دانلود پاورپوینت ایمنی ساختمان با فرمت pptو در 354 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت ایمنی ساختمان
ایمنی
ایمنی عبارت است از میزان درجه دور بودن از خطر، واژه (Hazard) كه در تعریف علمی ایمنی آمده است، در واقع شرایطی است كه دارای پتانسیل رساندن آسیب به كاركنان، تجهیزات و ساختمانها، از بین بردن مواد یا كاهش كارایی در اجرای یك وظیفه از پیش تعیین شده میباشد.
هنگامی كه (Hazard) وجود دارد امكان وقوع اثرات منفی یادشده وجود خواهد داشت.
كلمه (Danger) گویای قرار گرفتن در معرض یك (Hazard) است، به این ترتیب ایمنی متضاد (Danger) بوده است، و در صدد حذف خطرات بالفعل موجود در محیط كار میباشد.
ایمنی به طور صددرصد وجود ندارد و عملا هم هیچگاه حاصل نخواهد شد از اینروست كه گفته میشود ایمنی حفاظت نسبی در برابر خطرات است.
پاورپوینت ایمنی ساختمان
منظور از ایمن و غیرایمن چیست؟
یك مكان، یك كار معین و یا یك دستگاه زمانی ایمن انگاشته میشود كه احتمال خطر مرگ، مجروح شدن و یا ابتلا به بیماری برای كسانیكه در آنجا بوده یا با آن دستگاه كارمیكنند در حد قابل قبول پایین باشد. به طور كلی، میتوان چنین گفت كه میزان خطر قابل قبول با پایین آمدن سطح ایمنی، افزایش سطح ایمنی كاهش مییابد. در واقع بهداشت حرفهای بیماریها را كاهش میدهد و ایمنی صنعتی به كاهش تمام خطرات میپردازد.
مزایای توجه به رعایت اصول ایمنی و بهداشت حرفهای
مزایای توجه به رعایت اصول ایمنی و بهداشت حرفهای به شرح زیر است:
- برای كارگر:
1- افزایش روحیه ۲- كاهش فشار كار ۳- كاهش جراحات و صدمات
۴- كاهش حوادث ۵- افزایش راحتی ۶- افزایش حفظ رفاه و سلامتی
۷- افزایش سطح بهداشت كار
- برای كارفرما:
۱- كاهش حوادث ۲- افزایش كیفیت محصول ۳- افزایش كارایی كاركنان
۴- كاهش خطاها ۵- كاهش مخارج درمانی كارگران ۶- استفاده بهتر از نیروی انسانی ۷- كاهش مخارج تولید.
حفاظت و ایمنی:
- وظیفه مدیریت در امر حفاظت و ایمنی در محیط كار چیست؟
لازم است مدیران و كارفرمایان به اهمیت و ارزش حفاظت صنعتی پی ببرند. باید از زیانهای مادی ناشی از حوادث صنعتی (اعم از مستقیم و غیرمستقیم) آگاهی داشته باشند مضافاً از همه مهمتر به ارزش و منزلت عامل انسانی و سلامت او توجه كند. لازم است مدیریت بر تمام كاركنان و محیط كار تأثیر داشته باشد و عوامل ایمنی محیط را كه در كم كردن حوادث مؤثرند به نحو مطلوب بشناسند و كوشش و توان خود را در حفظ و سلامت كاركنان و ماشینآلات به نحو مطلوب مصرف كند.
ایمنی محیط كار:
ایمنی شرایطی است كه منابع انسانی را از عوامل مضری كه میتوان سلامتی آنان را به خطر اندازد، مصون میدارد مسئولیت عمده ایمنسازی محیط كار به عهده مدیران سطوح بالای سازمان به ویژه مدیران پرسنلی است. البته اهمیت همكاری كلیه كاركنان را در محیط امن نمیتوان نادیده گرفت.
به عبارت دیگر ایمنی كار عبارت است از: فراهم آوردن موجباتی كه از بیماریها و حوادث ناشی از كارهای صنعتی جلوگیری میكند. یعنی هرچه تعداد حوادث ناشی از كار كمتر باشد میتوان گفت كه ایمنی بیشتری در محیط كار وجود دارد.
