دانلود پاورپوینت اخلاق حرفه ای در بخشهای ویژه با فرمت pptودر 116 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از من پاورپوینت
1 - «بسم اللّه الرحمن الرحيم» سرآغاز كتاب الهى است، «بسم اللّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز همهى كتب آسمانى بوده است.
2 - پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله فرمود:” هر كار مهمى كه بدون نام خدا شروع شود، بىفرجام است“
-3 «بسم اللّه» در شروع كار،سبب دلگرمى ، اميد و رحمت به مبدأ و منشأ همهى قدرتها و اميدها و رحمتهاست.
نقش اخلاق در زندگى و تمدن انسانها
بعضى، مسائل اخلاقى را، به عنوان يك امر خصوصى در زندگى شخصى مىنگرند، و يا آنها را مسائل مقدس روحانى و معنوى مىدانند كه تنها در زندگى سراى ديگر(آخرت) اثر دارد، در حالى كه اين يك اشتباه بزرگ است; اكثر مسائل اخلاقى بلكه همه آنها، آثارى در زندگى اجتماعى بشر دارد، اعم از مادى و معنوى، و جامعه انساني منهاى اخلاق ،منجربه فعاليتهاى تخريبى انسانها میشود، نيروها به هدر خواهد رفت، استعدادها سركوب خواهد شد، امنيت و آزادى بازيچه دست هوسبازان مىگردد و زندگى انسانى مفهوم واقعى خود را از دست مىدهد.
اگر درست در تاريخ گذشته بينديشيم، اقوام زيادى را پيدا مىكنيم كه هر كدام بر اثر پارهاى از انحرافات اخلاقى، شكستخورده يا بكلى نابود شدند.
چه بسيار زمامدارانى كه بر اثر نقاط ضعف اخلاقى، قوم و ملتخود را در كام مصائب دردناكى فرو بردند، و چه بسيار فرماندهان فاسدى كه جان سربازان خود را به خطر افكنده و بر اثر خودكامگى، آنها را به خاك و خون كشيدند.
درست است كه زندگى فردى بشر بدون اخلاق، لطافت و شكوفايى و زيبايى ندارد; درست است كه خانوادهها بدون اخلاق سامان نمىپذيرند; ولى
از آنها مهمتر، زندگى اجتماعى بشر است كه با حذف مسائل اخلاقى به سرنوشت دردناكى گرفتار مىشود. ممكن است گفته شود، سعادت و خوشبختى و تكامل جوامع بشرى را مىتوان در پرتو قوانين صحيح به دست آورد، بى آن كه به اخلاقىات افراد پایبندباشند. ولی عمل به قوانين بدون پشتوانه اخلاق ممكن نيست; انسانها بایداز درون انگيزههايى براى اجراى مقررات و قوانين داشته باشد، تلاشهاى بيرونى به جايى نمىرسد. بارها شنيده ايم در جوامع قانونمند ،زماني كه دوربينها ی فروشگاهها ،زنگهاي خطر و...در اثر قطع برق از كار افتادند ،هزاران فروشگاه مورد دستبرد قرار گرفتند، زيرا عامل بازدارنده مردم از خطا وقانون شكني تنها تنها زور وتهديد وزندان و... است. زور و فشار، بدترين ضمانت اجرايى قوانين و مقررات است كه جز در موارد ضرورى نبايد از آن استفاده كرد و در مقابل آن، ايمان و اخلاق، بهترين ضامن اجرايى قوانين و مقررات است.
پيامبر اكرم (ص) در معرفي پايه و ريشه بسياري از ارزشهاي اخلاقي و معياري كه بتوان با آن وارد بهشت شد مي فرمايند:
« چيزي را كه دوست داري از ناحيه مردم به تو برسد به آنان برسان و چيزي را كه دوست نداري از مردم به تو برسد به آنان نرسان . »
انسان همواره باانبوهي ازگزينه هاي رفتاري روبرواست كه
تنها مي تواند معدودي ازآنهارا انتخاب کند.
با رشد يافتن قواي بدني و فكري وعاطفي ودرهم تنيدن روابط گوناگون اجتماعي وافزايش اندوخته هاي علمي ومهارتهاي عملي ، دايره گزينه هابصورت تصاعدي گسترش یافته است، بطوريكه درهرلحظه هزاران انتخاب پیش روی انسان قرار دارد .
وگزينش دشوارودشوارتر مي شود.
براي ترجيح وتعیین گزينش ها، عوامل گوناگون زیروجود دارد:
شدّت علایق و خواسته ها
احساس امنیت واحساس نا امنی
عادت کردن به امری، تقليد کردن از دیگران
تلقين کردن به خود
سايرعوامل رواني واجتماعي.
در هر جامعه اى مى توان جاى پاى اخلاق را ديد؛ به گونه اى كه به سادگى مى توان ادّعا كرد كه هيچ جامعه اى بى اخلاق نبوده ،نيست ونخواهد بود.
اساساً اجتماع مردم و تحقق جامعه در گرو تن دادن به قواعد رفتارى خاصى است كه پاره اى از آن ها به عنوان اخلاق شناخته مى شود؛ به سخن ديگر مى توان اخلاق را همزاد بشر دانست.
معناي لغوي اخلاق
واژه اخلاق از ریشه « خُلق » و« خَلق » گرفته شده که « خُلق » در لغت به معنای سرشت وسجیه ( خو و سرشت ) است که هم شامل سجایای نیکو و پسندیده ، مانند راستگویی و پاکدامنی وهم سجایای زشت و ناپسند مانند دروغگویی و ... است. خُلق مخصوص صفات روحی و ساختار معنوی انسان است که به صورت اختیاری و با بصیرت دو شکل گرفته است. n« خَلق » در مورد شکل طبیعی و ساختار ظاهری انسان به کار می رود
دیدگاه خود را ثبت کنید