزينه ها را کاهش ميدهد
براي درک شش سيگما به کمي آشنايي با اصطلاحات آماري نياز است
شش سيگما يک شاخص است
MMeasure
EEverything
TThat
RResults
IIn
CCustomer
SSatisfaction
هر آنچه که به رضايت مشتري منتج ميشود را اندازه گيري کنيد
“اگر مجبور شوم که با تعداد کمي کلمه حرفم را به گوش مديريت برسانم ، خواهم گفت که همه چيز با کاهش واريانس انجام مي شود.”
W. Edwards Deming
واريانس: صداي فرايند
DMAIC انتخاب پروژه
•پروژه ها با احتمال زياد موفقيت بيشتري دارنداگر...
–مسئله اصلی سازمان باشد
–فرايند مربوط به مسئله به وضوح تعريف شده باشد (بتوانيد نقطه شروع و ختم آن را تشخيص دهيد)
–بر فرايند مربوط به مسئله تسلط داشته باشيد
–بتوانيد مشتريان داخلي و خارجي که نتايج اين فرايند را دريافت کرده و استفاده مي کنند راشناسايي کنيد
•مي دانيد يا مي توانيد بفهميد که مشتريان چطور محصول را به کار مي گيرند
•مشتري ازمحصول چه مي خواهد و چه پارامترهايی از محصول برای او مهم هست.
DMAI²C معيار انتخاب پروژه
–بتوانيد پارامترهایمهم برای محصول را اندازه گيری کنيد
–بتوانيد به وضوح ايرادات ودفعات تکرار آنها را تشخيص دهيد
–بتوا نيد نشان دهيد که چطور بهبود در عملکرد مالي تاثير دارد
–در اين پروژه پشتيباني هاي لازم سازماني وجود داشته باشد
•صاحب فرايند شناسائي و مشخص شده باشد
•مديران ارشد مراقب اين کار باشند و بخواهند که پروژه انجام شود
•اختصاص زمان و منابع کافي توسط مديران ارشد انجام شود
در ابتدای کار پروژه های بزرگ و پيچيده تعریف نکنید
شناسايي افراد کليدي
•
•براي انجام يک پروژه موفق به شش نقش اصلي نياز داريم
–رهبر يا مدير ارشد
–Champion
–کمربند سياه ارشد/کمربند سياه
–کمربند سبزها
–کارشناسان مالی CFO
–اعضاي تيم
–
مروري بر مرحله تعريف مساله
• شما بايد سه فعاليت زير را در طول مرحله تعريف انجام دهيد
.1انتخاب پروژه و تهيه پيش نويس منشور
.2تعريف فرايند و تجزيه و تحليل پايه اي SIPOC
.3جمع آوري صدای مشتری و درک آنچه که مشتري مي خواهد وتهیه پارامترهای مهمی که در طول پروژه باید اندازه گیری شوند CTQ
اهميت منشور پروژه
•منشور پروژه تيم: يک سند نوشته شده است که به عنوان توافق نامه کاري بين مديريت و اعضاي تيم به کار مي رود
اجزاي منشور پروژه
–شرح پروژه
–محدوده پروژه
–معيارها و اهداف (شاخص ها)
–سود مورد انتظار
–اعضاي تيم
–پشتيباني هاي لازم
–خروجي هاي فرايند شما چيست؟ مشتري اين خروجي ها چه كساني هستند؟
–آيا مشتريان ويژه اي هستند كه نيازهاي آنها براي سازمان مهم تر باشد؟
صداي مشتري چيست؟
•كلمه صداي مشتري (VOC)براي توضيح دادن نيازهاي مشتري و تصوري که مشتري از محصول يا خدمت به كار مي رود
•شنيدن صدای مشتری (داخلی و خارجی) اهميت دارد زيرا بدون توجه به آن به اهداف پروژه نخواهيم رسید
سيستم هاي اساسي صداي مشتري
•2- سيستم هاي كنشي
– شما مجبوريد براي جمع آوري اطلاعات مشتري تلاش كنيد
•1- سيستم هاي واكنشي
–اطلاعات در مورد اينكه آيا كاري را انجام دهيد يا خير به شما بازخور مي شود
مشخصاتCTQ چيست؟
•نيازمندي هاي خروجي فرايند و معيارهاي اندازه گيري فرايندهاي بحرانيCTQs ناميده مي شود
• CTQsبايد از الزامات کيفی ،خواسته هاي مشتري، اولويتهای مديريت ارشد و قوانين و مقررات استخراج شود
یک مشخصهCTQ مفید دارای ویژگی های زیر است:
از دید مشتری از کیفیت، حیاتی است.
می تواند اندازه گیری شود.
چند مثال از CTQs:
تحويل بموقع
صحت گزارشات مواد
زمان تعمير
زمان انجام کار يا گردش نامه
دیدگاه خود را ثبت کنید