وظايف ILO درخصوص ايمني و بهداشت كار:
1- بهبود ايمني و بهداشت كار و جلوگيري از حوادث و بيماريهاي شغلي
2- ايجاد و تقويت موسسات تخصصي مانند سازمانهاي كشوري كار – مراكز بهداشت و آزمايشگاهي
3- رسيدگي به مسائل مربوط به زمان كار (حداكثر كار قانوني، اضافه كاري، نوبت كاري) مسائل پزشكي – اقتصادي و اجتماعي
4- تعيين محتوي مشاغل
5- كمك به گزينش فناوري مناسب
6- آسايش رواني يا خدمات رفاهي كارگران (مسكن – تغذيه – آموزش)
7- تهيه نشريات ايمني و بهداشتي
8- كمك مستقيم به دولتهاي عضو (اعزام كارشناس، اعطاي بورس، تهيه تجهيزات تخصصي، تدوين آئين نامه ها و ...)
9- كمك به سازمانهاي كشوري و ملي ايمني و بهداشت كار و مراكز تحقيقات و سنديكاهاي كارگري و كارفرمايي
7- ترتيب كنفرانس هاي دوره اي با شركت بازرسي كار و سازمانهاي كارگري و كارفرمايي
8- تشويق در ايجاد سازمانهاي حفاظتي در كارگاهها
9- نشريات و نمايشگاههاي دائمي
10- پيش بيني مسائل حفاظتي در دروس ابتدايي، دبيرستان و دانشگاه
11- تهيه متوني درخصوص علل حوادث توسط اداره بازرسي و در اختيار صنايع قرار گيرد.
12- تدوين آئين نامه ها و قوانين
13- بررسي نقشه هاي ساختماني
14- كوشش در جلب همكاري شركت هاي بيمه
پاورپوینت ایمنی ساختمان
قانون كار
قانوني كه روابط كار واقتصاد در ان بررسي مي شود. ريشه قوانين كار كشورها از مقاوله نامه ها و توصيه نامه هاست.
وظايف بازرسين كار طبق توصيه نامه مصوب سال 1923:
1- تحقيق درباره حوادث ناشي از كار و طرق پيشگيري
2- راهنمايي صنايع درخصوص حفاظ گذاري و PPE
3- توصيه درخصوص همكاري كارگر وكارفرما در زمينه ايمني و بهداشت
4- مشاركت در بهبود و تكميل تدابير حفاظتي و بهداشتي صنايع
فصل چهارم قانون كار، ماده 85 قانون كار، آئين نامه هاي ايمني و بهداشت
ماده 93 قانون كار: (آئين نامه كميته حفاظت فني و بهداشت كار)
ماده 1: الزامي بودن تشكيل كميته ها
ماده 2: كارگاههاي بيشتر از 25 نفر تشكيل كميته با اعضاي زير
1- كارفرما يا نماينده تام الاختيار او
2- نماينده شوراي اسلامي كار يا نماينده كارگران
3- مدير فني و در صورت نبودن او يكي از سراستادكاران
4- مسئول حفاظت فني
تبصره 1: مسئول حفاظت فني ترجيحاً از فارغ التحصيلان حفاظت فني و ايمني كار
تبصره 2: مسئول بهداشت حرفه اي ترجيحاً فارغ التحصيل بهداشت حرفه اي يا پزشك عمومي مورد تائيد مركز بهداشت شهرستان
تبصره 3: اعضاء كميته با هزينه كارفرما در برنامه هاي آموزشي و بازآموزي شركت نمايند.
تبصره 4: در كارگاههاي 25 تا 100 نفر در صورتي كه يك يا دو نفر از اعضاء نباشند جلسه با حضور سه نفر از اعضاء مذكور مشروط به حضور مسئول حفاظت فني يا بهداشت حرفه اي تشكيل مي شود.
ماده 3: در كارگاههاي كمتر از 25 نفر و نوع كار ايجاب نمايد با نظر مشترك و هماهنگ بازرس كار و كارشناس بهداشت حرفه اي محل، كارفرما مكلف به تشكيل كميته خواهد بود.
تبصره 1: در اينگونه كارگاهها كميته با حضور سه نفر از اعضاء به شرح ذيل تشكيل مي گردد:
كارفرما يا نماينده تام الاختبار او
نماينده شوراي اسلامي كار يا نماينده كارگران كارگاه
مسئول حفاظت فني و بهداشت حرفه اي
تبصره 2: صلاحيت مسئول حفاظت فني و بهداشت حرفه اي با تاييد اداره كار و مركز بهداشت محل مي باشد.
تبصره 3: در كليه كارگاههايي كه كميته حفاظت فني و بهداشت كار با سه نفر تشكيل مي گردد مسئول حفاظت فني و بهداشت حرفه اي مي تواند يك نفر باشد. مشروط بر آنكه آموزش لازم را ديده و گواهي دريافت داشته باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید